Naar inhoud

Robotisering geen wondermiddel voor digitale transformaties

Wereldwijd wordt robotic process automation (RPA) en robotic desktop automation (RDA) als zeer effectief beschouwd bij het stroomlijnen van de werkzaamheden. Echter, het realiseren en behouden van die goede resultaten is niet zo eenvoudig als het lijkt. Met name RPA is een buzzword-oplossing geworden voor ondernemingen die onder druk staan om hun legacy IT-systemen te moderniseren. Want robotisering is geen wondermiddel voor een digitale transformatie.

Dit blijkt uit een onderzoek onder 509 beslissers bij ondernemingen met een minimale omzet van 100 miljoen dollar die momenteel RPA en RDA gebruiken, dat is uitgevoerd door technologiebedrijf Pegasystems. De respondenten zijn werkzaam in de sectoren financiële dienstverlening, verzekeringen, productie, media en telecommunicatie en afkomstig uit de Verenigde Staten van Amerika, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Nederland en Australië. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘RPA and digital tranformation – Why immediate benefits do not translate into a long-term solution’.

Robotic process automation

Het gerenommeerde onderzoeksinstituut Gartner heeft onlangs in een persbericht bekendgemaakt dat omzet in RPA-software in 2018 ten opzichte van het jaar daarvoor met 63 procent is gegroeid tot 846 miljoen dollar. Het is hiermee het snelst groeiende segment binnen de wereldwijd bedrijfssoftwaremarkt. RPA wordt vaak beschouwd als een snelle, gemakkelijke manier voor de digitale transformatie omdat het omslachtige, alledaagse processen automatiseert. Om erachter te komen of deze vorm van automatisering de hype ook kan waarmaken, is het onderzoek van Pegasystems gestart.

Automatiseren operationele processen

Uit het onderzoek blijkt dat de meeste respondenten veel waarde hechten aan het automatiseren van hun operationele processen met robots. 67 procent geeft aan dat robotautomatisering nog effectiever is dan aanvankelijk werd verwacht en slechts 8 procent vindt het minder effectief dan vooraf ingeschat. Maar de weg ernaartoe kan uitdagender zijn dan verwacht. Respondenten rapporteren de volgende problemen:

  • Implementeren van bots klinkt eenvoudiger dan het is – Het kost meer tijd en moeite om bots up and running te krijgen dan vooraf is ingeschat. Implementatie wordt gezien als de grootste uitdaging en de helft van de respondenten (50%) geeft aan dat bots moeilijker te implementeren zijn dan aanvankelijk is gedacht. Gemiddeld wordt slechts 39 procent van de bots volgens schema ingezet en duurt een succesvolle livegang van bots gemiddeld 18 maanden.
  • De levensduur van een bot is niet zo lang – Onvermijdelijke wijzigingen in de onderliggende bedrijfsarchitectuur leiden waarschijnlijk in de loop van de tijd tot meer falende robots. Nu al ervaart 87 procent van de ondervraagden een aantal robotdefecten. 44 procent vindt het aantal falende bots klein, 37 procent vindt het aantal gemiddeld en 6 procent vindt het aantal vrij groot. Al met al wordt onderhoud gezien als het op één na grootste probleem waar botgebruikers mee te maken hebben. Gemiddeld wordt gedacht dat bots ongeveer drie jaar meegaan, hoewel de initiatieven met bots nog steeds maar zo’n 22 maanden duren.
  • Bots hebben meer onderhoud nodig dan verwacht – Met het gegeven dat defecte robots zo goed als zeker voorkomen, kunnen RPA en RDA niet worden gezien als een kwestie van instellen en vergeten. 41 procent van de respondenten stelt dat continu beheer van bots meer tijd en middelen vergt dan verwacht. Bots maken IT ook nog eens extra complex. 38 procent vindt het gebruik ervan complexer dan verwacht, terwijl 26 procent aangeeft dat er door bots meer verborgen IT-problemen bij zijn gekomen.

Voordelen robotautomatisering

Ondanks deze problemen is één ding duidelijk: bots voldoen aan hun belofte wanneer deze in de juiste situaties worden ingezet. 66 vermoedt dat bots meer waarde en een hogere return on investment opleveren dan in eerste instantie is gedacht, terwijl slechts 13 procent teleurgesteld is in de hoeveelheid toegevoegde waarde en de ROI. De belangrijkste voordelen van robotautomatisering zijn volgens de respondenten:

  1. Betere werkprestaties – 51 procent van de respondenten ziet de mogelijkheid mensen in staat te stellen efficiënter, effectiever en nauwkeuriger te werken als het grootste voordeel van bots.
  2. Gezondere basis – 45 procent geeft aan dat het de algemene bedrijfskosten verlaagt.
  3. Gelukkigere werknemers en klanten – 42 procent beschouwt de verbetering van de werknemerservaring als het belangrijkste voordeel, op de voet gevolgd door de verbetering van de klantervaring met 40 procent.

Brug naar de digitale transformatie

“RPA en RDA zijn zonder enige twijfel zeer effectieve oplossingen die inefficiënte processen stroomlijnen en meer uit bestaande IT-systemen halen”, aldus Derk-Jan Brand, vice president & managing director Benelux & Nordics bij Pegasystems. “Maar ondanks alle hypevorming binnen de markt toont ons onderzoek ook aan dat er verschillende misvattingen bestaan over de beste manier om bots te gebruiken. Wij zien robotautomatisering als de brug naar de digitale transformatie – niet als het eindstation. Dat komt omdat bots alleen tijdelijke hulpmiddelen zijn die onderliggende slechte processen maskeren. Door robotic process automation voor de korte termijn te combineren met digital process automation voor de lange termijn kan op een soepele manier volledig worden geautomatiseerd, passend bij een toekomstbestendige organisatie.”

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie