Naar inhoud

Goede vooruitzichten voor retail door nieuwe winkelconcepten

Door de harde lockdown moeten niet-essentiële winkels in Nederland hun deuren tot en met dinsdag 9 januari 2021 gesloten houden. Deze noodgedwongen sluiting is natuurlijk funest voor de omzet van retailers, die in voorgaande jaren juist in de aanloop naar de feestdagen uitstekende omzetcijfers hebben gerealiseerd. Ondanks de momenteel significant dalende consumentenbestedingen heeft de retailsector echter dankzij innovatieve winkelconcepten positieve vooruitzichten. Consumenten willen na de COVID-19-pandemie namelijk weer graag de winkelstraten bezoeken, al zijn hun verwachtingen wel veranderd door hun ervaringen bij e-commercebedrijven gedurende het bijna afgelopen jaar.

Dit kun je opmaken uit het onderzoeksrapport ‘2020 Holiday Shopping Consumer Survey’ van consultancyorganisatie Capgemini. Het rapport is gebaseerd op een onderzoek naar de verwachtingen over de feestdagen in december 2020 van consumenten in Duitsland, Frankrijk, Nederland, Scandinavië, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten van Amerika, dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Sapio Research. Aan de studie hebben 7.543 consumenten deelgenomen.

Verwachting retailers voor feestdagen

Consumenten in de onderzochte landen geven in 2020 gezamenlijk 38 procent minder uit voor de komende feestdagen dan vorig jaar. In Nederland zegt 29 procent van de consumenten minder te willen uitgeven dan een jaar eerder, 43 procent zegt hetzelfde te willen uitgeven en 28 procent zegt zelfs meer te willen spenderen voor Sinterklaas, Kerstmis en oud en nieuw dan in 2019. Uit een eerder onderzoek was gebleken dat retailers dit jaar juist licht optimistisch over de omzet in de aanloop naar de feestelijke decemberdagen waren. Veel winkeliers gaven echter wel toe dat ze minder vertrouwen hadden in hun vermogen om de verkopen deze feestdagen nauwkeurig te voorspellen in vergelijking met vorig jaar: 39 procent in 2020 in vergelijking met 55 procent in 2019.

Daling van consumentenbestedingen

De bevindingen van het recente onderzoek laten zien dat de uitgavendaling vooral te wijten is aan een daling van het besteedbaar inkomen (24%) in combinatie met de voortdurende COVID-19-beperkingen (22%) die consumenten ervan weerhouden om fysiek te winkelen en aan mensen die minder cadeaus geven omdat ze minder familieleden zien (20%). Deze factoren hebben ook invloed op wat consumenten kopen: 48 procent van de aankopen richting de feestdagen betreft essentiële artikelen. In Nederland ligt dit percentage lager op 37 procent. Nederlandse consumentengeven daarbij de voorkeur aan kleding (28%), schoonheidsartikelen plus persoonlijke verzorgingsproducten (25%) en elektronische artikelen (26%).

Voortdurende COVID-19-beperkingen

73 procent van de Nederlanders zegt zich minder te hebben beziggehouden met kerstaankopen dan gebruikelijk. 25 procent van de consumenten geeft aan dat deze dip het gevolg is van de voortdurende beperkingen die een beletsel vormen om fysiek te winkelen. 22 procent zegt minder cadeaus te kopen, omdat dit jaar minder familieleden en vrienden worden gezien. 50 procent van de Nederlandse consumenten zegt wel meer online te winkelen dan in voorgaande jaren. Hoewel het winkelend publiek voorzichtiger is dan voorheen, heeft 57 procent voor de komende feestdagen een spontane aankoop gedaan. 33 procent is beïnvloed door kortingen en nog eens een op de vijf door advertenties online. 63 procent wil na de pandemie graag terugkeren naar fysieke winkels.

Factoren die aankopen beïnvloeden

Nu consumenten voorzichtiger zijn geworden, noemt een derde van hen (33%) kortingen als de invloedrijkste factor bij een aankoop, naast het belang van de prijs zelf. Terwijl meer dan een derde (35%) zich uitsluitend richt op het doen van noodzakelijke aankopen, geeft 29 procent aan te zijn overgehaald door een korting om een aankoop te doen die niet gepland is, 20 procent wacht nog met een aankoop in de hoop op een betere deal en 58 procent zegt dit jaar het meeste uit de gratis verzendopties te halen.

Omarming van nieuwe winkelformules

Terwijl de uitgaven misschien lager liggen, omarmen de consumenten nieuwe winkelformules. 48 procent heeft dit seizoen meer online gewinkeld dan ooit tevoren, terwijl bijna een kwart (24%) zegt meer lokaal geproduceerde goederen te hebben gekocht dan in voorgaande jaren. De trend van online winkelen zet zich naar verwachting voort. Terwijl meer dan een kwart van de consumenten (26%) voor de pandemie nog nooit online had gewinkeld, is 45 procent nu comfortabeler met dit format en zegt 48 procent in de toekomst meer online te willen winkelen.

Positieve vooruitzichten voor retail

Ook de vooruitzichten voor het winkelbezoek zijn positief. Terwijl de voorkeur voor winkelen in de winkel zelf op Black Friday is gedaald van 39 procent vorig jaar naar 28 procent dit jaar zoals blijkt uit het eerdere onderzoek, suggereren de bevindingen van dit onderzoek – dat zich alleen richt op de houding van de consumenten – dat het winkelend publiek de in-store ervaring mist. 63 procent van de consumenten wil graag terugkeren naar hun vroegere winkelgewoonten zodra de pandemie voorbij is. Daarbij geeft 59 procent aan het winkelen in een winkel te missen.

Toepassing nieuwe technologieën

Maar consumenten willen niet dat de innovaties die retailers tijdens de pandemie hebben geïntroduceerd, worden vergeten. Nieuwe technologieën die zijn ingevoerd om het risico van COVID-19-besmetting te beperken – zoals contactloze betalingen en zelfbedieningskiosken – heeft 44 procent van de shoppers aangemoedigd om toch een winkel te bezoeken. Nu wil 60 procent van de consumenten dat deze technologieën in de toekomst blijven bestaan.

Creativiteit en innovatie in detailhandel

“2020 is een jaar van buitengewone ontwrichting geweest”, stelt Tim Bridges, global head of consumer goods and retail bij Capgemini. “Maar we hebben ook aanzienlijke creativiteit en innovatie gezien in de detailhandel. Zoals onze eerdere bevindingen hebben aangetoond, hebben veel consumenten en retailers zich snel aangepast aan de voorkeur – of de noodzaak – van winkelen op afstand. 93 procent van de winkeliers heeft bewust stappen ondernomen om zijn aanbod online te versterken en één op de vijf retailers heeft nieuwe virtuele winkelervaringen geïntroduceerd.”

Winkelen zit in het hart van consumenten

“Fysieke retail heeft al langdurig een plaats in het hart van consumenten. Ons onderzoek toont aan dat ze terugkeren naar de winkels, als ze het gevoel hebben dat het veilig is om dit te doen. De pandemie heeft de detailhandel echter ook blootgesteld aan nieuwe klanten, die nog niet eerder online hadden gewinkeld. Of het nu gaat om winkelen in een versie van de oude realiteit of om de nieuwe realiteit, retailers moeten blijven innoveren en evolueren om ervaringen te creëren voor consumenten die veilig, handig en persoonlijk voelen – of ze nu online of offline shoppen.”

Foto: Unsplash

Tip: Wil je leren hoe je de klantgerichtheid binnen je organisatie kunt verbeteren? Dan is de opleiding Customer Experience Strategie & Organisatie wat voor jou!

  • Je leert de actuele trends, kennis en inzichten uit de praktijk op het gebied van customer experience.
  • Naast de opleiding ontwikkel je een strategie en plan voor de klantbeleving voor jouw organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie