Naar inhoud

Colruyt Group structureert marketingorganisatie met mdm

Voor een bedrijf met twintig merken is het managen van correct en consistente product- en klantinformatie een uitdaging, vooral wanneer data in meerdere systemen is ondergebracht. Daarom ging de Belgische retailer Colruyt Group op zoek naar een nieuw platform om alle databronnen te verbinden. Er is gekozen voor het master data management (mdm-) platform STEP van softwareleverancier Stibo Systems. “De time to market is, in de pilot fase binnen enkele divisies, verkort met 35 procent en de kosten zijn gedaald met 40 procent”, vertelt Christian Daems, adviseur voor Colruyt.

Colruyt Group heeft bijna twintig merken verdeeld in drie categorieën, namelijk detailhandel, groothandel en foodservice, en overige activiteiten. De eerste tak is verantwoordelijk voor driekwart van de omzet en bergt merken als OKay, Bio-planet en supermarkt Colruyt. Onderdeel van de groothandels en foodservice zijn Eurospar in België en CocciMarket in Frankrijk. In de laatste categorie valt het tankstation Dats24.

Het grootste reclamebureau

Premedia is een ander onderdeel van dit bedrijf en verzorgt alle reclame-uitingen van het bedrijf. Waarschijnlijk zijn ze het grootste reclamebureau van België, maar ze verzorgen alleen de uitingen van de groep. Niet alleen de bijna twintig verschillende merken die Premedia onder zijn hoede heeft, zorgen voor een uitdaging, ook een versnipperd it-landschap voor marketing- en productdata zorgt voor de nodige vertraging en kosten, zo vertelt Christian Daems, adviseur bij Colruyt.

Naar mate de groep uitbreidde, maar de resources hetzelfde bleven, werd de behoefte aan een slimmer systeem en slimmere aanpak groter. “We wilden meer doen met dezelfde resources, sneller productinformatie kunnen leveren en een kortere time-to-market van producten realiseren. We wilden meer precisie en meer flexibiliteit. Uiteindelijk moest dit ook allemaal voor een lagere prijs.”

Daarom is de groep op zoek gegaan naar een nieuw ondersteunend platform en kwam daarbij uit op het master data management (mdm-) platform van softwareleverancier Stibo Systems. De oplossing genaamd STEP lost niet miraculeus alle problemen op, zo vertelt Daems. “Dit is de eerste stap, maar we hebben ook artikel en campagne gedreven workflows opgesteld en een verandermanagement traject ingezet. Inmiddels zijn we live met Klassewijnen, Collishop, DreamLand en DreamBaby.

Artikel en campagne workflows

De artikel gedreven workflows moeten ervoor zorgen dat een product zo goed mogelijk verrijkt wordt met data en de medewerkers worden daar stap-voor-stap doorheen geleid. Als het artikel volledig is verrijkt en goedgekeurd, dan treedt de campagne gedreven workflow in werking. Ook hier wordt de medewerker stap-voor-stap doorheen geleid. Uiteindelijk moet dit volgens Colruyt een efficiënter werkproces opleveren.

Overigens is het systeem niet gelijk voor de hele groep ingericht, maar is er gekozen voor een gefaseerde aanpak en is er gestart met het succesvol uitrollen voor één merk, namelijk Klassewijnen. Nu het traject succesvol is gebleken met de nodige aanpassingen, wordt het ook uitgerold voor de rest van de organisatie. Het succes blijkt onder andere uit de verkorte time-to-market met 35 procent. Ook zijn de kosten gedaald met veertig procent. Op zich een goed resultaat, maar de kosten moesten nog verder dalen naar 65 procent, aldus Daems. Sinds april 2013 zijn ook Collishop, Dreamland en Dreambaby live gegaan.

Overigens was het inrichten van de workflows en het optuigen van het systeem niet het grootste probleem, aldus Daems, maar changemanagement. “In eerste instantie zijn medewerkers enthousiast en gaan ze aan het werk, maar langdurige acceptatie en duurzaam resultaat is lastig te bereiken. We hebben medewerkers vroeg in het traject meegenomen en maken het project nu verder in de organisatie bekend.”

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie