Naar inhoud

Een tijdperk van transparantie en vertrouwen door blockchain

Tegen 2025 kan de wereld niet meer om blockchain heen: de technologie wordt onderdeel van mainstream business en ondersteunt toeleveringsketens wereldwijd. Door investeringen en partnerships domineert straks de distributed ledger technologie de maakindustrie, consumentenproducten en retailsector. Dit luidt een nieuw tijdperk van transparantie en vertrouwen in.

Dit leert een onderzoek van het Capgemini Research Institute. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘Does blockchain hold the key to a new age of supply chain transparency and trust? – How organizations have moved from blockchain hype to reality’.

Het rapport biedt een overzicht van bedrijven en regio’s die zichzelf klaarstomen voor blockchain. Het voorspelt bovendien dat blockchain tegen 2025 alom vertegenwoordigd is in de mainstream business. Van alle organisaties die blockchain implementeren, doet slechts 3 procent dit op grote schaal en bevindt 10 procent zich in de pilot-fase. De resterende 87 procent bevindt zich in het eerste stadium van de experimentele fase.

Het Verenigd Koninkrijk (22%) loopt voorop met grootschalige implementaties en pilots van blockchain. Nederland bevindt zich in de middenmoot met 9 procent. De koplopers zijn optimistisch dat blockchain zijn potentieel waarmaakt en meer dan 60 procent gelooft zelfs dat blockchain de samenwerking met partners nu al verandert.

Kostenbesparing grootste drijver in Nederland

De grootste drijfveren voor Nederlandse bedrijven om te investeren in blockchain zijn: kostenbesparing (100%), het verhogen van inkomsten (93%) en het beperken van risico’s (89%). De drijfveren van organisaties wereldwijd zijn anders, namelijk: kostenbesparing (89%), beter kunnen traceren (81%) en het verbeteren van transparantie (79%). De technologie kan worden ingezet voor kritische functies binnen de toeleveringsketen, van het volgen van de productie tot het monitoren van voedselketens en het waarborgen van wettelijke naleving. Gemotiveerd door de resultaten willen koplopers de investeringen in blockchain met 30 procent vergroten in de komende 3 jaren.

Blockchain is zeker niet zaligmakend

Ondanks het optimisme rondom blockchain zijn er nog steeds zorgen over het vaststellen van een duidelijke return on investment en samenwerking tussen partners in de toeleveringsketen. De meerderheid (89%) van de Nederlandse organisaties ziet de regelgeving als een uitdaging voor het toepassen van blockchaintechnologie. Het privacy-beleid is volgens 82 procent van de Nederlandse bedrijven de grootste operationele uitdaging. De verhoudingen liggen anders bij organisaties wereldwijd.

“De markt laat een aantal fascinerende use cases zien, die illustreren welke voordelen blockchain heeft voor de toeleveringsketen”, stelt Sudhir Pai, chief technology officer financial services bij Capgemini. “Echter, blockchain is niet zaligmakend voor organisaties die kampen met problemen in de toeleveringsketen. De return on investment van blockchain is nog niet gekwantificeerd en bedrijfsmodellen en bedrijfsprocessen moeten hervormd worden. Daarnaast zijn effectieve samenwerkingsverbanden binnen de toeleveringsketen nodig om een blockchainstrategie op te bouwen, geïntegreerd met bredere technologische ontwikkelingen, om ervoor te zorgen dat het zijn potentieel kan waarmaken.”

Van hype naar realiteit

In het rapport zijn 24 uses cases voor blockchain opgenomen. Deze variëren van het verhandelen van emissierechten tot het beheren van leverancierscontracten en het voorkomen van namaakproducten. Het rapport benadrukt dat consumentenorganisaties zich met name richten op het traceren en identificeren van producten. Zo werken Nestlé, Unilever en Tyson Foods aan blockchain-pilots. Retailers richten zich op online marktplaatsen en het voorkomen van namaakproducten, waarbij onder meer Starbucks investeert in blockchain-experimenten. Nog belangrijker is dat blockchain de voedselvoorziening kan veiligstellen, het proces van de boerderij tot aan eten op het bord kan volgen, besmetting kan voorkomen en producten kan terugroepen.

“Onze studie bevestigt het potentieel van blockchain, maar laat ook zien dat er weinig grootschalige implementaties zijn voor brede toepassing”, duidt Sidhir Pai. “Organisaties moeten onze analyse van koplopers in blockchain gebruiken om te begrijpen hoe haalbaar blockchain is, om hun blockchainprogramma te versterken en de hype om te zetten naar realiteit.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden in de sectie ‘Whitepapers’ van Customertalk.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie