Naar inhoud

Digitaal platform brengt Meda Pharma dichterbij de arts

Artsen worden overladen met papieren post en krijgen regelmatig een artsenbezoeker langs de deur. Vooral huisartsen worden steeds terughoudender, naar mate de farmaceutische industrie steeds meer aan pushmarketing gaat doen. Dat is niet meer van deze tijd, aldus Dirk Groen, directeur Meda Pharma. Deze farmaceut lanceerde een digitaal platform, waar artsen hun voorkeuren op kunnen geven. “Op die manier kun je echt klantgericht werken.”

Huisartsen, specialisten en apothekers krijgen wekelijks stapels papieren post op de mat. De ene mailing nog mooier en glanzender dan de ander. Voor lange tijd was dit de manier om jezelf als farmaceutisch bedrijf te onderscheiden. Pushmarketing is echter niet meer van deze tijd, aldus Dirk Groen, directeur Meda Pharma. Het is een dure aangelegenheid en vervolgens weet je niet hoe effectief de brochures zijn.

Artsen worden terughoudender

“Naar mate de farmaceutische industrie steeds meer pushmarketing bedrijft, zie je dat huisartsen steeds terughoudender worden”, vertelt Groen. Vooral huisartsen ervaren steeds meer druk, want zij schrijven een breed assortiment aan medicijnen voor. Daar waar de specialist zich kan richten op één klein onderdeel van het farmaceutische aanbod.

Meda Pharma heeft daarom gekozen voor een papiervrij marketingapparaat. De huisartsen worden niet meer bezocht en krijgen geen mailings meer. In plaats daarvan biedt de farmaceut Meda Connects; een digitaal kanaal waar artsen, zowel huisartsen, specialisten als apothekers, een profiel kunnen aanmaken en kunnen aangeven over welke onderwerpen ze graag informatie ontvangen.

Het digitale platform geeft het bedrijf zicht op waarin artsen geïnteresseerd zijn, welk soort informatie ze graag ontvangen en hoeveel artsen Meda daadwerkelijk bereikt. Ook krijgt de arts alleen die informatie binnen die hij of zij interessant vindt. “Ze kunnen er ook voor kiezen om helemaal niets te ontvangen. Als ze informatie nodig hebben, dan staat het online op ons platform. Ze kunnen erbij als ze het nodig hebben.”

In 2010 is het besluit gevallen om helemaal over te gaan op Meda Connects. “Het was een stoere beslissing om als eerste in deze toch conservatieve markt over te gaan op digitaal”, aldus Groen. Begin 2011 is gestart met het ontwikkelen van het systeem. Een pilotgroep van 20 á 25 artsen van verschillende leeftijden is gevraagd om mee te denken over het systeem. Hoewel de meningen over het platform verschilden vond iedereen het een groot voordeel dat de arts zelf aan het stuur zit.

Interesses van de artsen

Meda Pharma ontdekte door het platform dat huisartsen meer informatie willen ontvangen dan van tevoren gedacht. “We dachten dat ze misschien één of twee onderwerpen zouden kiezen uit de tien opties die we bieden, maar gemiddeld klikken artsen vier of vijf onderwerpen aan. Ze willen niets missen”, aldus Groen.

Vervolgens startte Meda Pharma begin 2012 een campagne om bekendheid te genereren voor het platform. Met de website www.wegmetlastpost.nl wil het bedrijf artsen én collega-farmaceuten kennis laten maken met Meda Connects. Toch is het volgens Groen een illusie om te denken dat je honderd procent van de artsen bereikt met het platform. “Het moet groeien, waar we de komende twee jaar aan gaan werken.”  

Meer dan waard

De return on investment (roi) van het nieuwe platform is volgens Groen moeilijk te meten. Dat heeft voornamelijk te maken met het feit dat het resultaat van de papieren mailings moeilijk te berekenen is en het onmogelijk is om te bepalen hoeveel meer artsen bereikt worden met het nieuwe platform. Daarnaast is het moeilijk om cijfers te verbinden aan het overbrengen van de boodschap. “Daar draait het om als je producten wilt verkopen”, aldus Groen.

Andere voordelen van het nieuwe platform zijn overigens niet in geld uit te drukken, aldus Groen: “Mijns inziens wordt de relatie tussen de farmaceuten en de arts alleen maar beter. Omdat we kunnen zien wat artsen echt interessant vinden, kunnen we echt klantgericht werken. Nu kunnen we goed luisteren en echt inspelen op de klantbehoeften.”

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie