Naar inhoud

3 op Reis zoekt Facebook-engagement om fans te laten wegdromen

Pas een klein jaar is het reisprogramma 3 op Reis actief op het sociale netwerk Facebook. Sindsdien is het hard gegaan; de community groeide van 5.000 naar 26.000 likes. Toch zeggen ‘likes’ lang niet alles. Het gaat om engagement met kijkers en fans. In de content zit echter wel een rode draad: het 3 op Reis programma. “We zijn niet zomaar een reiscommunity”, aldus Jacob Schneider, webredacteur 3 op Reis.

Dit artikel verschijnt in de reeks 'Social Engagement Monitor' naar aanleiding van het onderzoek dat Customer Talk in samenwerking met onderzoeksbureau Service Check uitvoerde naar het gedrag van consumenten en bedrijven op sociale media. U kunt het rapport waarin dit artikel ook zal worden opgenomen bestellen

Witte stranden met babyschildpadjes, ruige steden met een roerig verleden, dansen in de zinderende hitte van de woestijn; in het reisprogramma 3 op Reis schuwen ze geen enkele bestemming. Elke zondag kunnen kijkers en toekomstige reizigers wegdromen bij de beelden die worden uitgezonden. “Maar”, zo vertelt webredacteur Jacob Schneider, “er is zoveel meer materiaal, foto’s en informatie, wat we niet kwijt kunnen in het programma.” Voor deze content zet 3 op Reis de website én sociale media in om ook daar een wegdroomwereld te creëren.

Historie 3 op Reis

3 op Reis, het reisprogramma van jongerenomroep BNN, kent een lange historie. Presentator Floortje Dessing was al betrokken bij reisprogramma RTL Travel. In een geheel nieuw en groen jasje ging het programma verder bij LLink. Later volgde een samenwerking met jongerenomroep BNN, waar het programma nu wordt gemaakt. De stap naar BNN bracht jonge presentatoren met zich mee, zoals Dennis Storm en Nicolette Kluijver.

“Iedere presentator heeft zijn eigen karakter en insteek. Floortje is de wereldreiziger, Patrick (Lodiers – red.) pakt de wat moeilijkere gebieden op, de zwaardere zaken. Nicolette bezoekt de backpackbestemmingen, doet de citytrips. Dennis doet de wat stoerdere bestemmingen. Daarnaast gaat Chris Zeger, als vriend van het programma, naar plekken waar je wat langer voor moet sparen. Op die manier kunnen we meerdere doelgroepen aanspreken en kunnen kijkers zich identificeren met één of meerdere presentatoren.”

Naast het programma werd de website vanaf het begin van het LLink- en BNN-tijdperk ingezet om aanvullende informatie te communiceren. Met de website waarbenjij.nu werden reizigers met elkaar en de thuisblijvers verbonden. Tot eind 2011 vormden deze kanalen de tweede plek waar 3 op Reis werd vormgegeven. Nu zijn ook Facebook en in mindere mate Twitter daar onderdeel van geworden.

Sterke groei Facebookcommunity

facebook 3 op reisSchneider vertelt: “We zagen dat Facebook sterk groeide en dat onze doelgroep zeer sterk aanwezig is op dit sociale netwerk. We hebben een plan opgesteld, getest en gevraagd waar onze kijkers naar op zoek zijn en wat ze willen via Facebook.” Aan de ene kant blijken foto’s en beeldmateriaal populair. Aan de andere kant vinden kijkers het leuk om te weten hoe het achter de schermen gaat.

Sinds januari 2012 wordt Facebook actief ingezet en zag de 3 op Reis Facebookcommunity een sterke groei van 5.000 toen naar 26.000 likes nu. Likes is echter niet alles, zegt Schneider: “Het is natuurlijk goed om te weten dat het programma leeft onder onze kijkers doordat het aantal likes stijgt, maar meer waarde heeft het niet. Het gaat bij ons echt om de interactie met fans onderling en met ons, en dat ze het naar hun zin hebben. Engagement is ons doel.”

Interactie is voor 3 op Reis het meest belangrijk. Dit wordt gestimuleerd door bijvoorbeeld het stellen van vragen of het inzetten van een quiz. “We vragen bijvoorbeeld aan kijkers of ze dit weekend nog op reis gaan. Mensen vinden het leuk om dat te delen”, vertelt Schneider. De reacties zijn niet alleen leuk, maar ook nuttig. “Soms worden er leuke bestemmingen of plekjes gedeeld en kunnen dat we meenemen in onze uitzendingen. Facebook is zo voor ons ook een bron van informatie.”

Content gekoppeld aan programma

De content die gedeeld wordt op Facebook is daarom vaak gekoppeld aan het reisprogramma. “We zijn geen losstaande reiscommunity, maar een Facebookpagina van een reisprogramma”, vertelt Schneider. Dat zorgt er gelijk voor dat de content een rode draad heeft. “Patrick was vorige week bijvoorbeeld in Georgië. Daar plaatsen we dan ook berichten over op Facebook.” Daarbij wordt Facebook ook genoemd in het televisieprogramma, bijvoorbeeld met de melding dat backstage materiaal daar te vinden is. Uiteraard staat de content dan al online.

talismanDe interactie met de kijkers moet nog sterker worden door de Globetrotter-campagne. Globetrotters zijn talismannen, zoals 3 op Reis ze noemt, die met kijkers mee op reis gaan en met hen op de foto gaan. Vervolgens verschijnen de foto’s op de Facebookpagina (voorbeeld, zie foto). “Het legt een directe band tussen de reizigers en ons. Het is veel beter uitgepakt dan ik had verwacht. Het is echt te gek waar die knuffels allemaal komen. Eergisteren hadden we een bericht uit Tibet. Dat is super.”

Facebook biedt voor het delen van dit soort foto’s een laagdrempelig platform, waarbij content direct in de tijdlijn van de fans en kijkers staat. Net als de overige berichten van 3 op Reis. Schneider: “Elk jaar gaan we weer meer afleveringen maken. Tot nu toe zijn het meer dan 250 bestemmingen in 160 afleveringen. Eigenlijk laten we zien hoe mooi de wereld eigenlijk is.” Al die foto’s, filmpjes en achtergrondinformatie worden ingezet om het ultieme reisgevoel te creëren. Alles om de fans even weg te laten dromen.

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie