Naar inhoud

Het gebruik van de social media in Nederland blijft toenemen

Het gebruik van de social media in Nederland blijft toenemen ondanks het wantrouwen over de berichtgeving op deze kanalen. Bij deze constatering dient wel aangetekend te worden dat deze groei vooral zichtbaar is bij de zogeheten dark socials – platformen zoals WhatsApp waar gebruikers met elkaar communiceren zonder dat de buitenwereld ziet wat er besproken wordt. Inmiddels zitten Nederlanders bijvoorbeeld in zeven verschillende WhatsApp-groepen.

Dat blijkt uit een onderzoek naar het gebruik van social media onder 7.000 Nederlanders, dat in januari 2020 is uitgevoerd door onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘Nationale Social Media Onderzoek 2020’. Dit trendonderzoek is dit jaar voor de tiende keer uitgevoerd. Het is het grootste onderzoek in Nederland naar het gebruik van social media.

Uit het onderzoek blijkt dat het gebruik van Facebook door Nederlanders weer licht is gegroeid, na een eerdere dip als gevolg van de schandaal rondom Cambridge Analytica. Nederlandse jongeren vormen hierop een uitzondering, want zij zijn steeds minder actief op dit platform van Mark Zuckerberg. Ze hebben hun aandacht nu meer gericht op Instagram, waar de groei echter met name in de doelgroep 15 tot en met 19 jaar afvlakt.

In het dagelijks gebruik van social media is verder vooral een sterke groei zichtbaar op YouTube, Snapchat, Twitter, LinkedIn en TikTok. Op dit moment kent TikTok in Nederland 700.000 gebruikers van 15 jaar en ouder. Het platform is vooral populair onder de echte jeugd, want in de leeftijdscategorie 6 tot en met 14 jaar kent het kanaal inmiddels 425.000 gebruikers. Zij kijken naar filmpjes van influencers als Sara Dol, dé TikTok-creator van Nederland met al meer dan 2,1 miljoen volgers wereldwijd.

Toenemend gebruik social media

Het toenemende gebruik van social media onder Nederlanders van 15 jaar en ouder is op alle kanalen zichtbaar.

WhatsApp blijft het populairste kanaal onder de social media en Instagram laat de sterkste groei zien.

De opvallende nieuwkomer in het spectrum van social media heet TikTok. Inmiddels hebben 700.000 Nederlanders van 15 jaar en ouder het kanaal ontdekt.

Laag vertrouwen berichtgeving

Het vertrouwen in de berichtgeving op social media onder Nederlanders van 15 jaar en ouder is de afgelopen vijf jaar laag gebleven. Toch is een stijgende lijn zichtbaar in het aantal gebruikte platforms.

Het schandaal rondom het gebruik van Facebook-data door Cambridge Analytica heeft ogenschijnlijk alleen geleid tot een tijdelijke terugloop in het aantal gebruikers van Facebook en Twitter.

Een gebrek aan vertrouwen in de berichtgeving op social media is geen groeiende reden om af te haken.

Gemiddeld zitten Nederlanders van 15 jaar en ouder dagelijks 98 minuten op social media. Dit loopt op naar 143 minuten onder jongeren in de leeftijdscategorie 15 tot en 19 jaar.

Toegenomen populariteit TikTok

TikTok kent momenteel in Nederlanders 700.000 gebruikers van 15 jaar en ouder en 425.000 gebruikers in de leeftijdscategorie 6 tot en met 14 jaar.

Vooral meisjes in de leeftijdscategorie 9 tot en met 14 jaar omarmen TikTok.

Tip: Wil je leren hoe je doelgericht kunt adverteren op LinkedIn? Dan is de training LinkedIn Advertising wat voor jou!

  • In een dagdeel leer je hoe je de advertentiemogelijkheden binnen LinkedIn zo kunt inzetten dat je jouw doelstellingen bereikt.
  • Je leert niet alleen hoe je campagnes kunt opzetten, maar ook hoe je deze kunt evalueren en optimaliseren.
Lees meer over deze training ►
Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie