Naar inhoud

Modulaire zorgverlening zet de patiënten werkelijk centraal

Voor alle patiënten in de gezondheidszorg is gecoördineerde en persoonsgerichte zorg een must. Wanneer er meerdere professionals of organisaties betrokken zijn bij de zorgverlening aan een patiënt, is onderlinge afstemming en samenwerking van groot belang. In de praktijk blijkt die afstemming niet altijd optimaal te verlopen. Deze coöperatie kan echter vlekkeloos verlopen als wordt uitgegaan van een modulaire zorgorganisatie.

Vincent Peters laat met zijn promotieonderzoek zien hoe dat in de praktijk gestalte krijgt. Hij illustreert dit aan de hand van de gezondheidszorg voor kinderen met het downsyndroom. In het dagelijkse leven is hij werkzaam als docent supply chain management aan de Tilburg University en researchcoördinator interne geneeskunde en maag-, lever- en darmziekten bij het Catharina Ziekenhuis. Op 9 december 2020 verdedigt hij zijn proefschrift ‘Turning modularity upside down: Patient-centered Down syndrome care from a service modularity perspective’ aan de Tilburg University.

Modulaire zorgverlening

Het downsyndroom is een complexe aangeboren aandoening die leidt tot een ontwikkelingsachterstand. Kinderen met het syndroom van Down krijgen vaak te maken met meerdere aandoeningen tegelijk. Dit vraagt om een adequate samenwerking en coördinatie tussen een verzameling van zorgprofessionals – zoals een kinderarts, een fysiotherapeut en een huisarts – en organisaties – zoals een ziekenhuis, een paramedische praktijken en een zorginstelling voor mensen met een verstandelijke beperking. In Nederland wordt de zorg voor de kinderen met het downsyndroom multidisciplinair georganiseerd in zogeheten downteams. Patiënten en hun ouders geven echter aan dat deze multidisciplinaire aanpak in de praktijk nog niet helemaal voldoet aan hun vragen en behoeften.

Patiënten staan centraal

In zijn onderzoek heeft Vincent Peters gekeken hoe en op welke wijze de gezondheidszorg op dit moment georganiseerd is. De huidige zorg wordt in ieder ziekenhuis op een andere manier georganiseerd en dit komt de kwaliteit van de zorgverlening niet altijd ten goede. Het is voor ouders van kinderen met het downsyndroom onduidelijk waarom het overal anders is en waar zij terecht kunnen. Ook is er gekeken naar waar er mogelijkheden zijn om tot verbeteringen te komen met als uiteindelijke doel om de samenwerking en verbinding over disciplines en organisatiegrenzen heen te realiseren, waarbij de patiënten centraal staan.

Zorg aan kinderen met het downsyndroom

“Mede door het promotieonderzoek van Vincent Peters worden de downpoli’s verder doorontwikkeld tot nog beter functionerende – gespecialiseerde – poli’s”, stelt een ouder van een kind met het downsyndroom. “Tevens zorgt zijn onderzoek ervoor dat er meer erkenning komt voor de downpoli’s en dat deze een vaste plek krijgen in de Nederlandse gezondheidszorg. Dat is belangrijk, want daardoor krijgen de kinderen met het syndroom van Down – nog – betere zorg, wat de kwaliteit van leven voor de kinderen en hun omgeving zeker vergroot.”


Samenwerking met ziekenhuizen

Vincent Peters heeft in zijn promotieonderzoek samengewerkt met het Jeroen Bosch Ziekenhuis, het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis, het Máxima Medisch Centrum en het Spaarne Gasthuis. In zijn onderzoek heeft hij de zorg voor kinderen met het downsyndroom bekeken vanuit een modulair perspectief. Modulair organiseren houdt in dat de zorg wordt ontleed in componenten en modules. Zorgprofessionals kunnen deze componenten leveren op basis van de wensen en behoeften van een patiënt, in plaats van dat zij altijd het totaalpakket bieden. Dit heeft als doel om de afstemming op de individuele patiëntvraag maximaal te faciliteren.

Meerdere toepassingen mogelijk

De bevindingen die Vincent Peters heeft vastgelegd in zijn proefschrift, zijn niet alleen relevant voor kinderen met het downsyndroom. Deze onderzoeksresultaten zijn namelijk ook vertaalbaar naar andere vormen van complexe zorgverlening zoals oncologie en multiple sclerose, omdat bij deze ziektebeelden ook een breed scala aan professionals en organisaties benodigd zijn voor de betrokken patiënten.

Foto: Unsplash

Tip: Wil jij de klantbeleving in jouw organisatie naar een hoger niveau tillen? Dan is de masterclass Customer Experience Strategie & Organisatie wat voor jou!

  • In 11 dagdelen ben je op de hoogte van de actuele trends en ontwikkelingen in customer experience.
  • Tijdens deze masterclass leer je hoe je de transformatie naar een klantgerichte organisatie aanpakt.

Lees meer over deze masterclass

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie