Naar inhoud

Een vooruitziende blik op de toekomstige invulling van werk

Hoe ziet de invulling van onze werkzaamheden er in de toekomst uit? Dat is een vraag die momenteel lastig te beantwoorden lijkt. Vandaag is het immers nauwelijks te voorspellen wat ons morgen weer te wachten staat. Immers, daar waar je gisteren nog bij de koffieautomaat mocht keuvelen met je collega’s, zit je nu waarschijnlijk weer eenzaam aan de keukentafel. Toch doen organisaties er goed aan op dit moment al na te denken over hoe hun bedrijfsmodellen er in de toekomst uit moeten zien – zeker als ze straks sterker uit de COVID-19-pandemie willen komen. Want nieuwe technologieën en flexibele werkmodellen helpen ondernemingen anders om te gaan met personeel. Medewerkers die namelijk hulp krijgen van artificiële intelligentie, zijn meer betrokken, tweemaal zo productief en komen met meer innovaties.


Toekomstige invulling van het werk

Dat blijkt uit een onderzoek dat IT-dienstverlener Citrix een jaar lang gedaan heeft gedaan naar werkpatronen en toekomstplannen in de hele wereld. Op die manier wil het bedrijf inzicht krijgen in hoe de manier waarop we werken verandert en op welke manier technologie mensen straks in staat stelt optimaal te presteren. De conclusie is dat dankzij flexibele modellen en intelligente oplossingen – die ons meer grip geven op de complexiteit en de chaos van het werk – medewerkers zich meer betrokken voelen, ze productiever worden en we meer innovatie en groei tegemoet kunnen zien dan ooit tevoren.

Hoe zien het personeelsbestand, de werkmodellen en de werkomgeving eruit in 2035? En welke rol speelt technologie daarin? Om daar achter te komen zijn – in samenwerking met futurologisch adviesbureau Oxford Analytica en onderzoeksbureau Coleman Parkes – vragen voorgelegd over huidige en toekomstige personeelsstrategieën en werkmodellen aan meer dan 500 topmanagers en 1.000 werknemers van grote en middelgrote organisaties in Duitsland, Frankrijk, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten van Amerika. De onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in het onderzoeksrapport ‘Work 2035 – How people and technology will pioneer new ways of working’. Dit is een overzicht van die resultaten.

Robots zullen mensen niet vervangen

Robots vervangen mensen ook in de toekomst niet, maar ze maken ons wel slimmer en efficiënter. Meer dan driekwart van de ondervraagden (77%) gelooft dat artificial intelligence (AI) over 15 jaar het besluitvormingsproces aanzienlijk versnelt en werknemers een stuk productiever maakt.

Technologie creëert nieuwe banen

Een werkplek die sterk leunt op technologie en waar mens en machine steeds nauwer samenwerken, vraagt om nieuwe ondersteunende functies. Nederlandse respondenten zien met name toekomst in deze nieuwe rollen:

  • robot- en AI-trainer – 85 procent van de topmanagers en 38 procent van de werknemers;
  • virtual reality-manager – 83 procent van de topmanagers en 33 procent van de werknemers;
  • geavanceerde datawetenschapper – 80 procent van de topmanagers en 36 procent van de werknemers;
  • privacy- en vertrouwensmanager – 70 procent topmanagers en 32 procent van de werknemers;
  • ontwerpdenker – 63 procent van de topmanagers en 28 procent van de werknemers.

Het werk wordt flexibeler

Technologie die toegang biedt tot de instrumenten en de informatie die mensen nodig hebben om overal hun werk te kunnen doen en effectief samen te werken, geeft ruimte voor nieuwe werkmodellen:

  • 67 procent van de respondenten gelooft dat een platformmodel – dat waarde creëert door samenwerking tussen groepen of individuen met behulp van digitale technologie te vergemakkelijken – het werk in de toekomst domineert;
  • 60 procent van de werknemers gelooft dat vaste werknemers tegen 2035 zeldzaam worden;
  • 80 procent van de topmanagers gelooft dat technologieplatforms directe toegang bieden tot het zeer gespecialiseerde, veelgevraagde talent dat nodig is om toekomstige organisaties vooruit te helpen en om snelle veranderingen in de behoeften van bedrijven en klanten te kunnen opvangen;
  • 39 procent van de topmanagers gelooft dat in 2035 de meerderheid van de hoogwaardige gespecialiseerde werknemers op afroepbasis of freelance werkt.

Leiderschap krijgt een nieuw gezicht

Meer dan de helft van de Nederlandse ondervraagden (55%) gelooft dat artificiële intelligentie in de toekomst de meeste zakelijke beslissingen neemt en mogelijk zelfs seniormanagementteams overbodig maakt:

  • 80 procent – 93 procent van de topmanagers en 74 procent van de werknemers – denkt dat de meeste organisaties in de toekomst een centrale AI-afdeling hebben die toezicht houdt op alle aspecten van de organisatie;
  • 71 procent – 85 procent van de topmanagers en 64 procent van de werknemers – gelooft dat de chief executive officer in de toekomst nauw samenwerkt met een chief artificial intelligence officer, die ervoor zorgt dat mensen en machines samen zakelijke beslissingen kunnen nemen.

Productiviteit krijgt een belangrijke impuls

Medewerkers krijgen steeds meer hulp van technologie die hen in staat stelt optimaal te presteren. Digitale assistenten met artificial intelligence maken gebruik van persoonlijke data en gegevens uit de werkomgeving om mensen te helpen hun tijd optimaal in te delen en te gebruiken – en zowel lichamelijk als geestelijk in goede conditie te blijven. Deze assistenten plannen bijvoorbeeld vergaderingen op de meest effectieve tijdstippen, op basis van factoren zoals de bloedsuikerspiegel van de deelnemers en hun energieniveau op verschillende tijdstippen van de dag. Tijdens de bijeenkomsten controleren ze de concentratie en de houding en doen waar nodig aanpassingen om optimale resultaten te bereiken.

Meer dan de helft van de topmanagers én de werknemers (51%) verwacht dat medewerkers tegen 2035 dankzij technologie minstens twee keer zo productief zijn, onder meer door deze oplossingen die volgens de respondenten tegen die tijd zijn ingevoerd:

  • artificiële intelligentie die anticipeert en taken uitvoert op basis van gewoontes en voorkeuren;
  • artificiële intelligentie die mensen wijst op manieren om taken efficiënter uit te voeren;
  • persoonlijke AI-assistenten die agenda’s beheren en veelvoorkomende taken overnemen;
  • oplossingen voor artificial intelligence digital welness die het geestelijke en fysieke welzijn van de werknemers in de gaten houden;
  • draagbare technologie voor interactie met systemen;
  • brillen of lenzen met augmented reality die aanvullende actuele informatie geven;
  • neurologisch gelinkte technologie om apparaten te besturen met gedachten;
  • exoskeletten voor het verbeteren van prestatiegerichte taken.

De betrokkenheid van medewerkers verbetert

Als technologie en artificiële intelligentie steeds meer tijdrovende, alledaagse taken overnemen, wordt het werk dat mensen doen steeds strategischer, waardoor medewerkers zich meer betrokken voelen bij hun werk:

  • 86 procent van de Nederlandse professionals gelooft dat technologie tegen 2035 repeterende, laagwaardige taken automatiseert, waardoor werknemers zich kunnen concentreren op het betekenisvolle werk waarvoor ze zijn aangenomen;
  • 82 procent denkt dat technologie en artificiële intelligentie belangrijke factoren worden in het bijscholen van menselijke werknemers, waardoor nieuwe mogelijkheden ontstaan voor persoonlijke ontwikkeling en carrièregroei.

Innovatie en groei nemen toe

Organisaties investeren op termijn meer in technologie en artificiële intelligentie dan in menselijke medewerkers. Met name bij kleinere ondernemingen heeft dat grote positieve gevolgen voor innovatie, omzetstromen en duurzame groei:

87 procent van de Nederlandse topmanagers gelooft dat in 2035 investeringen in AI-technologie de grootste invloed heeft op de groei van de organisatie;

  • 28 procent van de Nederlandse respondenten gelooft dat artificiële intelligentie al in 2025 meer omzet voor de organisatie genereert dan menselijke werknemers, 24 procent denkt dat die omslag tegen 2030 plaatsvindt en 48 procent houdt het op 2035 of later – in tegenstelling tot de rest van de wereld waar 4 procent er niet in gelooft, zijn alle Nederlandse respondenten ervan overtuigd dat dit moment sowieso ooit komt;
  • 63 procent van de respondenten – in Nederland én de rest van de wereld – gelooft dat technologie kleinere bedrijven een betere concurrentiepositie geeft ten opzichte van grote organisaties.

“De COVID-19 pandemie heeft organisaties gedwongen opnieuw na te denken over de manier waarop ze dingen doen. In de komende 15 jaar kunnen ze meer uitdagingen en disrupties tegemoet zien dan ooit tevoren”, stelt Tim Minahan, executive vice president business strategy bij Citrix. “Zoals deze studie echter duidelijk maakt, liggen er ook kansen in de chaos. Slimme bedrijven gebruiken deze crisis om plannen te maken voor de nieuwe realiteit. Dat gebeurt niet alleen om het oude werk weer op te pakken, maar vooral ook om nieuwe modellen te ontwikkelen voor de omgang met werk en medewerkers, zodat de onderneming met hernieuwde kracht vooruit kan.”

Foto: Pexels

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie