Naar inhoud

SEO: de actuele ontwikkelingen in zoekmachineoptimalisatie

Google voert ieder jaar wel een paar updates door. De best practices voor SEO veranderen dus ook regelmatig. Dit heeft gevolgen voor de ranking van websites. Wat eerst wel werkte, wordt nu juist afgestraft door Google. Er wordt veel geklaagd over deze updates, maar door deze ontwikkelingen scoort kwalitatieve content hoger in de zoekmachine. Is het dan nu voldoende om alleen maar in te zetten op het publiceren van inhoudelijk hoogstaande teksten? Nee, want er zijn nog steeds must do’s voor SEO die de ranking van je website beïnvloeden. Door alle wijzigingen is het echter moeilijk om te achterhalen wat nu wél en niet werkt. Daarom is het tijd voor een overzicht van de tien beste SEO-tips voor 2017.

1. Https

Https, in plaats van http, was eerst alleen belangrijk voor webshops en andere websites waar gevoelige informatie werd verzonden. De extra ‘s’ betekent namelijk dat de website beveiligd is tegen hackers zodat die geen data kunnen onderscheppen. Sinds januari 2017 hecht Google nog meer waarde aan het gebruik van https. In de nabije toekomst gaat Google websites met http labelen als onveilig. Heb je nog geen https, dan is dit het moment om over te stappen.

2. Linkbuilding

Linkbuilding is nog steeds belangrijk. Sterker nog, het is één van de vijf factoren die de meeste invloed hebben op de positie van een pagina in Google. De manier waarop je aan linkbuilding doet, is echter wel veranderd. Google hecht nu meer waarde aan de kwaliteit van de link dan aan het aantal links. Focus je dus op het hebben van relevante backlinks. Hierbij is ook diversiteit belangrijk. Zorg voor links vanuit meerdere bronnen in plaats van links vanuit een select aantal websites.

3. Negatieve backlinks

Google is alwetend. Denk dus niet dat Google het niet weet als er slechte links naar je website verwijzen. Om te voorkomen dat je wordt gestraft, moet je deze links afwijzen. Met de disavow-tool laat je Google weten dat het slechte backlinks moet negeren. Denk er aan dat je een .txt-bestand upload en gebruik ook geen http:// of www. voor de URL of domeinnaam. Krijg je veel ongewenste backlinks van hetzelfde domein, disavow dan het hele domein in plaats van alleen de losse pagina’s.

4. Gesproken zoekwoorden

Steeds meer bezoekers maken gebruiken van gesproken zoekopdrachten, de zogeheten voice search, via hun smartphone. In 2017 zal dit alleen maar toenemen. Voice search verandert de aard van zoekopdrachten. Veel mensen stellen bij gesproken zoekopdrachten een volledige vraag en er wordt daardoor meer gebruikgemaakt van lidwoorden en complete zinnen. Dit betekent dat long tail keywords nog belangrijker worden.

5. Meta descriptions

De metabeschrijving is de korte tekst die Google weergeeft onder je link. Deze tekst kun je door Google zelf laten bepalen, maar je kunt ‘m ook aanpassen. Over de invloed die een meta description heeft op de ranking in Google bestaan nogal wat misvattingen.

Het zit zo: de meta description heeft géén directe invloed op de ranking in Google, maar wel op de click through rate. Door deze korte samenvatting beslist een bezoeker of hij wel of niet doorklikt. Je meta description moet dus pakkend zijn.

Bing en andere zoekmachines hebben overigens aangegeven dat een hoge click through rate wel een positieve invloed heeft op de ranking, waardoor de meta description indirect een rol speelt. Google heeft echter niet bevestigd of zij de doorklikratio hebben opgenomen in hun algoritme.

6. Keywords

Zolang Google onze gedachten niet kan lezen, hebben we zoekwoorden nodig om Google te laten begrijpen waar de tekst over gaat. Het was voorheen belangrijk dat keywords woord voor woord in de tekst verwerkt werden. Hierdoor wordt de tekst helaas wel minder goed leesbaar. Gelukkig begrijpt Google inmiddels dankzij functies zoals RankBrain ook wat synoniemen zijn. Keywords hoeven ook niet meer precies in de tekst te staan. Schrijf je teksten dus voor de gebruiker en niet voor Google.

7. Homepage

De homepage is voor veel bedrijven de belangrijkste pagina. Marketeers hebben dan ook wel eens de neiging om de homepage van hun bedrijfswebsite vol met content te zetten. Hoe meer informatie, hoe beter, dat is de gedachte. Helaas loop je dan het risico dat je bezoekers zich overweldigd voelen en compleet in verwarring je website verlaten.

Less is more. Gebruik je homepage om duidelijk te maken wie je bent, wat je doet en wat je toegevoegde waarde is. Opereer je lokaal, benoem dan je regio. Geef ook duidelijk aan wat een bezoeker na het lezen van deze informatie moet doen. Denk hierbij aan het aanvragen van een offerte, het lezen van meer informatie over producten en diensten of het inschrijven voor een nieuwsbrief.

8. Pop-ups

Hebben pop-ups wel of niet een negatieve invloed op de resultaten in Google? Deze vraag zorgt soms voor verhitte discussies tussen SEO-specialisten. Er moet altijd een balans zijn tussen kwalitatieve inhoud, een functioneel en mooi design en de conversie van bezoekers naar kopers. Pop-ups spelen hierbij een belangrijke rol.

Google heeft zich in deze discussie gemengd door het gebruik van opdringerige pop-ups te straffen. Het gaat hierbij om de ervaring van de gebruiker. Moet een mobiele bezoeker een pop-up wegklikken voor hij de pagina kan lezen, dan wordt dit als opdringerig gezien. Een pop-up die het scherm inglijdt en maar een deel van het scherm inneemt, mag wel. Voor een goede conversie draait het natuurlijk ook om de inhoud van de pop-up. Zorg dus dat je iets waardevols aanbiedt aan je bezoeker.

9. Responsive voor mobiele gebruikers

Je kunt het je bijna niet meer voorstellen, maar er bestaan nog websites die niet mobiel-vriendelijk zijn. Inmiddels worden deze websites ook gestraft door Google. Natuurlijk is de inhoud het belangrijkste, maar deze inhoud moet op zowel desktop als samrtphone goed te lezen zijn. Er is niets vervelender dan een website op je mobiel lezen waarbij je horizontaal moet scrollen of waar navigeren een grote puzzel is. Kies dus een design dat responsive is voor mobiel gebruik. Hierdoor past de inhoud van je website zich automatisch aan, aan het formaat van het scherm.

10. Afbeeldingen

Afbeeldingen op je website zijn er niet alleen voor de sier. Google kan afbeeldingen echter niet lezen, dus je moet Google een handje helpen door de alt-tekst en afbeeldingsnaam van duidelijke informatie te voorzien. Ook helpt het om je afbeelding op een relevante plek in je tekst te plaatsen. Door in de alt-tekst, caption en beschrijving keywords uit de bijbehorende alinea te gebruiken, weet Google waar je afbeelding over gaat. Let er verder op dat je alleen afbeeldingen van het bestandstype BMP, GIF, JPEG, PNG, WebP en SVG gebruikt.

SEO is niet dood

Je ziet het. Ondanks dat de inhoud van de content het belangrijkste is voor Google, is SEO is niet dood. Zorg dus voor een efficiënte en effectieve SEO-strategie. Door je te focussen op deze tien SEO-tips scoort je website op een gemakkelijke manier hoger in Google. Het belangrijkste is de gebruikerservaring van je bezoeker. Denk aan hoe je website wordt weergegeven in de Google-resultaten, of je content inhoudelijk gedegen is en of je bezoeker zijn weg op je website gemakkelijk kan vinden. Hoe gebruiksvriendelijker je website, hoe beter je SEO.

De auteur is eigenaar van SEOgeek, een bureau gericht op zoekmachineoptimalisatie.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

  1. Joeri
    Vooral de laatste opmerking dat seo niet dood is ben ik het 100% mee eens! SEO veranderd alleen steeds meer door bijvoorbeeld de updates van Google welke overigens constant worden doorgevoerd en/of weer hersteld. Wij van https://www.websitepromotor-eindhoven.nl/ houden deze veranderingen dan ook vaak in de gaten in de usa om zo een in te kunnen springen op veranderingen die eraan zitten te komen.
    Reageer
  2. Michal Husák
    Zajímavý článek. Díky. Michal Husák
    Reageer
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie