Naar inhoud

Problemen met privacy en security nemen toe door thuiswerken

Op het moment dat eerder dit jaar de hele wereld plotsklaps werd geconfronteerd met de COVID-19-pandemie, waren IT-teams van bedrijven en instellingen wereldwijd niet volledig voorbereid op de plotselinge overgang naar thuiswerken. De veilige toegang en de endpoint-beveiliging blijven een grote uitdaging om hybride werkomgevingen mogelijk te maken. Consumenten en werknemers zijn ondertussen sceptisch als het gaat om privacybescherming binnen technologieën voor werken vanuit huis en over hoe betrouwbaar organisaties hun gegevens beschermen, zeker nu gezondheidszorg, onderwijs, werk en sociaal leven steeds meer online plaatsvinden.


Pandemie

Dit kun je opmaken uit de ‘2020 Consumer Privacy Survey’ en het ‘Future of Secure Remote Work Report’. Dit zijn onderzoeksrapporten van technologiebedrijf Cisco. De onderliggende onderzoeken – respectievelijk onder 2.600 volwassen consumenten over de hele wereld en 3.000 IT-beslissingsbevoegden wereldwijd – tonen aan dat consumenten steeds bezorgder zijn over het delen van gegevens tijdens de wereldwijde epidemie. Bovendien blijkt uit de studies met welke beveiligingsuitdagingen organisaties worden geconfronteerd bij het ondersteunen op afstand van medewerkers en klanten.

Thuiswerken

In de onderzoeksrapporten worden tevens de mogelijkheden benadrukt voor bedrijven en instellingen om juist momenteel veerkrachtiger te worden door in te zetten op beveiliging van toegang tot gegevens en applicaties – vanaf elke plek, op elk apparaat. Investeringen in veiligheid en privacy bereiden organisaties en consumenten voor op de nieuwe realiteit, die – tijdelijk – ontstaan is door uitbraak en verdere verspreiding van het coronavirus.

Cybersecurity

Eerder dit jaar zijn organisaties over de hele wereld bijna van de ene op de andere dag op ongekende schaal en snelheid overgestapt op werken vanuit huis. Beveiligingsteams hebben de klok rond gewerkt om verspreid werkende organisatieteams te versterken en te beschermen. Uit het onderzoek onder IT-beslissers blijkt dat de meeste ondernemingen en instanties in het beste geval slechts beperkt voorbereid waren om thuiswerken te ondersteunen. De omstandigheden hebben echter wel de invoering versneld van technologieën die medewerkers in staat stellen om veilig te werken vanaf elke plek en op elk apparaat.

IT-beveiliging

Uit dit onderzoek komt naar voren dat:

  • voor 85 procent van de organisaties cybersecurity uiterst belangrijk is of in ieder geval belangrijker dan vóór de uitbraak van het coronavirus;
  • veilige toegang de grootste uitdaging is op het gebied van cybersecurity voor de meeste organisaties (62%) als het gaat om de ondersteuning van thuiswerken;
  • volgens de helft van de IT-beslissingsbevoegden endpoints – zoals laptops van een organisatie en persoonlijke apparaten – een uitdaging zijn om te beveiligen in een thuiswerkomgeving;
  • 66 procent van de IT-beslissers aangeeft dat de COVID-19-pandemie leidt tot meer investeringen in cybersecurity.

Privacy

“Veiligheid en privacy behoren tot de belangrijkste sociale en economische kwesties in ons leven”, stelt Michel Schaalje, salesmanager security Nederland bij Cisco. “Cybersecurity is altijd te complex geweest. Maar de nieuwe manier van werken verdwijnt niet en we zien dat organisaties meer willen investeren in cybersecurity. Dit biedt de securitysector een unieke kans om de benadering van digitale veiligheid te transformeren en zo beter tegemoet te komen aan de behoeften van klanten en gebruikers.”

Transparantie

Mensen maken zich zorgen over de privacy van tools voor werken op afstand en zijn sceptisch of organisaties wel doen wat nodig is om hun gegevens veilig te houden. Uit het onderzoek onder consumenten is gebleken dat zij ondanks de pandemie hun privacyeisen niet of nauwelijks willen aanpassen en dat ze willen dat organisaties transparanter zijn over hoe gegevens van hun klanten worden gebruikt. Bedrijven en instellingen kunnen vertrouwen opbouwen door privacy in hun producten en diensten te verankeren en hun werkwijze duidelijk en eenvoudig aan hun klanten te communiceren.

Persoonsgegevens

Uit dit onderzoek blijkt dat:

  • 60 procent van de consumenten zich zorgen maakt over de privacy van tools voor samenwerking op afstand;
  • 53 procent wil dat de privacywetgeving wordt gehandhaafd, met nauwelijks of geen uitzondering voor gegevens in verband met de pandemie;
  • 48 procent het gevoel heeft dat persoonlijke gegevens momenteel niet effectief kunnen worden beschermd en de belangrijkste reden is dat zij niet kunnen achterhalen wat ondernemingen en instanties met hun data doen;
  • 56 procent vindt dat overheden de belangrijkste rol moeten spelen bij de bescherming van consumentengegevens en wereldwijd consumenten sterk voorstander zijn van de privacywetgeving die in hun land van kracht is.

Ethiek

“Privacy is veel meer dan alleen een nalevingsverplichting. Het is een fundamenteel mensenrecht en een zakelijke vereiste die cruciaal is voor het opbouwen en behouden van het klantvertrouwen”, benadrukt Michel Schaalje. “De kernprincipes van privacy en ethiek – zoals transparantie, eerlijkheid en het afleggen van verantwoording – moeten in deze nieuwe digitale wereld voor ons een leidraad zijn.”

Foto: Pexels

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie