Naar inhoud

Grootste COVID-19-uitdaging voor organisaties moet nog komen

De COVID-19-pandemie heeft onloochenbaar voor grote omvormingen gezorgd voor de manier van werken. Zo is de uitbraak van het coronavirus de aanzet geweest voor een razendsnelle overgang naar thuiswerken. Leidinggevenden bij Nederlandse organisaties verwachten echter dat het aanpassen aan de nieuwe realiteit na deze pandemie een grotere uitdaging vormt dan de noodgedwongen veranderingen aan het begin van de uitbraak van de wereldwijde pandemie. De helft van de Nederlanders in loondienst deelt deze zorgen.


Impact van COVID-19 op de manier van werken

Door de noodzaak om te transformeren staat Nederlandse ondernemingen en instanties aan de vooravond van ongekende innovaties in workflows en op de werkplek. Een meerderheid van de werknemers in Nederland verwachten spanningen tussen het belang van de organisatiecontinuïteit en een veilige terugkeer naar de plek op de werkvloer. Medewerkers zien het verdwijnen van reistijd als het grootste voordeel van thuiswerken. Hun managers benadrukken daarentegen vooral het voordeel van meer persoonlijke verantwoordelijkheid.

Dat blijkt uit een grootschalig wereldwijd onderzoek dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Wakefield Research in opdracht van IT-dienstverlener ServiceNow. Aan de studie hebben 900 C-level executives en 8.100 kantoormedewerkers deelgenomen, werkzaam bij organisaties met meer dan 500 of meer werknemers, actief in de financiële dienstverlening, de gezondheidszorg, de maakindustrie, de publieke sector en de telecomsector. De respondenten zijn afkomstig uit Australië, Duitsland, Frankrijk, Ierland, Japan, Nederland, Nieuw-Zeeland, Singapore, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten van Amerika.

“De wereldwijde overstap naar digitaal werken laat zien hoe de toekomst van werken eruitziet,” stelt Bill McDermott, chief executive officer bij ServiceNow, naar aanleiding van het onderzoek. “Digitale workflows zijn de manier om zaken gedaan te krijgen in deze eeuw. We keren niet meer terug naar de situatie voor COVID-19, want de digitale transformatie versnelt juist. Nieuwe manieren van werken worden de norm en we staan aan de vooravond van ongekende innovaties op het gebied van workflows en de werkplek.”

Persoonlijke veiligheid versus organisatiecontinuïteit

Opmerkelijk is dat 52 procent van de Nederlanders in loondienst zich zorgen maakt dat zijn werkgever organisatiecontinuïteit belangrijker vindt dan een veilige terugkeer van het personeel naar de werkplek. Nog opvallender is dat een hoger gedeelte van de leidinggevenden (58%) deze zorgen deelt. Dit percentage is aanzienlijk hoger dan het Europese gemiddelde van 37 procent, terwijl het percentage Nederlandse werknemers gelijk is aan het Europese gemiddelde.

Daarnaast is bijna de helft van de medewerkers van bedrijven en instellingen in Nederland (46%) er niet van overtuigd dat zijn organisatie alle noodzakelijke stappen neemt om een veilige terugkeer naar de plek op de werkvloer te garanderen. Wederom ligt dit percentage onder executives hoger: op maar liefst 56 procent. Ter vergelijking, het Europese gemiddelde ligt ten aanzien van dit thema op 32 procent.

Voordelen en nadelen van noodgedwongen thuiswerken

Over één ding zijn alle leidinggevenden en vrijwel alle werknemers (96%) in Nederland het eens: het thuiswerken heeft ontegenzeggelijk relevante voordelen. Maar dat betekent niet dat er geen bekommeringen bestaan, want zowel medewerkers (78%) als managers (90%) uiten hun zorgen:

  • Leidinggevenden zijn vooral bezorgd over vertragingen in de dienstverlening of productie (62%), terwijl werknemers zich vooral zorgen maken over een gebrek aan samenwerking tussen verschillende afdelingen (53%).
  • Het grootste voordeel dat het noodgedwongen thuiswerken volgens leidinggevenden oplevert, is meer persoonlijke verantwoordelijkheid voor de werknemers (56%). Nederlandse medewerkers noemen de tijdsbesparing door het wegvallen van het woon-werkverkeer als grootste voordeel (62%).

Ander opvallende uitkomsten uit het onderzoek zijn:

  • 94 procent van de leidinggevenden in Nederland is van mening dat de pandemie ervoor heeft gezorgd dat de manier van werken is veranderd. Een iets lager percentage van de werknemers (87%) zegt dat COVID-19 ervoor heeft gezorgd dat zijn organisatie betere manieren van werken heeft gecreëerd.
  • Een grote meerderheid van zowel de leidinggevenden (94%) als de medewerkers (87%) geeft aan dat zijn organisatie sneller nieuwe manieren van werken heeft geïmplementeerd dan vooraf voor mogelijk werd gehouden.
  • 96 procent van de Nederlandse leidinggevenden verwacht dat veranderingen in de uitvoering van de organisatie door de pandemie leiden tot kostenbesparingen. Deze besparingen moeten volgens hen vooral geïnvesteerd worden in het betreden van nieuwe markten (60%) en de digitale transformatie (54%).

Aanpassen aan nieuwe realiteit zorgt voor grotere uitdagingen

62 procent van de leidinggevenden en 50 procent van de werknemers in Nederland verwacht dat het aanpassen aan de nieuwe realiteit met meer uitdagingen gepaard gaat dan de veranderingen die nodig waren aan het begin van deze pandemie. Een extra complicerende factor hierbij is dat 84 procent van de managers aangeeft dat er nog steeds offline workflows bestaan binnen zijn organisatie, zoals het goedkeuren van documenten, het rapporteren over veiligheidsincidenten en het verzoeken om technologische ondersteuning. Er wordt wel vooruitgang geboekt, maar op dit moment kent driekwart van de Nederlandse bedrijven en instellingen nog geen volledig geïntegreerd systeem voor het beheren van digitale workflows.

Weinig vertrouwen in een tweede snelle transformatie

De nieuwe systemen die zijn ontwikkeld en geïmplementeerd in reactie op de pandemie, hebben volgens 86 procent van de Nederlandse werknemers voor nieuwe en betere manieren van werk gezorgd. Toch lijken deze systemen kwetsbaar bij een volgende grote verandering, aangezien een groot deel van de leidinggevenden aangeeft niet te verwachten dat belangrijke afdelingen – zoals informatietechnologie, humanresourcesmanagement en klantenservice – binnen 30 dagen nieuwe workflows kunnen ontwikkelen en inzetten. Medewerkers delen deze zorgen, want slechts een kleine meerderheid van hen heeft er vertrouwen in dat de IT-afdeling binnen de gestelde termijn de gewenste veranderingen kan doorvoeren.

Vinden juiste balans de grootste uitdaging voor organisaties

“COVID-19 heeft ervoor gezorgd dat organisaties in heel Europa sneller veranderingen hebben doorgevoerd. En dat is gebeurd op een niveau dat we nog niet eerder hebben gezien en waarvan ik eerlijk gezegd niet had verwacht dat het mogelijk zou zijn”, zegt Michael Maas, vice president Noord-Europa bij ServiceNow. “Er wordt veel gesproken over het aanpassen aan de nieuwe realiteit. Maar de werkelijkheid voor veel bedrijven en instellingen is dat alleen de huidige situatie telt, met de continue veranderingen die daarbij komen kijken.”

“De grote uitdaging voor Nederlandse en Europese organisaties is het vinden van een balans tussen de organisatiecontinuïteit en de persoonlijke behoeften van medewerkers. Bovendien dienen zij ervoor te zorgen op beide terreinen digitaal klaar te zijn voor de omwentelingen die er nog aankomen. Het concentreren op het digitaliseren van de werkzaamheden – waar deze ook worden uitgevoerd – vormt een belangrijke factor in het vinden van deze balans.”

Overgang van een chaos naar een nieuwe duurzame aanpak

“Dit onderzoek komt uit op het moment dat veel organisaties starten met de overgang van de chaos uit de beginfase van COVID-19 naar het ontwikkelen van een nieuwe duurzame aanpak”, duidt futuroloog Tom Cheesewright. “Er zijn onder extreme druk ongelooflijke resultaten behaald en hybride technologieën hebben hun waarde bewezen. Er is echter nog steeds werk aan de winkel. De cultuur, de werkprocessen en het gedrag moeten onderdeel worden van de nieuwe technologische fundering, samen met een nieuw sociaal contract tussen werkgevers en werknemers waarin op afstand werken een centrale plek inneemt.”

Foto: Pexels

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie