Naar inhoud

Nederlanders shoppen massaal op Black Friday en Cyber Monday

Nederlandse consumenten omarmen de Amerikaanse koopjesdagen Black Friday en Cyber Monday. Bijna twee op drie Nederlanders (62%) is van plan te winkelen tijdens deze dagen. Dat is bijzonder als je bedenkt dat deze acties in de retailsector nog geen lange traditie in Nederland hebben. Het merendeel van de shoppers geeft aan dit alleen online te doen. Daarbij worden weinig spontane aankopen gedaan. In vergelijking met andere landen plannen Nederlanders namelijk hun aankopen het meest vooruit. Retailers staan ondertussen voor een duivels dilemma: meedoen aan de koopjesdagen betekent omzet en martaandeel, maar de lagere marges komt de winst onder druk te staan.

Dit blijkt een uitgebreid onderzoek onder 23.000 consumenten, afkomstig uit Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, Zwitserland, Rusland, Nieuw-Zeeland, Australië, Canada en de Verenigde Staten. Het is uitgevoerd door managementadviesbureau Oliver Wyman. Wat opvalt, is dat Nederlanders vergeleken met andere landen goed nadenken over hun aankopen en weinig spontaan kopen. Consumenten in respectievelijk Frankrijk, Zwitserland en Italië laten zich het makkelijkst verleiden tot spontane koopjes.

Black Friday en Cyber Monday in Nederland

Black Friday en Cyber Monday zijn in Nederland vooral populair bij mannen in de leeftijdscategorie 18 tot 40 jaar. De Nederlanders die op deze koopjesdagen shoppen, zijn van plan om gemiddeld 230 euro uit te geven. In andere landen is dat bedrag hoger: 338 euro is het gemiddelde bedrag in de VS, 334 euro in het VK en 281 euro in Frankrijk.

Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders niet de grootste koopjesjagers zijn. Respectievelijk Russen, Nieuw-Zeelanders en Fransen hebben de hoogte korting nodig om tot aankoop over te gaan. Voor 83 procent van de Nederlanders dient een product met minimaal 30 procent te zijn afgeprijsd voor het wordt gekocht.

De voorkeur gaat hierbij uit naar winkels en webshops waar ze eerder wat hebben gekocht. Het blijkt dat bol.com een zeer sterke positie bezet. 38 procent van de ondervraagden geeft aan daar te shoppen. MediaMarkt bezet met 9 procent de tweede plaats en Zalando met 6 procent de derde plaats.

Retailers staan voor een dilemma

Black Friday en Cyber Monday vormen natuurlijk ieder jaar ideale mogelijkheden voor consumenten om inkopen voor Sinterklaas of Kerstmis. Een grote meerderheid van de consumenten geeft aan die momenten aan te grijpen om cadeaus te kopen voor de feestelijke decembermaand. De groeiende populariteit van de koopjesdagen betekent dat de retailers die hieraan meedoen hun marktaandeel en omzet zien groeien. Echter, deze kortingen hebben gevolgen voor de winstmarges en kunnen de winst eroderen. Winkeliers – offline en online – staan dus voor een duivels dilemma: kiezen voor omzet of voor winst.

“Winkelketens moeten belangrijke keuzes moeten”, stelt Coen de Vuijst, partner bij Oliver Wyman. “Ze moeten een juiste balans vinden tussen enerzijds omzet en marktaandeel en anderzijds marge. Daarnaast moeten ze heel alert moeten zijn en razendsnel reageren op de prijssetting en promotiekeuzes van de concurrenten. Ik neem aan dat ze al diverse scenario’s hebben uitgewerkt. Het zijn spannende dagen waar veel van afhangt.”

Groeiend animo voor koopjesdagen

Een ander onderzoek – dat marktonderzoeksbureau Motivaction heeft uitgevoerd onder 1.009 Nederlanders – laat ook een groeiend animo voor Black Friday en de daarop volgende dagen zijn. Wel wijken de onderzoeksresultaten ietwat af van het onderzoek van Oliver Wyman. Dat is niet vreemd, want er blijft een wereld van verschil bestaan tussen wat consumenten zeggen te willen doen en wat zij daadwerkelijk doen.

Volgens het marktonderzoeksbureau gaat vandaag – 29 november 2019 – en de komende dagen ruim een derde van de Nederlandse consumenten op koopjesjacht. Vorig jaar was dat precies een kwart, in de jaren daarvoor nog veel minder. Code oranje dus, zo niet rood: het wordt nog gekker dan het gekkenhuis waarvan in 2018 al sprake was. Vooral de consumenten jonger dan 45 jaar doen volop mee, maar 45-plussers zijn bezig met een inhaalslag.

Bijna alle Nederlanders kennen Black Friday

Black Friday wint sinds enkele jaren ook in Nederland sterk aan populariteit. In Amerika geldt de dag als aftrap van het cadeauseizoen. Retailers en merkeigenaren willen in Nederland heel graag eenzelfde momentum creëren. Daarom kunnen consumenten vanaf vrijdag 29 november tot en met Cyber Monday op maandag 2 december 2019 profiteren van speciale aanbiedingen en kortingen in zowel fysieke winkels als webshops.

Black Friday is nog niet zo lang geleden in Nederland geïntroduceerd, maar inmiddels weten bijna alle Nederlanders (95%) de koopjesdag redelijk tot zeer accuraat te plaatsen. Twee jaar geleden in 2017 was dat nog maar 65 procent. De bekendheidsvraag stellen is na dit jaar dus overbodig, hetgeen evenveel zegt over het succes van het fenomeen als over een favoriete hobby van heel veel Nederlanders: voordeel scoren.

Filevorming op het internet tijdens Black Friday

In 2017 deed 14 procent van de Nederlanders mee aan Black Friday, in 2018 was dat 25 procent en dit jaar verwacht ruim een derde (35%) op koopjesjacht te gaan. “We hebben dit begin november 2019, ruim voordat het onderzoek van start ging, al voorspeld”, vertelt Ruurd Hielkema, senior research consultant bij Motivaction. “Alle seinen stonden op groen en bovendien zit Black Friday in 2019 nog dichter op het sinterklaasfeest dan vorig jaar. Dat maakt de kans op succes alleen maar groter.” Onder jongeren tot 25 jaar ligt de verwachte participatiegraad het hoogst (58%), maar ook in de leeftijdscategorie van 45 tot 65 jaar denkt inmiddels een kwart aan Black Friday mee te gaan doen.

Webshops profiteren veel meer van Black Friday-traffic dan fysieke winkels, nog meer zelfs dan in 2017 en 2018. Ruim de helft van de koopjesjagers (53%) verwacht hoofdzakelijk of uitsluitend online te winkelen, in 2018 was dit 39 procent. Een op de tien gaat vooral of alleen naar fysieke winkels en 38 procent maakt op dit punt geen onderscheid. Files op het internet en bezorgproblemen zijn gezien de gestegen populariteit nauwelijks te vermijden, met frustraties bij de consumenten als logisch vervolg.

Koplopers zijn bol.com en MediaMarkt

Net als in 2018 worden bol.com en MediaMarkt het meest genoemd in het onderzoek van Motivaction als de outlets waar men zeker een kijkje neemt, gevolgd door Wehkamp, HEMA, Zalando en Coolblue. Dit is vergelijkbaar met resultaten van het onderzoek van Oliver Wyman. Amazon en AliExpress zijn nog steeds kleine spelers, met daarbij opnieuw de logische vraag hoe lang dit nog duurt.

Acht op de tien consumenten (81%) die Black Friday vroegtijdig hebben aangekruist in hun agenda, oriënteren zich vooraf in bepaalde mate op het aanbod. Dat is vergelijkbaar met 2018. Websites van winkels (59%) zijn de meest genoemde bronnen van informatie, duidelijk meer dan vorig jaar (49%). Op enige afstand volgen websites van merken en producenten – ook meer dan vorig jaar – en zoekmachines in het online domein. Beide opties worden door 34 procent van de respondenten genoemd. De consument zoeken dus gerichter dan in 2018.

Kleding en schoeisel populairste productgroepen

Bovenkleding (32%), schoenen (30%), parfum plus eau de toilette (22%) en speelgoed (21%) zijn de meest genoemde productgroepen waarnaar men op jacht gaat. Deze top 4 wijkt nauwelijks af van die van 2017 of 2018. Black Friday draait dus zeker niet alleen, of zelfs niet met name, om de aanschaf van consumentenelektronica.

Ongeveer de helft van de koopjesjagers durft een inschatting te maken van het budget dat wordt besteed. Gemiddeld komt dat uit op 229 euro, zo’n 13 procent hoger dan in 2018 toen gemiddeld 203 euro is uitgegeven. Deze resultaten van het onderzoek van Motivaction zijn dus vergelijkbaar met die van het onderzoek van Oliver Wyman.

Scepsis over kortingen groeit verder

Tegenover een kleine groep (9%) die ervan overtuigd is dat de kortingen op Black Friday echt bijzonder zijn, staat een veel grotere sceptische groep van 57 procent die dit in twijfel trekt. In 2018 was dat 54 procent. Hoewel de twijfel nauwelijks toeneemt, blijft transparantie en eerlijkheid voor retailers dus geboden. Mede gevoed door consumentenwaakhonden zijn veel consumenten argwanend.

Bezoekrecords in de week vóór Black Friday

Het shopping-fenomeen Black Friday leidt, vergeleken met een normale week, dit jaar tot flink meer verkeer op de sites van prijsvergelijkingsplatformen en webwinkels. Het is echter niet de dag zelf, zo lijkt het, maar vooral de week vóór Black Friday die voor veel meer koopjesverkeer zorgt. Consumentensite Kieskeurig.nl ontvangt al de hele week substantieel meer verkeer dan vorig jaar. Uitschieter was maandag 25 november 2019, toen het platform 53 procent meer bezoekers trok dan dezelfde maandag – toen 19 november – in 2018. Toch blijft de vrijdag met afstand de populairste dag om aankopen te doen.

Black November een betere benaming

Frank van Kesteren, marketeer bij Kieskeurig.nl, verbaast zich niet over het toegenomen bezoekersverkeer ten opzichte van dezelfde periode in 2018: “Eerder meldden we al dat er duidelijk een groeiende belangstelling is voor Black Friday. Je ziet ook dat daardoor de verkoopperiode wordt opgerekt – winkels proberen op die manier onderscheidend te zijn. Gezien het succes dit jaar vermoed ik dat meerdere retailers in 2020 zelfs het weekend voorafgaand aan de Black Friday-week meepakken. We hebben het dan niet meer over een actiedag, weekend of week, maar kunnen dan wel stellen dat er een nieuwe uitverkoopmaand is geboren: Black November.”

Historie en analyse van de verkooprijzen

Bij Kieskeurig.nl is direct na middernacht alle verlaagde prijzen geanalyseerd. Gemiddeld is de gegeven korting over de 30 belangrijkste productgroepen een half procent minder dan in 2018. Vooral de smartphones dalen minder in prijs dan in 2018. Van de hoogste korting profiteren de bezitters van een PlayStation 4. Gemiddeld geldt er voor PS4-games namelijk een korting van 27 procent ten opzichte van een week eerder.

Hoewel de kortingen niet beter zijn dan in 2018, is de korting ten opzichte van een normale week er dus zeker. Gemiddeld zijn consumenten over de gehele linie ruim 11 procent voordeliger uit. Vooral als men tijdens Black Friday een scheerapparaat, die 26 procent goedkoper is dan een week eerder, smartphone (22%) of console (20%) koopt, pakt men flinke voordeeltjes. Op dit moment zijn de Apple Airpods 2 het populairste item op het Kieskeurig.nl.

Veel consumenten bezoeken dit platform omdat ze hier in één oogopslag kunnen zien of een korting wel een echte korting is. Van elk product is namelijk de prijshistorie te bekijken vanaf het moment dat het op de markt is gekomen. “Op deze manier kan de consument zien of een aanbieding daadwerkelijk zo scherp is als wordt gecommuniceerd”, aldus Frank van Kesteren. “Of dat met de prijzen wordt gesjoemeld.”

Verloop van Black Friday in 2019

Uiteindelijk heeft Kieskeurig.nl dit jaar 16 procent meer bezoekers getrokken tijdens Black Friday in vergelijking met vorig jaar: 93.407 bezoekers in 2019 versus 80.233 bezoekers in 2018. Het lijkt erop dat de Nederlandse consumenten geen deal willen missen. Het platform heeft de afgelopen dagen hierbij opvallend veel interesse in een aantal productgroepen genoteerd. Zo zit half Nederland blijkbaar met een kapotte wasmachine. Er is namelijk massaal gezocht naar dit product.

Bovendien lijkt het er op dat een groot deel van Nederland er achter is gekomen dat de laptop niet lekker meer werkt. Er is namelijk flink meer gezocht op laptops afgelopen week, ruim 19 procent meer dan in 2018: 172.821 versus 145.542. Ook een goede espressomachine ontbreekt in de Nederlandse keuken. Over de hele week bekeken heeft de site 39 procent meer bezoekers ontvangen dan in 2018 – 104.795 versus 75.465 – op deze categorie.

En als het hele kortingsgebeuren achter de rug is, dan is er tijd voor ontspanning. En hoe kun je nu lekkerder ontspannen dan met potje te gamen? 18 procent meer Nederlanders zochten naar een Xbox, Nintendo of Playstation: 79.844 versus 67.684. De sites van bol.com, MediaMarkt, Cooblue en Belsimpel hebben bij Kieskeurig.nl de beste uitklikken gescoord. De Apple AirPods 2 met oplaadcase en Nintendo Switch zijn op de site het meest vergeleken.

Kloof tussen verwachte korting en daadwerkelijke korting

Toch kreeg niet iedereen een bevredigend gevoel van deze editie van Black Friday. De gemiddelde kortingen lagen volgens onderzoek ver af van de kortingen waar de consumenten op 29 november 2019 op hoopten. Hiermee lijken de sceptici van de populaire kortingsdag gelijk te krijgen. Zo is door de consumenten bij keukenapparatuur gehoopt op kortingen tot 30 procent, terwijl de daadwerkelijke korting gemiddeld maar 10 procent was.

Ook computers en laptops konden niet aan de torenhoge verwachtingen voldoen: 30 procent korting verwacht en 12 procent korting gekregen. Gamers waren meer tevreden met Black Friday in 2019. Zij konden hun geluk niet op, want met een gemiddelde korting van 30 procent konden zij flink besparen op de aankoop van een PlayStation 4-game.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie