Naar inhoud

Goede cybersecurity cruciaal voor de inzet van 5G-netwerken

5G bezit het potentieel om business-to-business en business-to-consumer een impuls te geven met voordelen als hogere snelheden, minder latentie en meer bandbreedte. Deze vijfde generatie van standaarden voor mobiele communicatie vereffent daarnaast de weg voor verbeteringen van toepassingen op het gebied van bijvoorbeeld de gezondheidszorg, smart cities en zelfrijdende voertuigen. De technologie maakt ook nieuwe applicaties mogelijk die de kwaliteit van leven verbeteren.

De nieuwe mobiele technologie zorgt tegelijkertijd voor een forse toename van het aantal verbonden apparaten. Dit biedt cybercriminelen nieuwe kansen om voor misbruik. Met deze gedachte in het achterhoofd moeten providers en organisaties een krachtige strategie voor cybersecurity hanteren die bescherming biedt voor hun complete infrastructuur -van de core van het mobiele netwerk tot de netwerkrand.

Dat kun je opmaken uit het onderzoeksrapport ‘5G Security Survey Report – Leveracing Security To Capture The 5G Business Market’ van het cybersecuritybedrijf Fortinet. Het rapport is gebaseerd op een wereldwijd onderzoek onder operators, internetproviders en IT-leveranciers naar de mogelijkheden en omzetkansen van 5G-diensten, dat is uitgevoerd door het platform TelecomTV in samenwerking met het marktonderzoeksbureau HardenStance en het European Telecommunications and Standardization Institute (ETSI). Cybersecurity blijkt een van de topprioriteiten te zijn, net als samenwerkingen met branchegenoten en zakelijke klanten.

Aan zakelijke kansen geen gebrek met 5G-technologie

Bijna 90 procent van alle respondenten denkt dat zijn investeringen resulteren in een groei van de gemiddelde omzet per gebruiker. Die groei wordt naar verwachting evenredig verdeeld tussen publieke en private 5G-netwerken. De kans is echter groot dat minstens de helft van alle netwerken door operators wordt gebouwd en beheerd. Operators kunnen zich in potentie verzekeren van maar liefst 75 procent van de totale omzet binnen de 5G-markt.

64 procent van de respondenten denkt dat dit alleen kan worden gerealiseerd door de bestaande netwerkbeveiliging op te voeren. Dat geldt zowel voor de architectuur als alle operationele processen. Daarnaast vindt bijna driekwart van alle deelnemers aan het onderzoek dat het optimaal laten aansluiten van netwerkoplossingen op specifieke zakelijke toepassingen bijzonder belangrijk dan wel van cruciaal belang is. Dat geldt in het bijzonder voor toepassingen in verticale markten als het transport, de logistiek, de productie, de automatisering en de gezondheidszorg.

Het achterliggende idee is dat het oude businessmodel – het leveren van niet-onderscheidende mobiele connectiviteitsdiensten - niet langer toereikend is. Om succes met 5G te boeken, moeten de meeste operators samenwerkingen op basis van gedeelde verantwoordelijkheid aangaan met hun branchegenoten en zakelijke klanten.

De reacties van de respondenten wijzen duidelijk op de noodzaak van samenwerking met andere leveranciers binnen het ecosysteem, ook als dat concurrenten zijn. 44 procent ziet cloudproviders als partners of in ieder geval grotendeels. Slechts 11 procent ziet cloudproviders als daadwerkelijke concurrenten.

Deze bevindingen sluiten goed aan op het bestaande model van gedeelde verantwoordelijkheid tussen cloudproviders en hun zakelijke klanten. Hierbij dient een cloudprovider zorg te dragen voor het onderhoud en de beveiliging van de infrastructuur, terwijl een zakelijke klant verantwoordelijk is voor de beveiliging van zijn data en applicaties.

Het belang van een sterke waardepropositie op het gebied van cybersecurity

Cybersecurity blijkt een van de topprioriteiten van de respondenten te zijn. Ruim 80 procent meent dat de ingebouwde beveiligingsfuncties van de 5G-specificaties van het 3rd Generation Partnership Project (3GPP) weinig meer dan een basisniveau vertegenwoordigen voor de 5G-markt. 62 procent denkt bovendien dat sommige of zelfs de meeste 5G-toepassingen om extra beveiligingsfuncties vragen.

Het bieden van een waardepropositie die verder gaat dan connectiviteit en optimaal tegemoetkomt aan de hogere beveiligingseisen ten aanzien van 5G en de toepassingen die deze technologie ondersteunt, is door bijna 90 procent van alle respondenten als zeer belangrijk dan wel van cruciaal belang aangemerkt. 61 procent heeft er weinig vertrouwen in een groei van de gemiddelde omzet per gebruiker te kunnen realiseren als de focus grotendeels of volledig beperkt blijft tot de connectiviteitslaag.

“De migratie van de huidige mobiele netwerken naar 5G brengt nieuwe beveiligingseisen met zich mee ten aanzien van de infrastructuur”, stelt Vincent Zeebregts, country manager Nederland bij Fortinet. “Dat geldt in het bijzonder voor standalone-implementaties. Die vragen namelijk om veel meer dan de ingebouwde beveiligingsmogelijkheden die door het 3GPP zijn gedefinieerd. Het gevirtualiseerde, gedistribueerde en veranderlijke karakter van de 5G-core, de fors toegenomen schaalomvang, het toenemende gebruik van multi-access edge computing (MEC) en de bedrijfskritische aard van 5G-toepassingen vragen om krachtige beveiliging van de onderliggende infrastructuur en zakelijke toepassingen.”

“Wij bezit een in de praktijk bewezen trackrecord in het bieden van overzicht op en beveiliging van user planes plus control planes voor de 4G-netwerken plus 5G-netwerken van carriers. En de schaalbaarheid en optimale prijs-kwaliteitverhouding van onze securityoplossingen bieden duidelijke voordelen voor operators die willen inspelen op de nieuwe kansen van 5G. De opkomst van 5G en de groei van het bedreigingslandschap zetten operators en organisaties aan om een holistische beveiligingsaanpak te hanteren, zodat ze grip op deze dynamische omgeving kunnen krijgen.”

Foto: Unsplash

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie