Naar inhoud

Vrouwen worden deel van het verhaal van de Bijenkorf

Een jaar na de ondergang van V&D zijn alle ogen gericht op de new kid in town. De uitdager gedijt in een prachtige traditie die Nederland heeft met warenhuizen waar mensen warm voor lopen. Juist de twee overgebleven concepten kunnen, afgestoft en weer van deze tijd, met glans de strijd aan. Zo gonst het van de activiteit in de Bijenkorf die zich na een ingrijpend verbouwingsproces opmaakt voor een nieuwe fase in haar bestaan. De grande dame van 147 jaar is een inspiratie voor velen. Ze voelt de signalen van deze tijd feilloos aan, bezit de wijsheid der jaren om rust te bewaren, waar nodig mee te bewegen en tegelijkertijd koersvast te blijven. Ik geef je op een briefje dat in april 2017 opnieuw klinkende resultaten over het afgelopen jaar worden gepresenteerd, die de in 2013 ingezette veranderstrategie wederom bevestigen. Wie kiest, wordt gekozen. Wie zwalkt, krijgt het spreekwoordelijke lid op de neus.

Hudson’s Bay spendeert ondertussen tientallen miljoenen euro’s om haar belofte hard te maken dat er een nieuw alternatief is voor luxe in binnensteden. Nederland krijgt grote, transparante en witte werelden waar bekende labels op het gebied van mode, verzorging en wonen zullen pronken. De eer is straks aan de eerste 1.800 gastheren en -vrouwen op de winkelvloer om de nieuwsgierigen te overtuigen. De belangrijkste hoeksteen van V&D hebben de Canadezen overgenomen. De klant kan na de zomer in de eerste tien vestigingen (in zes weken tijd!) ook terecht voor een kop koffie bij het vertrouwde La Place. Aan alles is gedacht om de drempel zo laag mogelijk te maken voor de Nederlandse man en vrouw die gewend is aan het pure minimalisme van HEMA en aan de weldaad van de Bijenkorf. Hudson’s Bay positioneert zich graag in het ‘nieuwe midden’ als de ontmoetingsplek waar de ‘millennials’ op af komen om zich te laten verwennen en toch geld over te houden.

De Bijenkorf, de grande dame van 147 jaar, is een inspiratie voor velen.

De hamvraag is natuurlijk of Hudson’s Bay de harten weet te raken van Nederlandse vrouwen. Rond deze primaire kopersgroep zal de strijd voor echte aandacht de komende jaren het hevigst gevoerd worden. Mede op initiatief van marketingdirecteur Marjolein Meynen zet de Bijenkorf zwaar in op het maken van een emotionele verbinding met de vrouwelijke klanten.

Het warenhuis was in alle eerlijkheid door alle nadruk op de luxe merken en high-end uitstraling van de grootste flagshipstores de laatste jaren qua beleving wat verder af komen te staan van het mainstream publiek, die bij hun lokale Bijenkorf toch vooral de warmte zoeken dat ze welkom zijn en herkend worden. Een klant wil meer zijn dan een Privilege Member. Een klant wil onderdeel worden van het verhaal dat het warenhuis uitdraagt.

Het platform ‘a She Story – vrouwelijke ondernemers gezocht’ sluit goed aan bij de tijdgeest. Niet alleen vrouwelijke waarden zijn relevanter dan ooit, maar het is ook een feit dat steeds meer vrouwen in Nederland kiezen voor zelfstandig ondernemerschap; ze leven hun passie en creativiteit daarin uit. Een prachtig maatschappelijk gegeven om op in te springen met een tot de verbeelding sprekende aanpak. De campagne met de bekende en minder bekende Nederlandse vrouwen is tot in de puntjes verzorgd. Niet alleen de fotografie van Robin de Puy is perfect gekozen, ook de rolmodellen spreken mij aan. Het zijn vrouwen van vlees en bloed, die elk dag in hun leven het verschil maken. Geen oppervlakkig gezever, maar echte verhalen die je aan het denken zetten.

Een klant wil onderdeel worden van het verhaal dat het warenhuis uitdraagt.

Het haakje met 8 maart is een gedurfde keuze. Internationale Vrouwendag is nou niet bepaald een sexy thema, maar wel als je ‘een ode aan alle vrouwen’ opnieuw weet te laden en relevant maakt als commerciële partij. De keuze om het vieren van het vrouw zijn te transformeren tot een zoektocht naar de nieuwe, vrouwelijke ondernemers is slim gekozen. De vrouwen achter producten op het gebied van mode en accessoires, interieur, kunst tot cadeauartikelen, zijn per definitie millennial vrouwen die zich met liefde willen verbinden aan een sterk merk met een groot bereik.

Het moet heel stoer zijn geweest voor de per filiaal zes genomineerde vrouwen om op 8 maart een pitch te houden voor de storemanager en een inkoper van het betreffende filiaal. Wekenlang creaties in je ‘eigen’ Bijenkorf verkopen is een geweldig vooruitzicht voor ondernemers die met liefde hun product maken en die vaak uitsluitend via de eigen website of Facebook-pagina zijn te vinden voor een select publiek.

Geen oppervlakkig gezever, maar echte verhalen die je aan het denken zetten.

Hieronder volgt de lijst met onbekende merken die sinds 27 februari tijdelijk zijn opgenomen in het assortiment van de zeven vestigingen. Van alle acht winnaars zijn video’s gemaakt voor marketingdoeleinden.

Amsterdam:

Aynur Abbott – Aynur Abbott Fine Jewelry

Tineke Willems – La Collerette

Amstelveen:

Loubna Sadoq – SADOQ

Den Haag:

Mrs. Rosehip – Mrs. Rosehip

Rotterdam:

Els Veltkamp – Sweet Heroes

Eindhoven:

Juul van de Meerakker – Jumédesign

Utrecht:

Inge de Vor – Studio Inge de Vor

Maastricht:

Francoise Oostwegel – Lamp ZUID

Geheel in stijl is op Internationale Vrouwendag 8 maart op basis van stemmen van het publiek de landelijke winnaar bekendgemaakt, die haar producten voor een nader te bepalen periode ook op de landelijke webshop van de Bijenkorf mag verkopen.

De Bijenkorf bewijst dat het warenhuis als trendsetter de juiste voelsprieten heeft behouden voor wat er leeft in de samenleving en bij haar klanten.

De Bijenkorf bewijst met deze opvallende campagne dat het warenhuis als trendsetter de juiste voelsprieten heeft behouden voor wat er leeft in de samenleving en bij haar klanten. De Bijenkorf is namelijk meer dan een warenhuis met shop-in-shops van topmerken, rekken vol kleding en stickers met afprijzingen. Evenals de HEMA is het een levend instituut dat van ons allemaal is en ten dienste staat van de tijdsgeest en consumentengedrag. De Bijenkorf kan nu ook ‘een platform zijn voor jonge ondernemers met ideeën waar concepten en merken een springplank naar de toekomst vinden’. Dit zijn uitgerekend de woorden die Ronald van Zetten en Roland Kahn hebben gebruikt om hun online avontuur V&D Concepthouse aan te prijzen. Deze ondernemers voelen de tijdsgeest goed aan, maar ik vraag me wel af of jonge professionals (m/v) zich geroepen voelen om met hun producten ‘merken’ als Schoolcampus, Prijzencircus, en voormalige V&D-modelabels Liv, Soho en Frendz nieuwe vaart en energie te geven. Dat kunnen ze toch heel goed zelf? Kijk maar naar de Nederlandse ontwerpster Liselore Frowijn die tijdens de 26e editie van Amsterdam Fashion Week haar pre-fall 2017 capsule-collectie liet zien. Deze collectie was voor het publiek direct beschikbaar in de webwinkel door de ‘see now buy now’-benadering, Dat is trendsettend en waar klanten om vragen.

De auteur is marketing- en retailstrateeg en onder andere eigenaar van het mediafonds voor klantgericht ondernemen Retaildenkers en jurylid van de Shopping Awards 2017.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie