Naar inhoud

Flexibiliteit is vereist voor de nieuwe samenwerkingsvormen

“De nare gevolgen van de coronacrisis bieden voor ondernemingen ook kansen om de toekomst van het werk anders in te richten. De nieuwe realiteit is volledig gericht op het mainstream maken van flexibel werken om in de toekomst beter bestand te zijn tegen crises. Het gaat dan om flexibel werken op meerdere locaties, met prettige, productieve werkplekken die aansluiten op de manier van werken van iedere medewerker.”

Dat stelt Darrius Jones, executive vice president & chief strategy officer bij Poly, naar aanleiding van de publicatie van het onderzoeksrapport ‘Hybrid Working: Creating the ‘next normal’ in work practices, spaces and culture’ door het communicatietechnologiebedrijf. In het rapport over de reactie van bedrijven op de coronacrisis zijn de verschuiving van werkplek naar werkdoel, de herinrichting van de bedrijfsvoering en de nieuwe manier van werken beschreven.

Effecten van de COVID-19-pandemie

Van co-working-locaties aan de rand van de stad tot ergonomische thuiskantoren en virtuele koffiedates – de effecten van de COVID-19-pandemie luiden samen een nieuw tijdperk in van flexibel werken. Het rapport is opgesteld in samenwerking met experts op het gebied van de toekomst van het werken, werkplekontwerp en psychologie. Het stippelt de route uit naar de nieuwe realiteit – een nieuw tijdperk waarin medewerkers profiteren van flexibiliteit en keuzevrijheid en organisaties floreren dankzij gemotiveerde, collaboratieve en productieve teams.

Werkgewoontes na de lockdown

Door de COVID-19-pandemie hebben ondernemingen de kans om de werkgewoontes onder de loep te nemen en te bekijken wat werk nu echt betekent. Bij flexibel werken behoren:

  • Nieuwe werkpatronen – Nieuw werkbeleid dat medewerkers flexibiliteit biedt omtrent hun werkplek en werkuren.
  • Resultaatgericht werken – Niet langer focussen op de uren en de locatie, maar op productiviteit en resultaat.
  • Geoptimaliseerde investeringen – Verder kijken dan het bestaande kantoor en overal collaboratieve, door technologie ondersteunde persoonlijke werkplekken creëren.

Verandering van de bedrijfsvoering

“Al voordat de pandemie de kop opstak, veranderde de manier van werken omdat ook de bedrijfsvoering in zijn algemeenheid aan het veranderen is”, stelt Tom Cheesewright, applied futurist en medeauteur van het rapport. “Er zijn nog maar weinig bedrijven die niet al enige tijd met een transformatie bezig zijn en dus vormt technologie voor de meeste organisaties geen drempel meer. Maar de lockdown toont wel de behoefte aan investeringen in belangrijke onderdelen van flexibel werken zoals cultuur en gedrag. Een flexibele werkomgeving die voldoet aan de behoeftes van alle medewerkers is de toekomst. Deze werkplek biedt hen de fijnste werkervaring en zorgt er zo voor dat zij de maximale waarde opleveren voor de onderneming.”

Realisatie van hybride werkplekken

In het rapport beschrijft Sarah Susanka, architect en auteur van de succesvolle boekenreeks ‘Not So Big’, waarom het creëren van de beste omgeving voor medewerkers om hun productiviteit en samenwerking te bevorderen essentieel wordt voor het nieuwe tijdperk van flexibel werken. Volgens haar krijgen we vanaf 2020 te maken met enkele belangrijke wereldwijde trends voor hybride werkplekken:

  • Thuiskantoren krijgen net zo veel aandacht als de keuken – Ergonomisch ingericht en omgetoverd tot een inspirerende plek.
  • De toename van co-working – Organisaties investeren in co-working-locaties aan de rand van grote steden om talent aan te trekken. Samenwerkingen in teams en sociale connecties met collega’s en anderen leiden tot een kruisbestuiving van ideeën, met innovatie als gevolg.
  • Stadsgezichten van metropolen veranderen – Kantoorgebouwen zoals we deze nu kennen, verdwijnen waarschijnlijk. Echter, de stad als levendige sociale structuur blijft bestaan, waarbij de stadsvoorzieningen fungeren als verlengstuk van kleinere eenpersoonsappartementen. Zo worden restaurants als het ware een verlengstuk van de keuken en eetkamer.

Culturele verandering in goede banen leiden

Megan Reitz, hoogleraar leadership & dialogue aan de Hult Ashridge Business School, is ervan overtuigd dat bedrijven fundamentele gewoonten moeten vastleggen in het DNA van hun teamcultuur. Zo kunnen ze flexibel werkende teams samenbrengen en ervoor zorgen dat medewerkers van zich kunnen laten horen. Om er daarnaast voor te zorgen dat teams flexibel, innovatief, ethisch en begaan zijn, moet een werkcultuur voldoen aan een aantal kenmerken:

  • Inclusief – Diverse teams presteren beter, maar je moet de verschillen wel op de juiste manier kunnen inzetten en waarderen.
  • OnderzoekendOne-size-management past niet bij iedereen. Medewerkers reageren verschillend op flexibel werken en managers moeten zichzelf aanwennen onderzoekend en nieuwsgierig te zijn en voldoende vragen te stellen.
  • Resultaatgericht – Zichtbaar is dat het doel steeds meer centraal komt te staan. Deze focus op impact fungeert als kompas in tijden van verandering en zorgt voor een betekenisvollere werkplek.

Verandering ondersteund door technologie

“Technologie speelt een belangrijke rol in het creëren van de nieuwe realiteit”, duidt Darrius Jones. “Technologie ondersteunt nieuwe workflows tussen mensen en plekken en maakt probleemloze communicatie en samenwerking mogelijk, zodat virtuele teams gemotiveerd en betrokken zijn. Als we reageren, herontwerpen en herinrichten, kunnen we de uitdaging tackelen en constant meegroeien als zich nieuwe veranderingen voordoen.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Poly.

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie