Naar inhoud

Stijgende lijn in het internetgebruik op een tal van devices

De al jarenlang zichtbare stijgende lijn in het internetgebruik van Nederlanders zet zich in 2019 verder voort. Dit wordt mede beïnvloed door het toenemende aantal devices dat toegang heeft tot het wereldwijde web. Bijna vanzelfsprekend blijven de digitieners en millennials de grootverbruikers, maar ook babyboomers weten steeds beter de weg te vinden naar het online domein. Opvallend is hernieuwde belangstelling voor het luisteren naar podcasts.

De eerste audioblogs stammen uit de vorige eeuw, maar het internet biedt nieuwe kansen. Ergens rond 2005 begon presentator en ondernemer Adam Curry als één van de eerste professionele contentmakers in Nederland met deze combinatie van radio en een weblog. Een serieuze plaats in het medialandschap hebben de podcasts echter nooit weten te veroveren. Daar lijkt nu verandering in te komen.

Tegenwoordig staan audiodocumentaires weer volop in de belangstelling door initiatieven van radiodiscjockeys als Michiel Veenstra, voorheen werkzaam bij 3FM en tegenwoordig bij KINK. Inmiddels luistert een kwart van de Nederlanders wel eens podcasts, zo leert een onderzoek van Ruigrok NetPanel. Dit past in een tijdsgeest waar consumenten graag zelf bepalen waar, wanneer en hoe zij content consumeren.

Online gedrag Nederlanders

De gehele breedte van de Nederlandse samenleving wordt al 12 jaar achtereen ondervraagd over onder andere het gebruik van internet en social media door dit marktonderzoeksbureau. Dit jaar hebben 2.611 Nederlanders van 14 jaar en ouder aan dit onderzoek deelgenomen. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘What’s Happening Online 2019’. In de publicatie is het online gedrag op de verschillende devices in kaart gebracht.

Internet en social media

De kerninzichten van het onderzoek over het internetgebruik op de verschillende devices door Nederlanders zijn:

  • het gebruik van smartphones en smart tv’s blijft groeien;
  • het gebruik van tablets is al jaren stabiel – iets meer dan de helft van de Nederlanders maakt gebruik van apparaten als een iPad;
  • bijna drie op de vier babyboomers gebruiken een smartphone;
  • ongeveer een op de vijf Nederlanders heeft al wel eens een smart speaker gebruikt;
  • bijna de helft van de Nederlanders gebruikt wel eens een smart speaker of denkt deze binnen 2 jaar te gebruiken;
  • een op de tien Nederlanders heeft een smartwatch om zijn pols – bij de digitieners is dit een op de vijf;
  • ongeveer 30 procent van de Nederlanders begeeft zich wel eens in een virtuele wereld met virtual reality of augmented reality;
  • ruim een kwart van de Nederlanders beluistert wel eens podcasts.
Nederlanders willen vooral meer, meer, meer internet.

Internet of Things

Ieder jaar blijft het gebruik van mobiele devices stijgen. Niet alleen gebruiken steeds meer Nederlanders een smartphone of smart tv, maar ook het gebruik van andere mobiele en online devices blijft zich uitbreiden. Millennials spannen absoluut de kroon. Zij gebruiken de meeste devices – van slimme verlichting in huis en een slimme thermostaat tot internet in de auto.

Wearables

Fitness trackers als fitbits en smartwatches zijn niet alleen mateloos populair onder sporters. Ook minder fanatieke bewegers lopen en zitten steeds vaker met dergelijke wearables. Deze devices zijn een handig hulpmiddel om stappen te tellen, de vetverbranding in de gaten te houden of de hartslag te meten. Een kwart gebruikt regelmatig tot vaak zo’n slim apparaatje om zijn gezondheidsindicatoren te meten. Bovendien zijn deze apparaten geschikt voor jong en oud. Drie op de tien babyboomers gebruiken wel eens een wearable om hun gezondheid te in de gaten te houden en twee op de tien denken dit binnen twee jaar te doen.

Virtual & augmented reality

De groei in de interesse in virtual reality en augmented reality stagneert in 2019. Weinig verschil is zichtbaar in het gebruik van VR en AR in vergelijking met vorig jaar. Drie op de tien Nederlanders begeven zich wel eens in een virtuele wereld.

Nederlanders kunnen nu echt niet meer leven zonder smartphone.

Smartphones

Nederlanders maken nog steeds vooral gebruik van de laptop of desktop (93%), maar het gebruik van de smartphone groeit gestaag door naar 83 procent. De echte grootgebruikers van smartphones zijn de digitieners en millennials. Maar liefst 95 procent van deze generaties gebruikt dit mobiele device. Ruim de helft van Nederlanders (51%) kan zich dan ook geen leven voorstellen zónder die geliefde smartphone. En dit zijn echt niet alleen de jongeren. 40 procent van de babyboomers kan ook niet meer zonder.

Televisie

Mobile first is het terechte devies van deze tijd, maar mobile only gaat niet helemaal op. Want het aantal smart tv’s stijgt flink. Waar in 2015 20 procent van Nederlanders een smart tv aan de muur had hangen, is dat anno 2019 verdubbeld naar 41 procent. Het zijn vooral de millennials en generatie X die maar al te graag voor zo’n televisie hangen.

Tablets

Opvallend is dat het gebruik van de tablet redelijk constant blijft. Het lijkt zomaar werkelijkheid te worden dat de smart tv de komende jaren een succesvolle inhaalslag maakt op de tablet.

Smart speakers zijn de ideale hulp in de huishouding voor Nederlanders.

Voice assistants

Het gebruik van smart speakers stijgt. Zo’n 7 procent van de Nederlanders gebruikt al wel eens zo’n slimme voice assistant. Niet zo gek, want het device is van vele markten thuis. Nederlanders stellen de slimme luidsprekers niet alleen graag een paar vragen (19%), zodat ze zelf niet meer hoeven te googelen met tekst. Nog liever gebruiken ze de speakers voor het eigen gemak. Hoewel alle generaties het maar al te handig vinden dat ze hiermee hun apparaten vanuit hun luie stoel kunnen bedienen, steken digitieners en millennials daar met kop en schouders bovenuit.

Smart speakers

Niet alleen met Sonos maar ook met een smart speaker kun je prima muziek afspelen. Amazon speelt hier goed op in door een gratis muziekdienst voor gebruikers van Alexa aan te bieden. Dit kan zomaar een bedreiging voor het marktaandeel van Spotify zijn. Ongeveer de helft van de digitieners (48%) raakt de eigen muziekinstallatie met geen vinger meer aan. Laat Alexa of Sonos die hits maar draaien, zo denken zij. Smart speakers zijn echter zeker niet alleen voor de jongere generatie. Hoewel zichtbaar is dat deze veel gebruikt worden door de jongste generaties, verwachten drie op de tien babyboomers de komende twee jaar ook een smart speaker te gebruiken.

Downloaden is zo passé, want Nederlanders streamen tegenwoordig.

Streaming

Of het nu om televisie, video, radio of muziek gaat, Nederlanders streamen massaal. Zo goed als iedereen van de jongere generaties kijkt tv, video’s of films online, dit tegenover 78 procent van generatie X en 56 procent van de babyboomers. Het meest gebruikte device hiervoor is de laptop of desktop. Digitieners streamen het liefst lekker op hun smartphone, een groter scherm hebben zij niet nodig.

Podcasts

Anno 2019 gaan Nederlanders graag luisterend het leven door. Maar liefst zeven op de tien van hen luisteren online naar muziek of radio. En hoewel de eerste podcasts als audioblogs dateren uit 1980, lijken deze nu steeds meer terrein te winnen. Ruim een kwart luistert graag naar een podcast tijdens bijvoorbeeld het koken, strijken of fietsen. Zeker onder digitieners en millennials zijn de audiodocumentaires echt terrein aan het winnen. Ongeveer de helft van deze generaties luistert naar podcasts. Het meest gebruikte device voor radio en podcasts is vanzelfsprekend de smartphone, want die hebben Nederlanders altijd bij zich.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Ruigrok NetPanel.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie