Naar inhoud

Verbetering van de klantbeleving in de modebranche met RFID

Al sinds de Tweede Wereldoorlog wordt het principe van identificatie door middel van radiosignalen gebruikt. De technologie om op deze manier informatie op te slaan en uit te lezen wordt radio-frequency identification (RFID) genoemd. Een vorm hiervan is near field communication (NFC). Modebedrijven in Nederland lopen in internationaal opzicht voorop door RFID ook in te zetten voor visual merchandising en het verbeteren van de klantbeleving.


Toepassing van RFID-technologie in de modesector

Ook zien zij hun omzet en de betrouwbaarheid van de voorraadcijfers toenemen door het gebruik van deze technologie. De huidige wereldwijde omnichannel retailmarkt vraagt om een continue verbetering van de supplychain. De COVID-19-pandemie heeft daarnaast logistieke ketens extra onder druk gezet. RFID-technologie speelt in toenemende mate een rol om operationele processen efficiënter te maken en bedrijfsprocessen verder te verbeteren, vooral in de modebranche.

Dit blijkt uit het onderzoek ‘Benchmarking RFID adoption in Benelux with worldwide projects’, dat is uitgevoerd door het RFID Lab van de Università degli Studi di Parma en standaardisatieorganisatie GS1 Nederland. De universiteit van Parma analyseert al meer dan 20 jaar het wereldwijde gebruik van RFID in de modesector. De benchmark geeft een goed inzicht in het RFID-gebruik door fashionretailers. In het onderzoek zijn ook de ervaringen van 21 Nederlandse bedrijven met 40 projecten meegenomen.

Nederlandse RFID-gedreven bedrijven zien omzetstijging

Uit het onderzoek blijkt dat Nederlandse retailers RFID vooral inzetten om nee-verkopen te voorkomen en hun voorraadbetrouwbaarheid te verbeteren. Het voorkomen van nee-verkopen, het vergroten van de voorraadbetrouwbaarheid en het verbeteren van de procesautomatisering zijn al enkele jaren belangrijke RFID-toepassingen.

Nagenoeg ieder bedrijf ziet het belang van een beter inzicht in de voorraadbetrouwbaarheid. Het is daarmee al jarenlang de belangrijkste motivatie om te starten met RFID. Het is één van de elementen die de meetlat is voor de gehele supplychain. Het weerspiegelt hoe efficiënt logistieke bedrijfsprocessen zijn. De bijvangst van RFID om de voorraadbetrouwbaarheid te verhogen, is dat organisaties hun logistieke processen optimaliseren. Daarmee is de procesautomatisering een ander uitgangspunt geworden om RFID te gebruiken.

De laatste jaren zien ondernemingen daarnaast grote kansen in RFID om daarmee het omnichannel proces goed in te richten. De groei komt voornamelijk door de mogelijkheden die organisaties zien in zaken als click-and-reserve en ship-from-store.

Belangrijkste voordelen van RFID in cijfers

De voordelen voor de ondernemingen die gebruikmaken van RFID, variëren van betere productbeschikbaarheid, efficiëntere processen tot meer verkoop en omzet. De belangrijkste voordelen die Nederlandse bedrijven noemen, zijn:

  1. een omzetverhoging van 3 tot 10 procent;
  2. een gerapporteerde nauwkeurigheidsgraad van gemiddeld ruim 97 procent;
  3. een vermindering van tijd voor operationele processen;
  4. een vergroting van de nauwkeurigheid van processen;
  5. een lager annuleringspercentage van de online bestellingen.

Commerciële kansen in visual merchandising en klantbeleving

Het valt op dat Nederlandse retailers ook potentie zien in nieuwe toepassingen van RFID. Vooral visual merchandising en het verbeteren van de customer experience zien de bedrijven als nieuwe kansen. Met RFID kun je de klantbeleving verbeteren en van je winkel een aantrekkelijke omgeving maken, omdat je meer informatie over je producten aan klanten beschikbaar kunt stellen.

Met RFID consumenten een goede klantbeleving geven

“Fashionretailers zoeken naar nieuwe innovatieve en interactieve manieren om de consumenten een goede klantbeleving te geven”, duidt Loek Boortman, chief technology officer bij GS1 Nederland. “Dat is nu tijdens de COVID-19-pandemie actueler dan ooit. Met RFID heb je de oplossing in handen – van een persoonlijk welkom, tot relevant advies op basis van aankoopgeschiedenis, assistentie in de paskamer en een snelle check-out, van suggesties voor combinatiestukken tot inzicht in de winkelvoorraad en slimme passpiegels. Het is fantastisch om te zien dat bedrijven dit potentieel van de technologie momenteel daadwerkelijk ontdekken.”

Benchmark voor achterblijvers overtuigend bewijs

“De Nederlandse modebedrijven zijn de fase van vroege adoptie voorbij, want ze zitten inmiddels in de fase van early majority. Ondernemingen die RFID nog niet gebruiken, lopen het risico achterop te raken bij hun concurrentie als ze nog veel langer wachten met het verkennen van de technologie. Op dit moment zien we dat 8 procent van de onderzochte retailers een proof of concept doet, 33 procent bevindt zich in de pilotfase, 12 procent heeft gekozen voor een gefaseerde implementaties en 47 procent heeft de implementatie afgerond.”

“Er is een moment waarop je als organisatie moet instappen. De geboekte resultaten van bedrijven die RFID gebruiken, zijn zo overtuigend dat niets een implementatie meer in de weg staat. De benchmark laat zien dat de inzet van deze slimme technologie ondernemingen écht helpt om processen te verbeteren en de omzet te laten groeien.”

Positieve ervaring met RFID onder early adopters

“Door de samenwerking met GS1 Nederland hebben we veel nuttige gegevens toe kunnen voegen aan de huidige barometerdatabase”, stellen Antonio Rizzi en Giovanni Romagnoli, die respectievelijk als hoogleraar en researchcoördinator aan het RFID Lab verbonden zijn. “Sinds het begin van ons onderzoek is het doel altijd geweest om een actueel beeld te schetsen van de RFID-adaptatie in de retailmarkt. De data van GS1 bevestigen de uitkomsten van ons wereldwijde onderzoek, namelijk dat de ervaringen van de early adopters positief zijn en dat het de moeite waard is om op de RFID-boot te stappen.”

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen op het gebied van customer experience? Dan is de opleiding Customer Experience & Journey Management wat voor jou!

  • In deze opleiding leer je de principes van customer experience, hoe je een goede customer journey in kaart brengt en kun je analyseren waar de verbetermogelijkheden liggen.
  • Binnen vier maanden beheers je de strategie en praktijk van customer experience & journey management.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie