Naar inhoud

BBC wil niemand een sportmoment laten missen

LONDEN #adobesummit - Stel je eens voor: tijdens de vorige Olympische winterspelen bestond de iPad nog niet. Die werd vijf weken later gelanceerd. Dan worden drie jaar later de Olympische zomerspelen georganiseerd. Hoe ga je dat als het Britse mediabedrijf BBC aanpakken? General manager van BBC Future Media Philips Fearnley vertelt tijdens de gebruikersconferentie Adobe Summit over deze gigantische klus: “Het was ons doel om niemand ooit een moment te laten missen.” Dat resulteerde in 24 hoge definitie live videostreams en 2500 uur live verslaggeving.

Philips Fearnley was als general manager van BBC Future Media verantwoordelijk voor het leveren van de digitale Olympics, zoals hij het noemt tijdens de gebruikersconferentie Adobe Summit. “Het was ons doel om iedereen, ook degene die geen kaarten hadden gekocht, naar de spelen te brengen en dat wilden we via de digitale kanalen mogelijk maken. We wilden ervoor zorgen dat niemand ooit een moment hoefde te missen.”

Video in het hart

Door deze doelstelling te stellen werden 24 hoge definitie live videostreams opgezet voor 4 verschillende schermen, namelijk desktop, smartphone, tablet en connected televisie. Dit werd natuurlijk opgezet naast de dagelijkse verslaggeving op het televisiekanaal BBC 1. Niet alleen de wedstrijden moesten getoond worden, ook informatie over medailles en achtergrondverhalen moesten geschreven worden, hoewel video altijd in het hart van de operatie bleef.

Het was ook niet het eerste grote evenement voor de BBC dat jaar. Er ging een koninklijke bruiloft en jubileum aan vooraf. Dus dat zette flinke druk op de organisatie, maar de BBC besloot niettemin ook sporten die mogelijk te weinig uren op televisie kregen de ruimte te geven op internet, zoals BMX fietsen. Dat resulteerde erin dat de online kanalen twee op de drie dagen meer kijkers hadden dan via het televisiekanaal.

Het bezoek steeg tijdens deze periode flink, waarbij driekwart van de Britse consumenten naar de BBC keek. Daar kwam bij dat 64 procent van de Britse populatie online keek en dat het verkeer met elf procent is gegroeid. Na een initiële daling na de spelen, is het bezoek inmiddels weer zo hoog als tijdens de vorige zomer. Volgens Fearnley komt dat door de naam die ze hebben opgebouwd op het gebied van hun digitale aanwezigheid.

Grotere rol mobiele ervaring

Er lag een belangrijke rol voor de mobiele ervaring. Waar 54 miljoen mensen uiteindelijk de BBC online wisten te bereiken, groeide het aantal smartphonegebruikers naar 6,1 miljoen, waarbij een piek werd gezien in de ochtend en avond. Volgens Fearnley werd de mobiele ervaring van de BBC ook geraadpleegd als ze in de pub zitten. Het percentage mobiele gebruikers bleef groeien gedurende de zeventien dagen van spelen.

De tablet werd ook steeds meer gebruikt, hoewel het percentage veel lager lag dan voor de smartphone. Waar de mobiele telefoon vaker werd gebruikt als een tweede scherm naast het televisie kijken, werd de tablet vooral gebruikt tussen tien en twaalf uur ’s avonds. Dus als een tweede televisie, om net voor het slapen gaan nog iets mee te krijgen van de spelen.

Daar ligt ook de focus voor de volgende spelen: “Steeds meer mensen gebruiken niet meer de desktop ervaring, maar willen overal hun live-ervaring meemaken. Dus de focus willen we steeds meer leggen op mobiele ervaringen”, vertelt Fearnley. Toch waren veel kijkers al erg tevreden, 96 procent van de BBC-kijkers zei dat de verwachtingen vervuld of overschreden waren. “Consumenten verwachten de soepele ervaring ook voor mobiel, dat moeten we doorzetten: live uitzendingen, waar en wanneer dan ook.”

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie