Naar inhoud

Social media zijn echt niet meer weg te denken uit Nederland

Social media hebben definitief een permanente plek veroverd in de Nederlandse huishoudens. Nederlanders – jong én oud – appen, snappen, grammen, chatten en linken wat af met elkaar. Het gebruik van verschillende netwerken neemt jaarlijks toe. In 2018 jaar lag het gebruik van WhatsApp en Facebook nog redelijk dicht bij elkaar. Dit jaar wordt echter duidelijk dat het gebruik van Facebook op zijn retour is, met name onder de digitieners – de jongste generatie. WhatsApp is en blijft voorlopig het meest populaire medium, dus Nederlanders hoeven nog niet te switchen naar een ander netwerk.

Dit leert een onderzoek van Ruigrok NetPanel. De gehele breedte van de Nederlandse samenleving wordt al 12 jaar achtereen ondervraagd over onder andere het gebruik van internet en social media door dit marktonderzoeksbureau. Dit jaar hebben 2.611 Nederlanders van 14 jaar en ouder aan dit onderzoek deelgenomen. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘What’s Happening Online 2019’. In de publicatie is het online gedrag op de verschillende devices in kaart gebracht.

Social media

De kerninzichten van het onderzoek over actuele stand van zaken op de social media in Nederland zijn:

  • WhatsApp blijft het populairste kanaal waarvan het gebruik blijft stijgen, terwijl het gebruik van Facebook daalt;
  • millennials en generatie X zijn de grootste Facebook-gebruikers;
  • babyboomers zijn vooral op WhatsApp en Facebook te vinden;
  • ook het gebruik van Instagram is dit jaar weer gestegen;
  • reizen en food blijven populaire onderwerpen op Instagram;
  • de helft van de millennials zit op Instagram, dit zijn veel fitties en foodies;
  • Instagram en Pinterest zijn meer geliefd onder vrouwen;
  • digitieners zijn het meest actief op YouTube;
  • digitieners zitten massaal op Snapchat, een kanaal dat niet echt populair is onder oudere generaties.
WhatsApp blijft de onbetwiste nummer 1 in Nederland.

Nederlanders massaal op social media

Maar liefst 94 procent van de Nederlanders gebruikt tenminste één van de social media. WhatsApp steekt daar met kop en schouders bovenuit: 82 procent van de inwoners van Nederland gebruikt dit kanaal. Dat geldt ook de oudere generatie, want 73 procent van de babyboomers maakt gebruik van WhatsApp. Niet zo gek als je bedenkt dat WhatsApp-groepen een belangrijk communicatiekanaal zijn binnen families. Want wie heeft er namelijk geen familie-app met een naam als ‘La Familia’, ‘Married with Children’, ‘Home Alone’ of ‘Papa was a Rolling Stone’?

Facebook versus Instagram en Snapchat

Ook dit jaar zet de dalende trend van het aantal actieve Facebook-gebruikers door. Hoewel in alle generaties Facebook nog steeds prima vertegenwoordigd is, is duidelijk zichtbaar dat het tegenwoordig in Nederland voornamelijk een interessant medium is voor de oudere generaties. De digitieners plaatsen daarentegen hun eigen gezicht of dat van hun niffauw liever op Snapchat of Instagram. Het gebruik van beide platformen door deze generatie is in 2019 flink gestegen ten opzichte van 2018.

Opnieuw is een stijging zichtbaar in het gebruik van social media door generatie X.

Iedere generatie zijn eigen netwerk

Millennials zijn niet echt te porren voor Snapchat, want het gebruik lijkt niet meer te stijgen. Generatie X en babyboomers kijken er niet eens naar om, terwijl de populariteit van het kanaal onder digitieners nog stevig toeneemt. Het gebruik van Instagram is daarentegen in bijna alle generaties gestegen. LinkedIn blijft het meest populair onder millennials. Plaatjes kijken, jezelf zakelijk profileren of businessupdates lezen, het past helemaal in hun werkende leven.

Opvallend is dat de millennial ten opzichte van alle andere generaties ook meer gebruikmaakt van andere typen social media, zoals Strava en Tinder. Voor deze generatie zijn de statistieken van sportieve inspanningen, zoals een run hardlopen of een rondje wielrennen, hartstikke belangrijk om te delen. Het vinden van de ware liefde, of een leuke date, doet maar liefst een op de tien millennials via Tinder.

Pinnen en tweeten Nederlanders dan nog? Het gebruik van Pinterest en Twitter stagneert. Toch wordt er vooralsnog vrolijk op los gepind en getweet. Dit ligt over alle generaties redelijk gelijk. Het pinnen is overigens wel aan meer vrouwen besteed, want een op de drie vrouwen waant zich in de inspirerende wereld van creatieve do-it-yourselfers. Mannen zitten daarentegen vaker op Twitter.

Kijken, kijken en soms wat posten op social media.

Altijd op de hoogte

Nederlanders kijken, liken en delen graag tijdens al die uren die ze op social media doorbrengen. Maar waarom eigenlijk? Een inkoppertje misschien, maar de belangrijkste reden is dat Nederlanders lekker op de hoogte willen blijven – van het laatste nieuws (52%) tot wat vrienden allemaal uitspoken (56%).

Het zijn overigens niet allemaal echte vrienden, want Instagram gebruiken Nederlanders maar al te graag om stiekem een kijkje te nemen in het leven van hun bekende landgenoten Nederland. Dan gaat het niet over de bekende bloggers en vloggers, ze kijken heel graag naar het gezinsleven van Chantal Janzen, het artiestenbestaan van Martin Garrix en het uitgavenpatroon van Lil’ Kleine. Verder worden ze graag via social media geïnspireerd (33%) of geïnformeerd over producten (40%).

Even kijken

Op Facebook en Instagram wordt veel rondgekeken en geliket. Zelf een bericht of story posten doen Nederlanders toch echt in mindere mate. Desalniettemin durven zij zichzelf via Facebook (64%) en Instagram (58%) wel bloot te geven door een selfie of berichtje te posten. Op Facebook zijn het generatie X en de babyboomers die méér berichten posten dan de jongere generaties. Voor Snapchat geldt het tegenovergestelde. Daar domineert de jongere generatie als het gaat om het posten van foto’s. Op Instagram plaatsen de millennials het meest, maar ook de oudere gebruikers zijn hier vrij actief.

Opvallend is dat via Facebook meer wordt doorgeklikt naar andere websites dan via andere social media. Maar liefst een kwart van de Nederlanders klikt wel eens door op dit kanaal.

Reizen en eten zijn de ideale combinatie op Instagram.

Wegdromen op Instagram

Met die paar vakantieweken per jaar zijn Nederlanders niet in staat om de wereld volledig met eigen ogen te zien. Daarom dromen ze graag weg bij reisplaatjes en vakantiekiekjes van anderen via Instagram. De hashtags #reizen en #travelgram zijn dan ook favoriet. 66 procent van de Instagram-gebruikers kijkt minstens eens per dag op Instagram.

Op zoek naar foodinspiratie

Daarnaast watertanden Nederlanders van prachtig opgemaakte bordjes, gerechten met véél en smeltende kazen en doorgesneden homemade baksels. Eten en drinken is favoriet topic nummer 2. En opvallend is dat deze categorie door vrouwen wat meer bekeken wordt: 37 procent vrouwen versus 24 procent mannen.

Kledingtrends en beautytips

De jongere generaties laten zich graag inspireren door de nieuwste kledingtrends en beautytips. Kleding, beauty en lifestyle scoren absoluut hoog bij deze generaties. De millennial voegt graag nog wat foto’s en stories toe op zijn of haar tijdlijn op het gebied van gezondheid. Want al dat lekkere eten en drinken moet natuurlijk afgewisseld worden met fitte plaatjes van sportieve lichamen en heerlijke caloriearme salades met avocado.

Liefde voor de natuur

Voor de oudere generaties zijn in 2019 net als vorig jaar reizen en hobby’s belangrijk. Bij babyboomers staat de natuur bovenaan de ranking. Een op de drie babyboomers gebruikt Instagram om het Hollandse landschap, bijzondere diersoorten of een ondergaande zon in zich op te nemen.

Nederlanders krijgen vierkante en opgemaakt ogen door YouTube.

Vrijwel iedereen op YouTube

Acht op de tien Nederlanders maken wel eens gebruik van YouTube. Uiteraard ligt dit het hoogst onder de jongere generaties. In die leeftijdsgroepen tikt het aantal YouTube-kijkers bijna de 100 procent aan. Maar ook twee op de drie babyboomers maken gebruik van dit videokanaal.

Dé bron voor muziek, tutorials, bloopers en reviews

Iedereen houdt van muziek. Met stip op nummer 1 wordt YouTube daarom door alle generaties het meest gebruikt voor het kijken en luisteren van lekkere deuntjes. Daarnaast worden Nederlanders graag geïnspireerd en geïnformeerd. Ze kijken via YouTube naar video’s waarin ingewikkelde of juist eenvoudige recepten worden uitgelegd, sportinstructies worden gegeven, ogen een totale make-over ondergaan of reviews worden gegeven van de nieuwste gadgets. Ook zeker een kwart van Nederlanders zit schuddebuikend achter YouTube, kijkend naar bloopers en missers – van anderen uiteraard.

Kijken Nederlanders dan geen films of series meer via YouTube? Zeker wel, een kwart gebruikt YouTube hiervoor, naast bijvoorbeeld uitgesteld kijken, Netflix en andere video-platformen.

Vlogs, unboxing en games vooral populair onder digitieners

Digitieners kijken graag vol verwachting hoe vloggers als Monica Geuze en Anna Nooshin de ene na de andere doos openen vol interessante artikelen, of hoe gamers als Thorben Fortnite-levels uitspelen. Oudere generaties vinden dit minder boeiend.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Ruigrok NetPanel.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie