Naar inhoud

YouTube: overgang van entertainmentplatform naar zoekmachine

Voor het gros van de consumenten is YouTube met name een onuitputtelijke bron voor entertainment. Nederlanders – van jong tot oud – weten op het kanaal hun weg te vinden als ze op zoek zijn naar ontspannende en vermakelijke video’s. Maar het platform is ook een informatieve zoekmachine. Millennials hebben die zoekfunctionaliteit al in een vroeg stadium ontdekt. Zij maken namelijk bijvoorbeeld dankbaar gebruik van het medium als zij tijdens het inpakken na een festival hun Quechua-pop-up-tent willen opvouwen.

Oudere generaties hebben deze functie intussen eveneens ontdekt. Zo biedt YouTube enorme kansen voor de Nederlandse fietsenbranche. Het videoplatform is een ideale omgeving om de doelgroep op grote schaal te bereiken en te activeren. Het kanaal speelt onder andere een steeds belangrijkere rol in het aankoopproces van een fiets. Dit is terug te zien in de enorme stijging van de hoeveelheid views en het aantal zoekopdrachten op het kanaal rondom fietsen. Desalniettemin blijkt dat fietsmerken en fietsverkopers de kansen – nog – niet volledig benutten die deze toename biedt.

Oriëntatie online

Dit kun je opmaken uit het onderzoeksrapport ‘YouTube als fietsenverkoper – Inzichten in de fietsenbranche op YouTube’ van full-service YouTube marketing agency 5PM. In het rapport worden inzichten ten aanzien van de fietsenbranche op YouTube gedeeld. Getoond wordt welke content en creators rondom fietsen populair zijn, hoe Nederlandse fietsmerken het platform nu inzetten plus ten opzichte van elkaar presteren, welke kansen ze nog onbenut laten en welke cases een inspirerend voorbeeld vormen.

Verkoop van fietsen

In Nederland is de totale omzet uit de verkoop van nieuwe fietsen in 2019 voor het zevende jaar op rij gegroeid naar een nieuw record van 1,2 miljard euro. Dit jaar wordt de fietsenverkoop extra gestimuleerd door de COVID-19-pandemie en daaruit voortgevloeide crisis. Gemiddeld wordt nu meer dan 1.500 euro gespendeerd aan een nieuwe tweewieler. Dat is meer dan ooit tevoren. Vooral de verkoop van e-bikes – met een aankoopprijs van gemiddeld meer dan 2.000 euro – leidt tot een boost.

Customer journey

De hoogte van het aankoopbedrag zorgt dat consumenten zich massaal online oriënteren en informatie zoeken naar de aandachtspunten rondom de aanschaf van een nieuwe fiets. In een later stadium van de customer journey verdiepen Nederlanders zich in de fiets van hun voorkeur. De fietsenvakhandel is in Nederland nog altijd verreweg het populairste aankoopkanaal. Driekwart van de tweewielers wordt via dat traditionele kanaal gekocht. Duidelijk is daarom dat de scheidslijn tussen online en offline in de fietsenbranche steeds dunner wordt.

Zoeken op YouTube

Wereldwijd telt YouTube meer dan 2 miljard gebruikers. Ook in Nederland is het bereik van het videoplatform gigantisch en blijft het gestaag toenemen. Het kanaal heeft momenteel na Google het grootste bereik van alle websites ter wereld en is bovendien groter dan Facebook. Meer dan 12,2 miljoen Nederlanders gebruiken het iedere maand. Het medium is niet alleen een entertainmentplatform maar tevens een belangrijk educatieplatform. Miljoenen Nederlanders gebruiken het om nieuwe kennis op te doen en producten plus diensten te vergelijken.

Bereik van YouTube in 2020 per leeftijdscategorie in Nederland, bron: 5PM

Sterke gebruikstoename

Na Google is YouTube dan ook de grootste zoekmachine wereldwijd en in Nederland. Video’s over fietsen – bijvoorbeeld ter oriëntatie bij de aankoop van een nieuwe fiets of als informatiebron bij de reparatie van een bestaande fiets – worden steeds populairder. Dergelijke video’s hebben in de periode van januari tot september 2020 gemiddeld meer dan 725.000 views opgeleverd. Dit is een stijging van maar liefst 116 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2018. Zaak dus om YouTube in ogenschouw te nemen in search marketing.

Kansen in sales funnel

YouTube biedt uiteenlopende mogelijkheden in de sales funnel:

  • See – YouTube spelt een essentiële rol in de ontdekkingstocht naar nieuwe merken, producten en diensten. Zo geeft 90 procent van de Nederlanders aan via dit platform nieuwigheden te hebben gevonden.
  • Think – Meer dan de helft van de Nederlandse shoppers geeft aan dat een video in het online domein wezenlijke ondersteuning heeft geboden bij de specifieke bepaling van de aankoop van een merk, product of dienst.
  • Do – Ruim 50 procent van de shoppers in Nederland heeft producten en diensten gekocht die zijn ontdekt op YouTube.
  • Care – Nederlanders gebruiken ook in de fietsenbranche massaal YouTube na de aankoop van een fiets voor hulp, service en onderhoudsvragen.

Foto: Unsplash

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied contentmarketing? Dan is de opleiding Contentmarketing & Crossmedia wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je een seamless customer journey te creëren door een goede crossmediale contentstrategie.
  • Ook leer je een contentstrategie te ontwikkelen en te vertalen naar een contentmarketingplan.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie