Naar inhoud

Onderzoek: combineer functionaliteit en emotie bij online presentatie kleding

De verwachtingen van jonge (voornamelijk vrouwelijke) consumenten stijgt als het gaat om de online modebeleving in webshops. Uit het rapport ‘Presentations of fashion garments online’ van wetenschappers Helen McCormick en Charlotte Livett van de universiteit van Manchester blijkt dat om een stabiele klant van deze consument te maken zowel geraffineerde technologische functionaliteiten als mode-informatie nodig zijn. Het creëren van vertrouwen moet gecombineerd worden met een ervaring van geluk.

Consumenten die online kleding kopen worden niet alleen actiever, ook worden deze consumenten steeds veeleisender. Het wordt dan ook een steeds grotere uitdaging voor online modewinkeliers om kledingstukken zo te presenteren dat de consument overgehaald wordt tot aankoop. Hierbij draait het vooral om vertrouwen, want voordat een consument een product besteld, moet hij of zij er zeker van zijn dat het kledingstuk aan al zijn verwachting voldoet.

In het rapport ‘Presentations of fashion garments online’ van Helen McCormick en Charlotte Livett van de universiteit van Manchester wordt onderzocht hoe de interactie tussen de consument en de modewinkel het gedrag van consumenten kan beïnvloeden. Hierbij wordt geconcentreerd op de presentatie van kledingstukken. Twee elementen zijn daarbij van belang, namelijk de technische functionaliteiten bij het bekijken van producten en mode-informatie.

Met technische functionaliteiten wordt vooral gedoeld op image interactivity technology (iit), zoals zoomfuncties en de mogelijkheid tot het roteren van afbeeldingen. Ook de catwalkfunctie wordt hierin meegenomen: een technische functie waarin de consument kan zien hoe het kledingstuk staat als het gedragen wordt. Met mode-informatie wordt door de onderzoekers gedoeld op onder andere blogs, stijltips, online tijdschriften en sociale netwerken.

Functionaliteit en emoties

De twee elementen, technische mogelijkheden van de afbeeldingen en mode-informatie, worden in het rapport getest op drie effecten, namelijk utilitarisme, hedonisme en koopintentie. Om dit te testen is de webwinkel Asos.com gebruikt. De onderzoekers hebben jonge vrouwelijke consumenten tussen de achttien en vierentwintig jaar ondervraagd naar de mening over de presentatie van kledingstukken op de online modewinkel Asos.com. Er zijn diepte-interviews gehouden waaruit moest blijken hoe de consument interacteert met online kledingstukken en wat het effect van die interactie is op het koopproces.

Uit de testen bleek dat utilitaristische effecten, (functionele bevindingen, zoals gebruikerservaring) vooral ontstonden bij het gebruiken van de functionele technologische functionaliteiten op de modewinkel. Wel zorgt het inzoomen en roteren van de kledingstukken naast alleen het praktische gevoel van gemak ook voor een gevoel van zekerheid en vertrouwen. Dit leidde tot een stijgende koopintentie. Opvallend is dat de catwalkfunctie zorgde voor een hedonistisch effect. De respondenten kregen een goed gevoel bij het zien van de kleding op de catwalk en ook dit zorgde voor verhoogde koopintenties.

Hedonistische gevoelens, een gevoel van geluk, kregen de respondenten bij het zien van de mode-informatie. Volgens de onderzoekers zijn consumenten die regelmatig mode-informatie zoeken en daarbij een hedonistische ervaring hebben veel stabielere klanten dan consumenten die geen mode-informatie zien. Het is daarom belangrijk dat moderetailers mode-informatie naast de producten plaatsen zodat naast een utilitaristisch gevoel ook een hedonistisch gevoel ontstaat en dit moet uiteindelijk leiden tot een meer stabielere koopintentie.

Aansluiten bij de lifestyle bij de klant

Het rapport concludeert dat goede technologische functionaliteiten in de online modewinkel zorgen voor een stimulans van vertrouwen bij de consument. Door in te zoomen en het draaien van kledingstukken kan de consument een completer beeld van het product krijgen. Wanneer er mode-informatie wordt toegevoegd aan deze technologische functionaliteiten ontstaat ook een hedonistisch (emotioneel) gevoel en dan wordt een stabiele klant gecreëerd.

Voor de online moderetailer ligt dus de uitdaging om meer te bieden dan alleen functionaliteiten in hun webwinkel. Het is belangrijk dat een online beleving wordt gecreëerd waar de consument zich in kan vinden. Er moet aansluiting gevonden worden bij de lifestyle van een klant, want mode is meer dan praktisch. Consumenten hebben de behoefte om een bepaalde levensstijl te vervullen.

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie