Naar inhoud

Sterke bestedingsstijging verwacht rondom Black Friday 2020

Door de COVID-19-pandemie heeft in 2020 Black Friday in Nederland – net als elders in de wereld – een ander karakter dan voorgaande jaren. De belangstelling voor het koopjesfestijn neemt daardoor overigens niet af. Drie op de tien Nederlandse consumenten (30%) verwachten namelijk op vrijdag 27 november of in de dagen daarna op koopjesjacht te gaan. In 2019 heeft precies een kwart van hen dat gedaan. Het koopjesfestijn kan dus – ondanks de pandemie – zelfs nog drukker worden dan vorig jaar.

De actiedag speelt zich dit jaar echter voornamelijk online af. Nog maar een derde van de consumenten (34%) verwacht eind november fysieke winkels te bezoeken, tegenover 47 procent in 2019. Ruim de helft (53%) stelt zelfs dat fysieke winkels dit jaar niet aan de campagne mee moeten doen vanwege COVID-19. Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.002 Nederlanders, dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Motivaction in de aanloop naar Black Friday 2020.

Officieuze start van het feestdagenseizoen

Sinds enkele jaren wint de officieuze start van het feestdagenseizoen ook onder Nederlanders sterk aan populariteit. Het fenomeen is overgewaaid uit de Verenigde Staten van Amerika, waar op de dag na Thanksgiving Day een ware run op winkels plaatsvindt. Retailers en merkeigenaren willen in Nederland heel graag eenzelfde momentum creëren. Daarom kunnen consumenten vanaf Black Friday op vrijdag 27 november tot en met Cyber Monday op maandag 30 november – in de praktijk wordt deze periode stevig opgerekt – zowel offline als online profiteren van speciale aanbiedingen en kortingen.

Bijna alle Nederlanders kennen Black Friday

Black Friday is nog niet zo lang geleden in Nederland geïntroduceerd. Inmiddels weten bijna alle Nederlanders (96%) de koopjesdag echter redelijk tot zeer accuraat te plaatsen. Drie jaar geleden was dat nog slechts 65 procent. De bekendheidsvraag stellen is dus al bijna overbodig. Dit zegt evenveel over het succes van het fenomeen als over een favoriete hobby van heel veel Nederlanders: voordeel scoren.

30 procent verwacht op koopjesjacht te gaan

In 2020 verwachten drie op de tien Nederlandse consumenten op koopjesjacht te gaan. Onder jongeren tot 25 jaar is de verwachte participatiegraad het hoogst (53%), twee keer zo hoog zelfs als onder Nederlanders in de leeftijdscategoriegroep 45 tot 55 jaar (27%). Van de 55-plussers denkt zelfs niet meer dan zo’n 10 procent aan Black Friday mee te doen. Vorig jaar was er onder senioren duidelijk sprake van een inhaalslag, maar COVID-19 gooit vooral bij hen roet in het eten. Vrouwen – minus 8 procent – haken daarnaast meer af dan mannen – minus 3 procent.

Met name online een enorme drukte voorzien

Webwinkels profiteren dit jaar veel meer van traffic op Black Friday dan fysieke winkels, nog meer dan in 2017, 2018 en 2019. In 2020 verwacht twee derde van de koopjesjagers (66%) hoofdzakelijk of uitsluitend online te winkelen, in 2019 was dit 53 procent. Nog slechts 5 procent gaat vooral of alleen naar fysieke winkels, in 2019 was dit 9 procent. 29 procent maakt op dit punt geen onderscheid, in 2019 was dit 38 procent. Files op het internet en bezorgproblemen zijn dus weer nauwelijks te vermijden, met frustraties bij consumenten als een logisch vervolg.

Stijgend animo voor consumentenelektronica

“Schoenen (30%), bovenkleding (28%) en geurtjes (22%) zijn de meest genoemde productgroepen waarnaar consumenten op jacht gaan. Deze top 3 wijkt nauwelijks af van die van 2017, 2018 en 2019”, duidt Ruurd Hielkema, senior researchconsultant bij Motivaction. “Opvallender is dat alles waar een stekker aan zit of waar een oplader in kan, dit jaar beduidend vaker als doelwit wordt genoemd dan in 2019.”

Impact ontbreken andere bestedingsmogelijkheden

“Door het ontbreken van bestedingsmogelijkheden op specifieke terreinen zoals reizen en horeca door COVID-19, ligt er dit jaar bij een deel van de Nederlandse huishoudens geld op de plank voor de aanschaf van duurdere artikelen. Consumenten achten de tijd nu rijp voor een nieuwe laptop, smartphone, hifi-audioapparaat of tablet – ook om het noodgedwongen aan huis gebonden zijn enigszins te veraangenamen.”

Verwacht besteed bedrag stijgt dit jaar ook

Ongeveer de helft van de liefhebbers van Black Friday durft een inschatting te maken van het budget dat wordt besteed. Gemiddeld komt dat uit op 299 euro, zo’n 30 procent meer dan in 2019 toen dat budget 229 euro bedroeg. Deze forse toename hangt in sterke mate samen met de gestegen interesse in prijzige consumentenelektronica. Net als in 2019 worden bol.com en MediaMarkt overigens het meeste genoemd als winkels waar men zeker een kijkje wil nemen, gevolgd door Wehkamp, Zalando en Coolblue. Amazon staat dit jaar prominenter in de lijst dan in 2019.

Vaker oriëntatie online vooraf door Nederlanders

85 procent van de consumenten die Black Friday nu al hebben aangekruist in hun agenda, oriënteren zich vooraf in bepaalde mate op het aanbod. Websites van winkels (56%) zijn de meest genoemde bronnen van informatie, op ruime afstand gevolgd door zoekmachines, websites van merken en – veel meer dan vorig jaar – productvergelijkingssites. Folders, magazines en printadvertenties zijn minder in zwang.

Scepsis over kortingen van retailers neem toe

Tegenover een kleine groep die ervan overtuigd is dat de kortingen op Black Friday echt bijzonder zijn, staat een veel grotere sceptische groep (66%) die dit in twijfel trekt. In 2019 was dit 57 procent en in 2018 54 procent. Meer dan ooit is transparantie en eerlijkheid voor retailers daarom geboden, want mede gevoed door consumentenwaakhonden zijn bovengemiddeld veel consumenten argwanend geworden.

Foto: Kieskeurig.nl

Tip: Wil jij weten hoe je marketing automation inzet voor jouw campagnes? Dan is de opleiding Marketing Automation & Campagne Management wat voor jou!

  • Tijdens deze opleiding leer jij hoe je jouw strategie voor marketing automation en campagnemanagement ontwikkelt en implementeert.
  • Je leert hoe je het maximale uit je campagnes kunt halen door middel van marketing automation.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie