Naar inhoud

Digitale ontwikkeling redt levens voor Amnesty

LONDEN #adobesummit - Amnesty heeft een sterke focus op donateurs. Soms wordt daarom vergeten hoe hard Amnesty achter de schermen werkt aan netwerken, onderzoek en content. De digitale ontwikkeling speelt daarin een belangrijke rol, zo vertellen Paulina Goodwin en Tanya O'Carroll van Amnesty tijdens de gebruikersconferentie Adobe Summit, waarbij ze afvragen: “Hoe kunnen we de wereld sneller veranderen door de digitale ontwikkeling?”

De boodschap van de mensenrechtenorganisatie Amnesty International is simpel: door een pen op te pakken en een brief te schrijven, kun je mensenlevens redden. Die boodschap is niet gewijzigd sinds de oprichting van de organisatie meer dan vijftig jaar geleden. Toch is er veel veranderd: door internet en de digitale ontwikkeling van websites, mobiele technologie en sociale media worden de lijntjes tussen actievoerders en Amnesty steeds korter. Met een sms kan al een brief ondertekend worden, waardoor acties steeds grootschaliger worden opgezet.

Dichterbij activisten

Toch blijven er genoeg uitdagingen voor de organisatie, zo vertelt Paulina Goodwin, content manager digital communication bij Amnesty. “We zitten in een organisatorische verandering, waarin we steeds dichterbij de probleemgebieden willen zitten. We willen daardoor sneller kunnen communiceren. We hebben dat getest door onderzoek te doen in twee hubs, namelijk Johannesburg en Hong Kong.”

“We hadden belangrijke doelstellingen. Ten eerste wilden we positieve verhalen van de grassrootorganisaties van de grond op meepakken. Ten tweede wilden we deze organisaties beter voorzien van bronnen, tactieken en tools op het gebied van communicatie en mediastrategie”, vertelt Goodwin. “We deden onderzoek door focusgroepen te doen en te kijken hoe campagnes werkten in deze regio’s.”

Het bleek iets complexer te zijn dan Amnesty in eerste instantie had gedacht. “Mensen hadden weinig toegang tot informatie. Wij denken dat mensen door sociale media goed te mobiliseren zijn en veel informatie te verkrijgen is, maar dat is een misconceptie. We redeneerden heel erg vanuit een globale retoriek, maar voor elke regio gelden weer andere regels”, vertelt Goodwin.

Uit de comfortzone

“We moeten uit onze comfortzone, andere organisatorische structuren creëren en veel meer kijken naar de behoeften van mensen. Hoe kunnen we de lokale behoeften invullen én ons wereldwijd verbonden voelen. De gebruikers moeten de focus van een bepaald kanaal sturen en daarin moeten we meenemen hoe een boodschap geleverd kan worden”, aldus Goodwin. De relatie die Amnesty met zijn stakeholders heeft, verschilt per land en regio.

Door na te denken over hoe Amnesty als wereldwijde organisatie toch één gezicht en doelstelling kan uitdragen, is het belangrijk om technologie mee te nemen in de communicatie met stakeholders. “We zagen natuurlijk al dat sociale media een hele andere rol zijn gaan spelen tijdens de Arabische lente. Het is de mindset die is veranderd: door middel van een tweet kun je miljoenen mensen bereiken”, vertelt Goodwin.

De stem van activisten versterken

Tanya O’Carroll is verantwoordelijk binnen Amnesty voor het kijken naar welke rol die nieuwe technologie kan bijdragen in de frontlinies. “Na analyse van arrestatiefoto’s zagen we dat deze mensen vaak de mobiele telefoons al in handen hebben”, vertelt O’Carroll. Via vier hackathons (langdurige events waar programmeurs gezamenlijk aan een opdracht werken – red.) werd een ‘paniekknop’ ontwikkeld, waarbij elke paar minuten lokatiedata wordt verstuurd met de boodschap dat iemand gearresteerd is.

“Op die manier kunnen mensen niet zomaar verdwijnen”, vertelt O’Carroll, maar het gaat ook om het verzamelen van meer bewijsmateriaal. In eerste instantie worden alleen mensen om de arrestant heen gealarmeerd, maar inmiddels wordt getest of de gegevens ook via Twitter verstuurd kunnen worden. Door alle informatie vanaf de grond, uit sociale media en uit dit soort initiatieven samen te voegen, wordt er een volledig en accuraat beeld geschept waarmee overheden en beslissingnemers aan de slag kunnen.

Het gaat Amnesty dus niet puur om in elke regio aanwezig te zijn of puur om de technologische trends. Hoewel de boodschap niet veranderd is, moet de organisatorische en technologische ontwikkeling bijdragen aan één betekenisvolle, coherente en consistente reis voor zowel leden, activisten en beslissingnemers. “Hoe kunnen we veranderen om de stem van activisten en onderdrukten te versterken”, sluit O’Carroll af. “Hoe kunnen we als organisatie sneller verandering in de wereld teweeg brengen?”

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie