Naar inhoud

Het sterk groeiende gebruik van Android binnen ondernemingen

Gedurende het laatste decennium is het gebruik van Android voor bedrijfsdoeleinden sterk toegenomen. Volgens het internationale portal voor statistieken Statista had het vorig jaar een marktaandeel van 88 procent, waarmee het wereldwijd de eerste keuze is voor het bedrijfsleven. Het operating system is geschikt voor veel organisaties vanwege de diversiteit en de kosten van het platform. Android heeft grote invloed op hoe werknemers wereldwijd functioneren en de vraag naar het besturingssysteem in bedrijven groeit naar verwachting dan ook alleen maar.

Het gebruik van Android in het bedrijfsleven is aantrekkelijk. De gebruikelijke legacy systemen raken aan het eind van hun levenscyclus en het systeem presenteert dan ook een kosteneffectieve vervanger. Als ondernemingen klaar worden gestoomd voor de nieuwe of verlengde Android-uitrol, is de vraag wat er nodig is voor een succesvolle implementatie. En welke voordelen het besturingssysteem biedt aan ondernemingen.

Stappen om ondernemingen voor te bereiden voor Android

Voorafgaand aan de implementatie van Android is het belangrijk om 4 stappen te doorlopen:

  1. Voer een audit uit van de bestaande technologieën en beoordeel hoe de nieuwe operating system jouw werknemers kan bedienen. Het is belangrijk om te bekijken welke apparaten op dit moment worden gebruikt en identificeer de devices die de klanten bedienen. Zorg ervoor dat alle apparaten verenigbaar met elkaar zijn. Dit leidt tot ongestoorde bedrijfsactiviteiten, nu en ook in de toekomst.
  2. Voer een audit uit van het huidige operating system die binnen de organisatie wordt gebruikt, inclusief de codes die worden gebruikt op de huidige apparaten.
  3. Doe onderzoek naar welke connectiviteit nodig is voor de integratie van het operating system. Bijvoorbeeld, welke type connectiviteit is nodig om SAP-systemen te ondersteunen? Daag het bedrijf uit door te vragen of dit systeem werkt met Android. Aangezien er aanpasbare ERP-managementsystemen – enterprise resource planning – voor magazijnen op de markt beschikbaar zijn, is het van vitaal belang om na te gaan hoe ondernemingen deze integreren met een nieuw operating system.
  4. Denk na over veiligheid wanneer je Android uitrolt en blijf voldoen aan het beleid en de procedures van het bedrijf. Als deze er nog niet zijn, is nu het moment om deze te adresseren voordat er een nieuw operating system wordt geïmplementeerd. Hierbij hoort ook het checken, updaten en uitrollen van veiligheidsupdates. Een voorbeeld van de onfortuinlijke gevolgen van het niet naleven van cybersecurityrichtlijnen is wat in 2017 is gebeurd met de Britse National Health Service.

Positief is dat Android een goed aanbod van application programming interfaces voor management aanbiedt die IT-afdelingen in staat stelt datalekken te voorkomen. IT-managers kunnen netwerkconfiguraties afdwingen en beleid toepassen om bedrijfsdata te beschermen.

Het aantal virushackers van Android-smartphones en andere apparaten heeft er de afgelopen jaren voor gezorgd dat het systeem de veiligheid heeft verbeterd. Het huidige veiligheidsplatform zorgt ervoor dat apparaten, data en apps veilig zijn door middel van risicobeperking en het versleutelen van apparaten. Bovendien, zorgen management-API’s ervoor dat het mogelijk is beleidscontroles af te dwingen bij alle apparaten – erg handig voor het scheiden van persoonlijke en werk gerelateerde data.

Wanneer een onderneming al het werk achter de schermen heeft gedaan, is de implementatie van Android vrij rechtdoorzee. De gestandaardiseerde set-up en implementatieopties zorgen ervoor dat bedrijven de controle houden over alle applicaties en data.

De voordelen van Android voor ondernemingen

Een belangrijk voordeel van het implementeren van Android zijn betere trainingsopties voor het personeel. Een intuïtief, bekend ontwerp betekent vaak dat, wanneer het eenmaal in handen is van de gebruikers, het leren van het besturingssysteem weinig tijd in beslag neemt. Dit leidt tot substantiële besparingen in kosten en tijd. Een kortere trainingstijd van personeel geeft retailers daarnaast ook een prestatievoorsprong.

Een ander belangrijk voordeel heeft te maken met de huidige populariteit van Android. Het merendeel van de gebruikers die werken met het operating system op het werk zijn gewend om dit ook in het persoonlijke leven te doen. Dit maakt de toepassing en gebruik ervan sneller, met name onder millennials.

Als het gaat om functionaliteit, zijn Android-producten zeer gebruiksvriendelijk in werkomgevingen zoals magazijnen. Het operating system en apparaten die stevig en robuust zijn ontworpen, zijn ook een drijvende kracht achter technologische innovaties in magazijnen – zoals het beter vastleggen van data van tweedimensionale cameratechnologie, spraakinvoer en connectiviteit met sensortechnologie.

Een goed voorbeeld van hoe Android-apparaten de operaties in magazijnen kunnen verbeteren is ASICS Europe. De magazijnteams van het sportmerk hebben de Android-OS Zebra TC8000 mobiele gegevensverwerking voor alle zijn magazijnprocessen geïmplementeerd, waaronder binnenkomende goederen, verplaatsing van de voorraad, aanvullingen, uitgaande goederen en het verwerken van geretourneerde producten. Uitgerust met de TC8000 is men nu overgegaan op het automatiseren van de processen, met besparing van kosten en tijd tot gevolg en een grotere beschikbaarheid van real-time informatie door toegenomen operationele zichtbaarheid.

Samenvattend

Het Android-platform is zich meer gaan richten op de bedrijfsomgeving en blijft dat in de toekomst doen. Gedurende het laatste decennium heeft deze technologie zich verder ontwikkeld met ondernemingen in het achterhoofd. Het toepassen van het operating system is kosteneffectief, gemakkelijk te implementeren, ondersteunt de trainingsvereisten, voldoet aan veiligheidseisen en is zeer gebruiksvriendelijk. Voorbij zijn de tijden van pijnlijke ervaringen waarbij je buigend over een green-screen-computer cruciale data voor een volgende businessorder probeert te lezen.

Andy McBain is head of regional product management bij IT-dienstverlener Zebra Technologies.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie