Naar inhoud

“Liever hulp van robots dan van mensen bij mentale klachten”

De COVID-19-pandemie is de aanzet geweest tot een decennialang ondenkbaar spanningsveld en heeft een negatieve invloed op de mentale gezondheid van het overgrote deel van de beroepsbevolking wereldwijd. De uitbraak en de verspreiding van het coronavirus heeft geleid tot meer stress op het werk, meer angst en meer burn-outs bij mensen over de hele wereld. In deze stressvolle tijd krijgen medewerkers van bedrijven en instellingen bij psychische klachten liever hulp van robots dan van mensen. Dat is niet vreemd, want George Michael kwam 30 jaar geleden al met een duidelijk verzoek: “Listen without prejudice.” En dat kunnen gerobotiseerde tools nu eenmaal beter dan menselijke wezens.

De impact van de COVID-19-pandemie op de gezondheid en het welzijn van de beroepsbevolking wereldwijd is onomstotelijk:

  • 78 procent geeft aan dat de pandemie een negatieve invloed heeft op zijn mentale gezondheid.
  • 85 procent zegt dat mentale gezondheidsproblemen op het werk een negatieve invloed hebben op zijn privésituatie.
  • 76 procent vindt dat organisaties meer moeten doen om de psychische gezondheid van hun personeel te ondersteunen.
  • 82 procent denkt dat robots de mentale gezondheid beter kunnen ondersteunen dan mensen.
  • 68 procent praat liever met een robot dan met zijn manager over stress en angst op het werk.

Dit kun je opmaken uit de ‘AI@Work Study 2020 – As Uncertainty Remains, Anxiety and Stress Reach a Tipping Point at Work’, een onderzoeksrapport van IT-dienstverlener Oracle en onderzoeks- en adviesbureau op het gebied van human resources (HR) Workplace Intelligence. Het rapport is gebaseerd op een wereldwijd onderzoek van marktonderzoeksbureau Savanta onder 12.347 mensen, een onderzoeksgroep bestaande uit werknemers, managers, HR-leiders en C-level executives zijn. Aan hen zijn vragen voorgelegd om het leiderschap en de houding van werknemers op het gebied van mentale gezondheid, artificiële intelligentie, virtuele assistenten, chatbots en robots op de werkvloer te onderzoeken. De respondenten zijn afkomstig uit Brazilië, China, Duitsland, Frankrijk, India, Italië, Japan, de Verenigde Arabische Emiraten, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten van Amerika en Zuid-Korea.

De COVID-19-pandemie heeft een negatieve invloed op de mentale gezondheid van de beroepsbevolking wereldwijd.

Negatieve impact COVID-19

Mensen vechten wereldwijd tegen een toenemende angst en depressiviteit op het werk als gevolg van de COVID-19-pandemie.

  • 70 procent heeft in 2020 meer stress en angst op het werk dan enig ander jaar daarvoor.
  • De toename van spanning heeft een negatieve invloed op de mentale gezondheid van 78 procent van de beroepsbevolking wereldwijd, hetgeen meer stress (38%), een gebrek aan evenwicht tussen werk en privéleven (35%), een burn-out (25%) en een depressie door een gebrek aan sociaal contact (25%) of eenzaamheid (14%) met zich heeft meegebracht.
  • De druk die de pandemie met zich meebrengt, komt bovenop de dagelijkse stressfactoren op het werk, waaronder de druk om aan de prestatienormen te voldoen (42%), het uitvoeren van routinematige en saaie taken (41%) en het omgaan met een onbeheersbare werkdruk (41%).

Mentale gezondheidsproblemen op het werk hebben een negatieve invloed op het privéleven.

Mentale gezondheidsproblemen

De pandemie heeft de mentale gezondheidsproblemen op het werk verergerd en de gevolgen blijven niet beperkt tot de werkvloer, want mensen voelen de gevolgen ook thuis.

  • 85 procent zegt dat mentale gezondheidsproblemen op het werk – die zich uiten in stress, angst en depressiviteit – het leven thuis beïnvloeden.
  • De meest genoemde gevolgen zijn slaaptekort (40%), een slechte fysieke gezondheid (35%), minder geluk thuis (33%), familierelaties die lijden onder de situatie (30%) en isolatie van vrienden (28%).
  • Omdat de grenzen tussen werk en privé steeds verder vervagen doordat mensen thuis werken, heeft 35 procent van de mensen per maand 40 overuren gemaakt. 25 procent van de mensen geeft aan uitgeput te zijn geweest door overwerk.
  • Ondanks de waargenomen nadelen van werken op afstand vindt 62 procent van de mensen dat remote working nu aantrekkelijker is dan voor de pandemie, omdat er nu meer tijd is om met het gezin door te brengen (51%), te slapen (31%) en werk te verrichten (30%).

Medewerkers willen hulp en kiezen hiervoor liever technologie dan mensen.

Technologische ondersteuning

Mensen verwachten voor geestelijke ondersteuning meer van technologische tools. Ze willen dat technologie hun mentale gezondheid ondersteunt.

  • Slechts 18 procent geeft de voorkeur aan mensen boven robots om zijn mentale gezondheid te ondersteunen, omdat het geloof bestaat dat robots zonder oordeel zijn (34%), als een onbevooroordeelde uitlaatklep dienen om problemen te uiten (30%) en snel kunnen antwoorden op vragen die gerelateerd zijn aan de gezondheid (29%).
  • 68 procent van de mensen praat liever met een robot dan met zijn manager over stress en angst op het werk en 80 procent van de mensen staat open voor een robot als therapeut of begeleider.
  • 75 procent zegt dat artificial intelligence (AI) zijn mentale gezondheid op het werk heeft geholpen. De belangrijkste voordelen zijn het verstrekken van informatie die nodig is om het werk effectiever te verrichten (31%), het automatiseren van taken en het verminderen van de werkdruk om een burn-out te voorkomen (27%) en het verminderen van stress door te helpen bij het prioriteren van taken (27%).
  • Artificiële intelligentie heeft ook de meerderheid (51%) van de werknemers geholpen de werkweek te verkorten en medewerkers in staat gesteld langere vakanties te nemen (51%). Meer dan de helft van de respondenten zegt dat AI-technologie de productiviteit van medewerkers verhoogt (63%) en de arbeidstevredenheid (54%) plus het algemene welzijn (52%) verbetert.

Mentale gezondheidskwesties op het werk gaan niet vanzelf weg en kunnen niet worden genegeerd.

Steun van werkgevers

Werknemers willen dat hun werkgever meer ondersteuning biedt op het gebied van de mentale gezondheid. Als deze hulp niet wordt geboden, heeft dit wereldwijd grote impact op de productiviteit en op het persoonlijke plus professionele leven.

  • 76 procent van de deelnemers aan het onderzoek vindt dat zijn bedrijf of instelling meer moet doen om de mentale gezondheid van het personeel te beschermen. 51 procent geeft aan dat zijn werkgever momenteel mentale gezondheidssteun biedt in verband met het coronavirus.
  • 83 procent van de respondenten wil dat zijn organisatie technologie aanbiedt om de mentale gezondheid te ondersteunen, inclusief toegang tot gezondheidszorg via selfservice (36%), on-demand begeleidingsdiensten (35%), proactieve gezondheidsmonitoringtools (35%), toegang tot wellness-apps of meditatie-apps (35%) en chatbots om vragen gerelateerd aan de gezondheid te beantwoorden (28%).
  • 84 procent van de werknemers heeft te maken gehad met nieuwe uitdagingen sinds het thuiswerken noodzakelijk is geworden. Het feit dat er weinig onderscheid is tussen het persoonlijke en het professionele leven (41%) en het gegeven te maken te hebben met toegenomen uitdagingen op het gebied van de mentale gezondheid zoals stress en angst (33%) zijn de hoofdredenen.
  • 42 procent van de mensen zegt dat stress, angst of depressiviteit op de werkplek zijn productiviteit laat dalen en 40 procent zegt dat het leidt tot een toename van slechte besluitvorming. 85 procent geeft aan dat stress, angst en depressiviteit door het werk invloed hebben op zijn leven thuis.

Vervaging grenzen tussen privé en zakelijk

“Door de nieuwe verwachtingen die er aan werknemers worden gesteld door het thuiswerken en de vage grenzen tussen het persoonlijke en het professionele leven, is de impact van COVID-19 op onze geestelijke gezondheid aanzienlijk. Medewerkers in alle landen en branches wereldwijd hebben ermee te maken”, duidt Dan Schawbel, managing partner bij Workplace Intelligence. “De pandemie heeft de geestelijke gezondheid op de voorgrond geplaatst. Dit is het grootste workforce-issue van onze tijd en blijft dat ook de komende tien jaar. De resultaten van onze studie tonen aan hoe wijdverbreid dit probleem is en waarom het nu tijd is voor organisaties om erover te praten en nieuwe oplossingen te onderzoeken.”

Uitdaging op de werkvloer

“Met de pandemie is de mentale gezondheid niet alleen een breder maatschappelijk probleem geworden, maar is het ook een uitdaging op de werkvloer geworden. Het heeft grote invloed op de individuele prestaties van medewerkers, de effectiviteit van een team en de productiviteit van een organisatie. Het is nu meer dan ooit een gespreksonderwerp dat ter sprake moet komen en werknemers verwachten dat werkgevers in dit kader het initiatief nemen en oplossingen bieden”, stelt Oscar Lausegger, strategy director human capital management bij Oracle Nederland. “Er kan veel worden gedaan om de mentale gezondheid van werknemers te ondersteunen en er zijn talloze manieren waarop technologie zoals artificiële intelligentie kan helpen. Maar eerst moeten bedrijven en instellingen de mentale gezondheid op de agenda zetten. Als we deze gesprekken op gang kunnen brengen – zowel op het gebied van humanresourcesmanagement als op het uitvoerende niveau – kunnen we beginnen met het doorvoeren van veranderingen.”

Foto: Unsplash

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie