Naar inhoud

Exponentiële toename van data is dé uitdaging voor bedrijven

Bij Nederlandse ondernemingen leeft de overtuiging dat de hoeveelheid data tegen 2025 zevenmaal groter is dan momenteel. Wereldwijd houdt men het op een aanwas met een factor 4,8. Managers en directeuren over de hele wereld zien belangrijke kansen in deze data-explosie. Ze geloven dat data heel erg – tot extreem zelfs – waardevol zijn voor hun organisatie. In hun optiek zijn data van essentieel belang voor internationaal succes (81%), cybersecurity (78%) en innovatie (75%).


Versneld in het digitale tijdperk door COVID-19

Dit kun je opmaken uit ‘The Data Age Is Here. Are You Ready?’, een onderzoeksrapport van provider van een data-to-everything-platform Splunk. Dit rapport is gebaseerd op een onderzoek dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau TRUE Global Intelligence onder 2.259 algemene managers en IT-managers, afkomstig uit Australië, China, Duitsland, Frankrijk, Japan, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten van Amerika.

“Het digitale tijdperk is hier”, stelt Doug Merritt, chief executive officer bij Splunk. “We kunnen nu in kaart brengen op welke manier data een centrale rol spelen bij bedrijven overal ter wereld. Zoals het onderzoek aantoont, begrijpen organisaties de waarde van data maar hebben ze moeite te anticiperen op de uiteenlopende kansen en gevaren van deze ontwikkeling. De mogelijkheden zijn eindeloos voor ondernemingen die bereid zijn snel te leren, nieuwe technologieën te omarmen en de kracht van data eigen te maken.”

Nederlandse bedrijven zien de data-explosie aankomen

Ondanks dat Nederlandse bedrijven een grote data-explosie voorzien, voelen ze zich niet goed voorbereid.

  • Meer dan de helft van de Nederlandse experts (54%) is van mening dat zijn onderneming de snelle toename van data niet aankan. En dit ondanks het feit dat in dit land de kennis van data – en de technische mogelijkheden om deze te analyseren en te verwerken – in de afgelopen jaren eveneens voortdurend is toegenomen.
  • De belangrijkste uitdagingen voor Nederlandse ondernemingen zijn de exponentiële toename van data (86%), de integratie van data uit verschillende bronnen (86%) en de introductie van nieuwe technologieën om data te analyseren (86%).
  • Desondanks is 18 procent van de Nederlandse bedrijven niet klaar voor de toekomst, terwijl technologie voor deze ondernemingen de belangrijkste oplossing kan zijn om de uitdagingen het hoofd te bieden.

Sommige landen zijn beter voorbereid dan andere landen

De onderzoekers hebben eveneens vastgesteld dat landen zoals de Verenigde Staten van Amerika en China – die als voorlopers worden beschouwd – meestal optimistischer zijn wat betreft hun vermogen het digitale tijdperk te omarmen.

  • In 90 procent van de bedrijven in China wordt verwacht dat de waarde van data toeneemt. Chinezen zijn veruit het meest optimistisch over de impact van de nieuwe technologieën. 83 procent van de Chinese organisaties is klaar of maakt zich op voor een snelle toename van data. Het gemiddelde in de andere regio’s is slechts 47 procent. Voor Nederland is dit 38 procent.
  • Amerikaanse directeuren zijn erg optimistisch over hun voorbereidingen. 59 procent geeft aan minstens een beetje vertrouwen te hebben de snelle datatoename aan te kunnen.
  • In Frankrijk geeft 59 procent aan dat niemand in zijn organisatie praat over de gevolgen van het digitale tijdperk. In Japan geeft 67 procent aan dat zijn organisatie het moeilijk heeft om bij te blijven. Het wereldwijde gemiddelde hiervan is 58 procent.
  • Managers in het Verenigd Koninkrijk rapporteren dat er momenteel weinig gebruik wordt gemaakt van nieuwe technologieën. Ze zijn echter optimistisch over de plannen voor het gebruik ervan in de toekomst. Zo geeft bijvoorbeeld slechts 19 procent in dat land aan momenteel gebruik maken van technologieën als artificial intelligence (AI) en machine learning, terwijl 58 procent aangeeft dat dat in de nabije toekomst wel te willen doen.

Deze nieuwe technologieën spelen echter een belangrijke rol in het digitale tijdperk. Niet alleen versnellen deze het gebruik van data, ze zorgen ook voor een exponentiële toename van data. De belangrijkste van deze nieuwe technologieën zijn edge computing, 5G-netwerken, internet of things (IoT), artificiële intelligentie plus machine learning, augmented reality (AR) plus virtual reality (VR) en blockchain. Ongeveer de helft (49%) van de ondervraagden verwacht deze technologieën te gebruiken om de kracht van data in te kunnen zetten. Toch gelooft gemiddeld slechts 42 procent voldoende op de hoogte te zijn van deze technologieën om deze succesvol te gebruiken.

Data zijn waardevol maar we vrezen de toepassing ook een beetje

De overgrote meerderheid van de respondenten (81%) is van mening dat data heel erg tot bijzonder waardevol zijn. Maar een meerderheid (57%) vreest dat het volume aan data sneller groeit dan zijn organisatie aankan.

Organisaties moeten volledig zicht hebben op hun data om in dit tijdperk te overleven. Belangrijk is dat zij real-time inzicht genereren en de mogelijkheid hebben meteen actie te ondernemen. Veel bedrijven voelen zich echter overdonderd en onvoorbereid. Het onderzoek toont aan hoe het digitale tijdperk zich ontwikkelt en welke stappen bedrijven nog moeten nemen om data succesvol in te zetten.

  • Data zijn heel erg tot extreem waardevol voor organisaties ten behoeve van internationaal succes (81%), cybersecurity (78%) en innovatie (75%).
  • Maar 66 procent van de managers claimt dat de helft – of zelfs meer – van de data van zijn organisatie in de schaduw blijft. Dat wil zeggen, niet wordt geregistreerd, onbekend is of ongebruikt blijft. Dit is een stijging van 10 procent vergeleken met vorig jaar.
  • 57 procent geeft aan dat het datavolume sneller stijgt dan dat de organisatie kan verwerken.
  • 47 procent geeft toe dat zijn organisatie weldra achterloopt als het datavolume snel blijft toenemen.

De publieke sector loopt achter op de commerciële bedrijven

Het onderzoek toont daarnaast hoe verschillende bedrijfstakken zich voorbereiden op het digitale tijdperk en nieuwe technologieën toepassen.

  • Internet of things wordt ongeacht de sector momenteel het meest gebruikt. Desondanks is adoptie ervan niet erg hoog, want maar 28 procent gebruikt het. 5G telt de minste gebruikers en heeft met 2,6 jaar het kortst verwachte implementatietraject.
  • Het vertrouwen in de mogelijkheden van 5G verschilt aanzienlijk: 59 procent in Frankrijk, 62 procent in China en slechts 24 procent in Japan.
  • De financiële sector heeft de meeste lopende projecten voor vijf van de zes belangrijkste innovatieve technologieën. De retailbranche volgt in de meeste gevallen op de tweede plaats, al doen retailers het opmerkelijk genoeg minder goed in het gebruik van artificiële intelligentie.
  • 62 procent van de organisaties in de gezondheidszorg zegt zelf dat – meer dan – de helft van de data in de schaduw ligt en het moeilijk te vinden om de snelle toename van data te beheren en toe te passen.
  • De publieke sector blijft achterlopen op het gebruik van nieuwe technologieën ten opzichte van de commerciële bedrijven.
  • Bedrijven in de maakindustrie voorspellen een sterkere groei in het datavolume (78%) dan in andere bedrijfstakken. 76 procent verwacht dat de waarde van data blijft toenemen.

Tip: Wil je weten hoe je insights en data omzet naar een strategie en concrete acties? Dan is de opleiding Customer Insight & Data Driven Marketing wat voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je hoe je met data en inzichten zowel de waarde voor de klanten als de waarde voor de organisatie kunt verhogen.
  • Naast de opleiding stel je een managementplan op over customer insights voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie