Naar inhoud

Kansen digitalisering onvoldoende benut in de private sector

In Europese private ondernemingen leeft het bewustzijn omtrent de uitdagingen van digitale transformatie. Toch worden nog lang niet alle kansen benut die de digitalisering biedt. Het benutten van die mogelijkhedenis – ook voor Nederlandse bedrijven – cruciaal om niet achterop te raken in een steeds concurrerender landschap. Wie in deze hectiek bij wil blijven, is genoodzaakt nu actie te ondernemen.

Dit leert een onderzoek bij 2.443 private ondernemingen uit 31 Europese landen van accountants- en adviesorganisatie PwC. De onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in het rapport ‘European Private Business Survey 2019 – Time to act: moving from good to great in times of uncertainty and digital transformation’.

Impact digitalisering op levensvatbaarheid onderneming

“Bij de meeste Europese private ondernemingen erkent men dat de digitalisering grote impact heeft op de levensvatbaarheid op de lange termijn. Maar hoe men daadwerkelijk groei kan realiseren met de digitalisering en de digitale transformatie tot een succes kan maken, is bij veel bedrijven nog een onbeantwoorde vraag”, stelt Ron Martinek, digital leader private business bij PwC. Hij onderscheidt drie belangrijke aandachtspunten: bestuurssamenstelling, vaardigheden en financiering.

Digitalisering is meer dan technologie

Leading by example door de directie is belangrijk, misschien wel een eerste vereiste”, vertelt Ron Martinek. “De leiding van een organisatie moet een set van minimale digitale competenties hebben of willen ontwikkelen – en de impact van de digitalisering op de markt en de organisatie begrijpen en uitdragen, evenals de schaalbaarheid van de veranderingen die de digitalisering kan brengen. Wanneer je als directie of managementteam het goede voorbeeld geeft, ontstaat bij iedereen in de organisatie het gevoel van ‘Als zij het kunnen, kunnen wij het ook’.”

“Daarbij is het wel belangrijk dat de digitalisering niet alleen aan technologie wordt gekoppeld, hetgeen ik nog veelvuldig zie gebeuren. Technologie is weliswaar een belangrijke component van toekomstige succesvolle bedrijfsactiviteiten, waarin business, experience en technologie worden gecombineerd, maar eerst moet er een allesomvattende, holistische digitale strategie liggen. Evalueer bij een onderneming je organisatie grondig en bepaal je digitale ambitieniveau, voordat je concrete strategische maatregelen definieert om dat niveau te bereiken.”

Bedrijfscultuur moet verandering ondersteunen

“Aandacht voor een duurzame personeelsplanning, de mogelijkheden en een doordachte, pragmatische aanpak van de culturele verandering is een tweede voorwaarde. Een bedrijfscultuur die het merk versterkt én verandering en adoptie van de digitalisering ondersteunt, bepaalt het toekomstige succes van elk bedrijf. Het vinden van mensen met de juiste vaardigheden of het juiste potentieel om nieuwe vaardigheden te leren, is tegenwoordig belangrijker dan ooit.”

Technologie is weliswaar een belangrijke component van toekomstige succesvolle bedrijfsactiviteiten, waarin business, experience en technologie worden gecombineerd, maar eerst moet er een allesomvattende, holistische digitale strategie liggen. Evalueer als onderneming je organisatie grondig en bepaal je digitale ambitieniveau, voordat je concrete strategische maatregelen definieert om dat niveau te bereiken.

“Bij bedrijven moet men vaak buiten de comfortzones stappen om zichtbaar en aantrekkelijk te zijn voor nieuwe medewerkers. En als ondernemingen deze mensen eenmaal binnen hebben, moeten zij een bedrijfscultuur ervaren waarbij ze bestaande bedrijfsmodellen voortdurend ter discussie mogen stellen. Als je medewerkers aanmoedigt om snel nieuwe ideeën te ontwikkelen en te testen in de markt, ontstaan er vanzelf nieuwe omzetkansen.”

Financiering van digitale transformatie

“Voor de financiering van de digitale transformatie – een derde vereiste voor succes – is het belangrijk dat bij ondernemingen verder wordt gekeken dan de interne cashflow. In tijden van krappe budgetten kan bijvoorbeeld private equity uitkomst bieden – met expertise én geld. Daarnaast kunnen overheden bijdragen met regelgeving die digitale introducties bevordert. Met een actieve houding kunnen zij het gebruik van nieuwe technologieën ondersteunen en investeerders aanmoedigen om innovatie te financieren.”

Nederlandse bedrijven versus Europese bedrijven

Binnen Nederlandse private ondernemingen is men er – meer dan in gemiddelde Europese bedrijven – van overtuigd dat de digitalisering essentieel is voor de levensvatbaarheid van de organisatie op de lange termijn: 85 procent tegenover 65 procent. Waar 87 procent van de Europese ondernemingen groei kende in de laatste drie jaar – tegenover 76 procent in Nederland – en bij 58 procent omzetgroei wordt verwacht in het komende jaar, is men bij Nederlandse bedrijven pessimistischer met 48 procent.

Bij 41 procent van de Nederlandse ondernemingen worden de omzetverliezen geweten aan een tekort aan vaardigheden en dat geldt bij 47 procent van de Europese private bedrijven. Hoewel het belang van essentiële technologieën als het Internet of Things, augmented reality, robotics, 3D-printing, artificial intelligence, virtual reality, drones en blockchain wordt ingezien, blijft het daadwerkelijke gebruik – zowel in Nederland als in Europa – nog achter.


Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie