Naar inhoud

Werving nieuwe medewerkers nu onderaan de prioriteitenlijst

In talloze bedrijfstakken hebben ondernemingen te maken met omzetverlies als gevolg van de uitbraak van de COVID-19-pandemie. Dit leidt bovendien tot ontslagrondes en wervingsprocessen die stilgezet zijn. Bij 38 procent van de organisaties in Nederland staat sinds het begin van de coronacrisis de werving van nieuwe medewerkers dan ook onderaan de prioriteitenlijst. In lijn met de lage prioritering van het recruitment op dit moment, geeft slechts een derde van de professionals in het humanresourcesmanagement (34%) aan dat zijn organisatie de sollicitatieprocedure gedigitaliseerd heeft omwille van de pandemie.

Dit kun je opmaken uit het onderzoeksrapport ‘What’s next? HR van 2020 naar 2030’ van Nextmoves, implementatiepartner van SAP SuccessFactors en SAP HCM. Het rapport is gebaseerd op een onderzoek onder 306 HR-professionals, die werkzaam zijn bij uiteenlopende Nederlandse ondernemingen.

HR-automatisering versnelt door COVID-19-pandemie

Waar het sollicitatieproces niet in grote mate gedigitaliseerd is in de afgelopen periode, is dit wel gebeurd met het onboarding-proces. De helft van de HR-professionals geeft aan dat de huidige omstandigheden hebben gezorgd voor een grotere focus op digitale onboarding. Het zijn voornamelijk organisaties met meer dan 250 medewerkers die deze ontwikkeling hebben doorgemaakt. Bij deze bedrijven ligt dit percentage op 58 procent. Van de HR-professionals bij organisaties met minder dan 250 medewerkers zegt 44 procent dat de pandemie gezorgd heeft voor een grotere focus op digitale onboarding. Kijkend naar de digitalisering van de HR-afdeling in zijn geheel, vindt een op de drie professionals (34%) dat de uitbraak van het coronavirus gezorgd heeft voor een versnelling van de HR-automatisering.

Solliciteren via WhatsApp

Voor steeds meer jongeren is een sollicitatie versturen via WhatsApp de normaalste zaak van de wereld. Uit een onderzoek onder meer dan 2.000 Nederlanders van platform Sollicitatiedokter blijkt dat bijna een op de tien werkzoekenden jonger dan 30 het liefst via dit kanaal solliciteert. De populariteit van deze sollicitatievorm is deels toe te schrijven aan werkgevers.

Zij stimuleren jonge werkzoekenden actief om op moderne manieren hun sollicitaties in te sturen. Zo kun je bij uitzendorganisatie YoungCapital al sinds 2015 solliciteren door via de messenger-app een video in te sturen. Bij uitzendbureau OTSO gaat een werkzoekende swipend op zoek naar een match tussen zichzelf en een werkgever.

Sandwichketen Subway laat potentiële werknemers solliciteren met emoji’s die het karakter van de werkzoekende beschrijven. Een werkzoekende die zichzelf met een paddenstoel-emoji voorstelt, is bijvoorbeeld creatief. Op dezelfde manier staat de avocado-emoji voor een gezonde leefstijl en een knoflookteen-emoji voor kracht.

Willem Eekels, managing director bij Sollicitatiedokter juicht dit soort ideeën toe: “We zien dat jongeren vaak een hoge drempel ervaren om ergens te solliciteren. Ze hebben moeite met het schrijven van een sollicitatiebrief of het opstellen van een curriculum vitae en doen het daarom maar niet. Op die manier lopen werkgevers een grote groep talent mis. Door kandidaten te laten solliciteren via bijvoorbeeld WhatsApp, kunnen werkgevers talent putten uit een voorheen onbereikbare bron.”

“Daarnaast voegt een sollicitatiebrief niet altijd iets toe. Als een werkgever kandidaten zoekt voor een functie die geen schrijfvaardigheden vergt, is het slim als hij sollicitanten uitdaagt om zich op een niet-traditionele manier aan hem voor te stellen – dus bijvoorbeeld via een WhatsApp-bericht, in plaats van een sollicitatiebrief.”

Toch wijst dit onderzoek ook uit dat het einde van het cv voorlopig niet in zicht is. Zo geeft 60 procent van de werkzoekenden nog altijd aan het liefst op deze wijze te solliciteren. Daarnaast blijkt niet iedere nieuwe sollicitatiemethode die werkgevers lanceren ook daadwerkelijk aan te slaan. Zo zegt slechts 3 procent van de ondervraagde werkzoekenden het liefst te solliciteren met een vooraf opgenomen video. Bij jongeren is dat percentage nog lager, want maar 2 procent van hen verstuurt graag een sollicitatievideo.


Verandering rol van HR-professionals

“Ondanks dat de COVID-19-pandemie voor zowel mensen als organisaties een hele zware tijd betekent, kunnen we constateren dat het geleid heeft tot een stroomversnelling van de HR-automatisering”, stelt Jeroen de Bruijn, manager sales bij Nextmoves. “Het automatiseren van HR-processen geeft de mogelijkheid om HR-professionals vrij te maken van administratieve processen. Het digitaliseren van gegevens maakt het automatiseren van deze processen namelijk mogelijk. Hierdoor ontstaat er een wijziging in de HR-rol. Als we kijken naar de toekomst van de functie als HR-professional, zien we dat de administratieve taken naar de achtergrond verdwijnen. Dit zorgt ervoor dat de HR-medewerkers zich volledig kunnen focussen op hun expertise: het managen van talenten plus hun ontwikkeling en op een meer strategische wijze met humanresourcesmanagement aan de slag gaan. Daardoor wordt HR steeds meer een belangrijke businesspartner voor de organisatie.”

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie