Naar inhoud

Het gebruik van e-mail als een marketinginstrument in 2019

De e-mail is dan wel het oudste instrument binnen het vakgebied online marketing, maar dat wil niet zeggen dat het enkel gebruikt wordt door marketeers op leeftijd. E-mailmarketing is nog altijd een belangrijk aandachtsgebied op de marketingburelen, al mogen Nederlandse marketingprofessionals op dit terrein gerust enige aanpassingen doorvoeren. Probeer bijvoorbeeld vaker buiten kantooruren e-mails te versturen, stof het afmeldproces eens af en weet dat technieken als dynamische content en responsive design echt tot hogere ratio’s leiden.

Dit kun je opmaken uit het onderzoeksrapport ‘Nationaal E-mail Onderzoek 2019’ van Spotler, een ontwikkelaar en leverancier van e-mailmarketingsoftware. Het rapport is gebaseerd op een onderzoek onder 2.084 Nederlanders, dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau CG Research. Om de learnings uit het onderzoek goed te kunnen onderbouwen, zijn de uitkomsten gelinkt aan de ‘DDMA Nationale E-mail Benchmark 2019’ van de gelijknamige brancheorganisatie.

Steeds grotere rol voor de smartphone

De smartphone speelt een steeds grotere rol in het e-mailgebruik in Nederland. Deze algemene conclusie uit het onderzoek klinkt niet direct heel opmerkelijk, maar is het om verschillende redenen wel. Tegenwoordig leest gemiddeld genomen meer dan de helft van de Nederlanders zijn e-mailberichten op een smartphone. Daarnaast is voor het eerst vastgesteld dat de smartphone doorbreekt als het device waarop Nederlanders online shoppen.

Bovendien is heel duidelijk zichtbaar dat de belangrijkste e-mailmarketingratio’s positief worden beïnvloed als marketeers gebruikmaken van mobile friendly e-maildesigns. Verder is het belangrijk dat marketingprofessionals blijven letten op de verzendfrequentie en is het verstandig gebruik te maken van gepersonaliseerde onderwerpregels en dynamische content.

Meer e-mailgebruik in de avonduren

Dankzij de smartphone wordt het steeds eenvoudiger om snel een e-mail te lezen. Moesten we een aantal jaren geleden nog inloggen via een laptop of desktop om bij onze inbox te komen, tegenwoordig pakken we onze smartphone erbij en checken we al onze inboxen, social media en WhatsApp-berichten in één snelle handbeweging.

In 2013 las gemiddeld 32 procent van de Nederlanders zijn e-mails op een smartphone en in 2019 komt dit ratio uit op 54 procent. Steeds meer Nederlanders kiezen er dus voor om hun e-mailaccounts op hun smartphone te zetten. E-mailings worden bij voorkeur ’s avonds doorgenomen en ’s ochtends vroeg voordat school en werk beginnen.

Met deze uitkomsten uit het onderzoek kun je als onlinemarketeer overwegen om meer e-mailings in de avonduren te versturen. En wat blijkt? Dat is een verstandige overweging. De benchmark van DDMA leert namelijk aan dat e-mailings die zijn verstuurd in de vroege ochtend en in de avonduren betere openingsratio’s en betere klikratio’s hebben.

Meer aandacht voor mobile friendly

Het ligt voor de hand dat als steeds meer Nederlanders e-mailberichten op een smartphone lezen, het belangrijks is dat deze e-mails responsive zijn. Dit betekent dat het e-mailbericht op een smartphone er net even anders uitziet dan op een desktop of laptop. De inhoud blijft wel hetzelfde, alleen de opmaak wordt door de techniek aangepast aan het kleinere scherm van de smartphone. Hierdoor wordt het lezen van het bericht op een smartphone prettiger en eenvoudiger.

En het toepassen van deze techniek is zowel handig voor e-commercebedrijven als voor non-profitorganisaties. Nederlanders geven al jaren aan dat ze serviceberichten, officiële berichten van overheden, banken en energieleveranciers, maar ook reclameberichten het liefst via e-mail ontvangen. Zij willen daar hun social media namelijk niet voor gebruiken.

Waardering voor het kanaal e-mail

Ondanks dat de Nederlander het kanaal e-mail voor veel verschillende doeleinden inzet, is de hij wel kritisch in de hoeveelheid e-mails die hij ontvangt. Een te hoge frequentie wordt nog steeds door velen genoemd als de reden om het abonnement op een e-mailnieuwsbrief op te zeggen.

Het pleidooi richting onlinemarketeers is dan ook om te onderzoeken wat de ideale verzendfrequentie is. Ook de benchmark van de DDMA maakt duidelijk dat kleinere goed gesegmenteerde en gepersonaliseerde e-mailcampagnes beter scoren dan bulk-e-mailings.

Toch blijft het opmerkelijk dat veel Nederlanders aangeven dat ze na een klik op de afmeldbutton toch nog e-mailings blijven ontvangen. Marketeers doen veel moeite om de waardering voor de e-mail als online kanaal hoog te houden en weten dat een goedwerkende afmeldlink verplicht is. De onderzoekers roepen daarom op om nog eens kritisch naar het afmeldproces te kijken.

E-mail en e-commerce horen bij elkaar

Nederlanders ontvangen het liefst reclame via e-mail, laten zich via e-mail vaak verleiden tot online aankopen, lezen deze e-mailings het liefst op een smartphone en ronden de aankoop ook steeds vaker via de smartphone af. En zij geven aan dat gepersonaliseerde e-mailings worden gewaardeerd. Zo geeft maar liefst 48 procent van de Nederlanders aan het ontvangen van een e-mail op de verjaardag prettig te vinden.

Dit alles betekent dat technieken die het gepersonaliseerd versturen van e-mails mogelijk maken – zoals gepersonaliseerde onderwerpregels en dynamische content – de effectiviteit van commerciële e-mailings vergroten. De benchmark van DDMA onderstreept dat nadrukkelijk.

Al met al is e-mail een veelzijdig kanaal dat onder Nederlanders een hoge waardering kent. En zolang onlinemarketeers het gebruik van en de voorkeuren met betrekking tot e-mail van de consumenten in de gaten houden, blijft e-mail een effectief kanaal voor communicatie en verloop.

De belangrijkste conclusies van het onderzoek

Het onderzoek van Spotler telt in totaal 21 algemene conclusies over het e-mailgebruik en de omgang met social media van Nederlanders. Daarnaast presenteren de onderzoekers 12 learnings voor de onlinemarketeer. Uit de algemene conclusies is een top 5 samengesteld:

  1. meer dan de helft van de Nederlanders – ruim 54 procent – leest zijn e-mail op een smartphone;
  2. 88 procent van de Nederlanders heeft zich het afgelopen jaar op minimaal één e-mailnieuwsbrief geabonneerd;
  3. inmiddels doet 31 procent van de Nederlanders zijn online aankopen via een smartphone;
  4. 73 procent van de Nederlanders heeft het afgelopen jaar minimaal één keer iets gekocht naar aanleiding van een e-mailing;
  5. 48 procent van de Nederlanders ontvangt graag een e-mail van een webshop op zijn verjaardag.
Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie