Naar inhoud

Voorname rol voor smart speaker in strijd om mediaconsument

Het gebruik van entertainment en media wordt steeds persoonlijker. Consumenten omarmen massaal het groeiend aantal mogelijkheden om te genieten van mediabelevenissen die zijn afgestemd op hun persoonlijke behoeften. Bedrijven spelen daarop in door te kiezen voor producten die zich richten op de individuele voorkeuren van gebruikers. Ondernemingen in de entertainment- en mediasector richten zich in hun marketingbeleid dan ook niet meer op een breed miljardenpubliek, maar op miljarden individuen.

Dat blijkt uit de jaarlijkse analyse van de wereldwijde consumenten- en reclame-uitgaven door accountants- en adviesorganisatie PwC. Dit onderzoeksresultaten zijn gebundeld in de twintigste editie van de ‘Global Entertainment & Media Outlook’.

Aantal slimme speakers groeit snel

In de strijd om de aandacht van de consument neemt vooral de slimme speaker een steeds prominentere rol in. Het aantal zogeheten smart speakers groeit de komende jaren in rap tempo. In 2018 stond in bijna 90 miljoen huishoudens wereldwijd een slimme speaker. Dit aantal stijgt met naar 440 miljoen in 2023. Daarmee worden bijna een miljard consumenten thuis bereikt. In Nederland hebben eind 2019 naar verwachting 500.000 huishoudens een slimme speaker die ondersteund wordt door bedrijven als Amazon, Google, Baidu en Alibaba.

Slimme speaker heeft impact op gedrag consumenten

De opkomst van de slimme speaker heeft grote impact op de manier waarop consumenten media ervaren, zoekopdrachten uitvoeren, apparaten bedienen en hun online aankopen doen. Zo blijkt nu al 71 procent van de bezitters dagelijks gebruik te maken van de speaker, waarbij een op de tien er wekelijks online mee shopt. Dankzij slimme algoritmes weten de producenten afspeellijsten, nieuws en zoekresultaten steeds persoonlijker te maken, waardoor ze waardevol zijn voor de advertentiemarkt. “Spraak-gestuurde bediening biedt nieuwe mogelijkheden aan legio partijen”, stelt Casper Scheffer, partner bij PwC. “Het aantal toepassingen dat gekoppeld kan worden aan smart speakers resulteert in een enorme potentie.”

Positieve invloed op bredere audiomarkt

Naast de advertentiemarkt hebben de slimme speakers ook een positieve invloed op de bredere audiomarkt. Ruim 50 procent van de omzet van de muziekindustrie is in 2018 voor rekening gekomen van streamingdiensten, waarvan de populariteit door slimme speakers wordt versterkt. Een derde van de gebruikers gebruikt de speaker dagelijks om naar muziek te luisteren. Dit heeft ook een positief effect op het aantal radioluisteraars en de populariteit van de podcast. Voor millennials is de slimme speaker vaak de eerste radio die zij bezitten.

Privacy belangrijk in winnen vertrouwen consument

Toch zijn er ook drempels te nemen, waaronder het privacyvraagstuk. In de kern draait het om het vertrouwen van de consument. Zo biedt één type slimme speaker al de mogelijkheid om opgeslagen spraakopdrachten te verwijderen. “Consumenten stellen namelijk kritische vragen”, zegt Casper Scheffer. “Welke geluiden vangt mijn speaker op? Wie profiteert van deze gegevens? En wie beheert mijn data? Dit type vragen moet helder worden beantwoord om vertrouwen te winnen. Net als de hele media- en internetindustrie is ook de voice-markt aan wet- en regelgeving onderhevig.”

In 2020 meer data over mobiele netwerken dan via vaste lijn

Naast de opkomst van de slimme speaker zijn er andere trends te zien in het onderzoeksrapport. Eind 2018 waren er ruim drie miljard mobiele abonnementen actief. De hoeveelheid data over mobiele netwerken is in 2020 groter dan die via de vaste lijn. Vanaf 2023 komt 70 procent van de online advertentieomzet vanuit mobiel.

Ook enorme groei in game-industrie

Daarnaast groeit de game-industrie enorm, van bijna 120 miljard dollar naar 162 miljard dollar in 2023. Deze groei wordt gedreven door een combinatie van innovatieve free to play-spellen, zoals het populaire Fortnite, en de toenemende populariteit van e-sports. De alsmaar toenemende digitale wereld drukt op de omzet van kranten en tijdschriften. Die daalt tot 2023 wereldwijd met zo’n 2 procent per jaar.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie