Naar inhoud

Gebrekkige vaardigheden belemmeren de digitale transformatie

Nu organisaties hun bedrijfsprocessen transformeren en de service aan klanten radicaal veranderen, staat digitale transformatie bovenaan de agenda’s van de meeste chief experience officers. De uitgaven aan digitalisering gaan tussen 2020 en 2023 richting 6,7 biljoen euro, een cumulatieve jaarlijkse groei van 17,5 procent. Bijna de helft van mondiale ondernemingen wordt echter in de digitale transformatie belemmerd door onbetrouwbare legacy-systemen.

Daarnaast zit in 44 procent van de bedrijven een gebrek aan IT-kennis het succes in de weg. Bovendien heeft nagenoeg elke onderneming te kampen met storingen, waarbij één op de tien servers elk jaar wel een paar keer onverwacht uitvalt – een probleem dat soms uren aanhoudt en honderdduizenden euro’s kost. Het toont aan hoe groot de behoefte is aan modernisering van gegevensbescherming en aan bedrijfscontinuïteit om de transformatie mogelijk te maken.

Gebrekkige kennis en legacy-systemen dwarsbomen digitale transformatie

Dat leert een onderzoek bij meer dan 1.500 mondiale ondernemingen naar de huidige aanpak van de bescherming en het beheer van gegevens en de wijze waarop deze organisaties zich voorbereiden op de IT-vraagstukken van de toekomst. Hoe gaan zij bijvoorbeeld reageren op de veranderde verwachtingen en storingen in hun systemen? En wat is hun stip aan de horizon op het vlak van IT-modernisering en digitale transformatie? Het onderzoek is uitgevoerd door softwarebedrijf Veeam en de onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in ‘2020 Data Protection Trends – Insights to key data challenges from business and IT leaders’.

“Technologie verandert continu en transformeert de manier waarop we zaken doen – vooral nu we allemaal anders dan anders werken”, stelt Danny Allan, chief technology officer & senior vice president product strategy bij Veeam. “Digitale transformatie maakt het belangrijk steeds goed naar het voortdurend veranderende IT-landschap te kijken om te zien hoe een bedrijf ervoor staat qua oplossingen, uitdagingen en doelen.”

“Het is fantastisch om te zien dat ondernemingen overal ter wereld technologie omarmen om de gebruikers beter te kunnen bedienen. Maar het beschermen en beheren van gegevens in de hybride cloud lijkt nog steeds de achilleshiel te zijn. Gegevensbescherming moet zich losmaken van de verouderde legacy-systemen. Het moet slimmer worden en kunnen inspelen op behoeften en veranderende eisen. Zolang organisaties zich dat niet realiseren en ernaar handelen, is een echte transformatie nog heel ver weg.”

Het kritieke karakter van bescherming en beschikbaarheid van data

Aangeven wordt dat data vanuit een IT-omgeving inmiddels de kern van de meeste organisaties vormen. Het mag dus geen verrassing heten dat gegevensbescherming voor IT-teams heel belangrijk is geworden. Daarbij gaat het niet alleen om het back-uppen en herstellen van data, maar ook om het uitbreiden van de zakelijke mogelijkheden van bedrijven. Toch zijn veel ondernemingen (40%) voor de bescherming van hun data nog steeds afhankelijk van legacy-systemen en zien zij niet altijd hoe groot de negatieve invloed daarvan is op hun organisatie. De overgrote meerderheid van alle organisaties (95%) kampt met onverwachte storingen die gemiddeld 117 minuten duren. Dat is bijna twee uur verspilde tijd.

Om dit even binnen de context te plaatsen: organisaties bestempelen 51 procent van hun data als belangrijk versus normaal. Een storing van een uur van een belangrijke applicatie kost naar schatting bijna 62.000 euro, terwijl dit voor een normale applicatie om ruim 56.000 euro gaat. Op basis van deze cijfers en percentages mag je concluderen dat alle data belangrijk zijn en storingen altijd onacceptabel zijn.

“Gegevensbescherming is belangrijker dan ooit om organisaties te helpen bij hun dagelijkse IT-processen en tegelijk bij het vormgeven aan de transformatie en modernisering van IT”, duidt Danny Allan. “Data zijn is nu verspreid over datacenters en clouds door middel van gedeelde bestanden, gedeelde opslag en zelfs platformen op basis van software as a service (SaaS). Legacy-tools die waren ontworpen om on-premises gedeelde bestanden en applicaties te back-uppen, redden het niet in de hybride of meervoudige cloud. Ze kosten bedrijven tijd en geld, terwijl de data gevaar lopen.”

De cloud speelt een essentiële rol in digitale transformatie

Bedrijven weten dat ze vaart moeten zetten achter de modernisering en transformatie van hun IT om de confrontatie met nieuwe uitdagingen aan te kunnen. Een moderne databeschermingsstrategie draait vooral om het gebruik van verschillende cloudoplossingen: het vermogen van een organisatie om disaster recovery in te zetten via een clouddienst (54%), gevolgd door het vermogen om workloads van on-premises te verplaatsen naar de cloud (50%) en het vermogen om workloads van de ene naar de andere cloud te verplaatsen (48%).

De helft van alle bedrijven geeft aan dat de cloud een essentiële rol speelt in een eigentijdse databeschermingsstrategie en dat het in de toekomst naar alle waarschijnlijkheid nog belangrijker wordt. Een echt modern databeschermingsplan vraagt om een complete oplossing die zowel cloudbased, virtueel als fysiek databeheer ondersteunt – voor elke applicatie en alle data in welke cloud dan ook.

“Bedrijven die al in 2020 met de modernisering van hun infrastructuur zijn begonnen, verwachten hun transformatie door te zetten en hun gebruik van de cloud te vergroten”, geeft Danny Allan aan. “Legacy-systemen waren bedoeld om data in fysieke datacenters te beschermen. Maar ze zijn inmiddels zo verouderd en complex dat ze meer geld, tijd en middelen kosten dan men zich realiseert. Moderne bescherming doet veel meer dan back-uppen alleen.”

Cloud data management biedt een eenvoudige, flexibele en betrouwbare oplossing die kosten en resources bespaart zodat deze ingezet kunnen worden voor toekomstige ontwikkelingen. Databescherming gebeurt niet langer on-premises in een fysieke omgeving. Bedrijven moeten dus zorgen dat ze over flexibele licenties beschikken waarmee ze makkelijk naar een hybride of meervoudige cloudomgeving kunnen overstappen.”

Status van de digitale transformatie bij organisaties wereldwijd

Andere opvallende onderzoeksresultaten zijn:

  • De grootste uitdaging waar bedrijven de komende twaalf maanden mee te maken krijgen, is cybercriminaliteit (32%). Ook het gebrek aan vaardigheden om technologie geïmplementeerd te krijgen (30%) en het voldoen aan de verwachtingen van de klanten (29%) zijn genoemd als hindernissen voor de komende twaalf maanden.
  • Het gebrek aan personeel dat vrijgemaakt kan worden voor nieuwe initiatieven is voor 42 procent van de bedrijven de grootste uitdaging als het gaat om databescherming. Ook gebrek aan budget voor nieuwe initiatieven (40%) en een gebrekkig zicht op de bedrijfsprestaties (40%) zijn genoemd.
  • In iets meer dan de helft van de bedrijven (51%) wordt gedacht dat digitale transformatie kan helpen bij het transformeren van de service aan klanten. Tevens geeft bijna de helft aan dat het kan helpen bij het transformeren van bedrijfsprocessen (48%) en het besparen van kosten (47%).
  • Bijna een kwart van alle organisaties (23%) heeft de activiteiten om tot een transformatie te komen al helemaal of grotendeels op de rit.
  • Bijna een derde (30%) van alle organisaties bevindt zich in het beginstadium van de implementatie of planning van de transformatie.
  • Meer dan een derde van de deelnemers aan het onderzoek (39%) geeft aan dat verbetering van de betrouwbaarheid van back-ups de voornaamste reden is om over te stappen naar een ander primair back-upsysteem. 38 procent noemt de lagere kosten voor hardware of software en 33 procent het verbeteren van de return on investment (ROI).
  • Bijna een kwart van de data van organisaties (23%) wordt gerepliceerd en maakt bedrijfscontinuïteit via een cloudprovider mogelijk. Meer dan een vijfde (21%) van alle data wereldwijd wordt niet gerepliceerd of ingezet voor bedrijfscontinuïteit.
  • Bijna een kwart van alle data (24 %) wordt naar de cloud geback-upt door een provider die back-up as a service (BaaS) biedt. Bijna een vijfde (18%) van alle data wordt niet geback-upt.
  • Meer dan twee van de vijf organisaties (43%) willen binnen twee jaar hun back-ups in de cloud laten uitvoeren door een BaaS-provider.

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie