Naar inhoud

Visie op de onstuitbare opkomst van de e-bikes in Nederland

De marketeer die de elektrische fiets heeft omgedoopt in de e-bike, verdient een onderscheiding van zijn vakgenoten in de tweewielerbranche. Want daar waar een elektrische fiets vooral werd aangeschaft door ouderen die wel wat steun in de rug kunnen gebruiken, wordt een e-bike door bijvoorbeeld forenzen gebruikt voor het woon-werkverkeer en door scholieren om op tijd op hun middelbare school te arriveren. De markt voor e-bikes in Nederland groeit dan ook al enige jaren en heeft in 2020 zelfs een exponentiële groei gekend.


Groeiende e-bikemarkt

In het net afgelopen jaar hebben weer meer Nederlandse consumenten een e-bike aangeschaft dan in het jaar daarvoor. De verwachting is bovendien dat de e-bikemarkt in Nederland in 2021 weer verder groeit. In de komende 12 maanden overwegen namelijk meer consumenten een e-bike aan te schaffen dan in 2020. Dat kun je opmaken uit de ‘E-Bike Monitor 2020’ van marktonderzoeksbureau GfK. Dit rapport is gebaseerd op een jaarlijks onderzoek naar de e-bikemarkt in België, Duitsland en Nederland, waaraan in 2020 respectievelijk 998 Belgen, 1.004 Duitsers en 2.010 Nederlanders hebben deelgenomen.

Hogere prijzen e-bikes

Opvallend is dat Nederlandse consumenten in 2020 meer hebben besteed aan een e-bike dan in het jaar daarvoor. De gemiddelde prijs die voor zo’n fiets is betaald, is met ruim 10 procent gestegen naar 2.191 euro. Daarnaast is ook te zien dat een groot deel van de huidige kopers aanvullende diensten afnemen. Hierbij kun je denken aan een onderhoudscontract, een pechhulpabonnement of een verzekering. Zo heeft in 2020 maar liefst 66 procent van de Nederlanders een anti-diefstalverzekering afgesloten bij de aanschaf van een e-bike.

Beweging als motivatie

De voornaamste reden voor consumenten om een e-bike aan te schaffen, is makkelijk lange afstanden kunnen afleggen. Het onderzoek toont ook aan dat zo’n fiets steeds meer wordt gebruikt om meer te bewegen. Gelet op de beperkte mogelijkheden om te sporten door de COVID-19-pandemie, is zo’n tweewieler een goed alternatief geworden om toch sportief te blijven. Gemiddeld wordt zo’n 43 kilometer per week met een e-bike gefietst.

Alternatief voor sporten

“De e-bikemarkt groeit al jaren en in 2020 is de markt voor deze fietsen zelfs exponentieel gegroeid”, vertelt Fidae Selmani, account manager bikes bij GfK. “Omdat er op dit moment recreatief steeds minder mogelijk is, fietsen er steeds meer mensen in hun vrije tijd. De e-bike is hierdoor nog meer in populariteit toegenomen. Ook zien we een stijgende groep consumenten die van plan is hun huidige e-bike te vervangen voor een nieuw exemplaar.”

Gazelle en Sparta marktleiders in e-bikes

Eén op de drie Nederlanders is in het bezit van een elektrische fiets (32%). Veruit het merendeel hiervan zijn elektrische stadsfietsen (78%). Dit kun je opmaken uit de ‘E-bike Monitor – Onderzoek naar elektrische fietsen en lichte elektrische voertuigen’ van marktonderzoeksbureau Multiscope. Dit rapport is gebaseerd op een onderzoek onder ruim 6.400 Nederlanders naar het bezit en gebruik van e-bikes.

De merken Stella (47%) en Gazelle (47%) hebben de hoogste spontane naamsbekendheid wanneer het gaat om e-bikes. Vooral top of mind – het eerste merk dat bij consumenten te binnen schiet bij de productcategorie e-bikes – denken de meeste Nederlanders als eerste aan Stella (28%) en Gazelle (18%). De voornaamste concurrentie op het gebied van naamsbekendheid zijn de merken Batavus, Sparta en Giant.

De markt van elektrische stadsfietsen is behoorlijk versplinterd. Gazelle (16%), Sparta (16%) en Stella (12%) hebben de grootste marktaandelen. Batavus is de nummer 4 met een marktaandeel van 9 procent. Op enige afstand volgen merken als Giant (4%), QWIC (3%), Cortina (3%) en Koga (3%).

Nederlanders zijn zeer tevreden over hun elektrische stadsfiets. Gemiddeld geven bezitters hun fiets een 8,5. Ruim 83 procent beoordeelt zijn elektrische stadsfiets met een 8,0 of hoger. Meer in het bijzonder bestaat vooral tevredenheid over de goede accu en het beperkte onderhoud. Van alle merken krijgt Koga (9,0) het hoogste rapportcijfer. Kort daarachter volgen de merken QWIC (8,9) en Flyer (8,8). De top 5 wordt gecomplementeerd door de merken Stella (8,6) en Batavus (8,5).


Belgische en Duitse markt

Het onderzoek van GfK laat duidelijk zien dat de Nederlandse e-bikemarkt volwassener is dan de Belgische en Duitse markt. Zo is de groep Nederlandse consumenten die een tweede e-bike aanschaft een stuk groter dan in België en Duitsland. Daarnaast wordt de e-bike in Nederland ook meer gebruikt. 30 procent van de potentiële e-bikekopers in Nederland heeft al zo’n fiets in zijn bezit. Dit is fors meer ten opzichte van Duitsland en België, waar respectievelijk 13 en 18 procent een e-bike heeft.

Voldoende groeikansen

Er zijn dus genoeg groeikansen in de e-bikesector voor fabrikanten en retailers in België en Duitsland. Daarbij dient echter wel rekening gehouden te worden met duidelijke verschillen in de leeftijdsgroepen ten opzichte van de Nederlandse markt. Hoe deze doelgroepen verschillen en wat de customer journey is bij de aanschaf van een e-bike, wordt uitgebreid toegelicht in het jaarlijkse onderzoeksrapport van GfK over e-bikes.

Foto: Unsplash

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen op het gebied van customer experience? Dan is de opleiding Customer Experience & Journey Management wat voor jou!

  • In deze opleiding leer je de principes van customer experience, hoe je een goede customer journey in kaart brengt en hoe je kunt analyseren waar de verbetermogelijkheden liggen.
  • Binnen vier maanden beheers je de strategie en praktijk van customer experience & journey management.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie