Naar inhoud

FNV gaat dialoog met leden aan in community

Er achter komen wat je leden echt belangrijk vinden is voor de FNV, die bestaat uit negentien autonome organisaties, een beste uitdaging. Daarom heeft de FNV besloten om een community op te zetten, waar de dialoog met de leden aangegaan kan worden. Silja ten Wolde, senior adviseur communicatie bij FNV Bondgenoten, maakte als eerst gebruik van de online community en vond opvallende resultaten. “We hoeven niet meer op aannames af te gaan.”

Het werk van de FNV is niet makkelijk. Ten eerste moeten resultaten vooral behaald worden door overleg en lobby. Af en toe moet de druk erop door middel van protest. Alleen een pakket handtekeningen op het bureau van een werkgever leggen, is meestal niet genoeg. Ten tweede bestaat de FNV uit negentien organisaties. Het valt daarom niet mee om als één organisatie naar buiten te treden.  

Meer doen met actieve houding leden

Wat voor de vakbond spreekt: het zijn organisaties waar dialoog de boventoon voert en leden worden gestimuleerd om hun bijdrage te leveren. Toch blijft te weten komen wat de leden vinden een uitdaging, vertelt Silja ten Wolde, senior adviseur communicatie bij FNV Bondgenoten: “We zijn een heterogene groep van 1,4 miljoen leden, waarvan het merendeel actief is. Het zou zonde zijn als we daar niets meer doen.”

Dialoog met de leden past volgens Ten Wolde goed bij de vakbonden, omdat het gaat over gevoel en belangenbehartiging. Om te weten wat leeft bij leden biedt FNV Bondgenoten en andere organisaties zowel off- als online de mogelijkheid om op nieuws, aangekaarte conflicten en andere content of input te reageren. Toch wil FNV verder onderzoek doen naar wat de leden belangrijk vinden, om bijvoorbeeld op basis van de input de communicatie rondom specifieke onderwerpen beter te sturen.

FNV deed in het verleden onderzoek naar leden door middel van kwantitatieve surveys. Nog steeds zijn deze onderzoeken een belangrijk onderdeel bij het ondervragen van leden, maar Ten Wolde wilde meer:  “Door kwantitatief onderzoek weten we hoeveel mensen over een bepaald onderwerp een mening hebben. We weten echter niet waarom. De cijfers staan soms ver af van het gevoel dat rond een bepaald onderwerp hangt en dan moeten we erg vertrouwen op aannames.”

Community samen met ADV Market Research opgezet

Daarnaast wil Ten Wolde dat niet alleen de meest actieve leden hun mening geven over onderwerpen. “De meest actieve leden zijn vaak kaderleden. Zij zijn binnen grote organisaties het aanspreekpunt en geven advies. Kaderleden zijn echter sterk betrokken bij de organisatie, worden door ons opgeleid en zijn net zo betrokken bij de organisatie als wij, de medewerkers. Dat betekent dat ze erg subjectief zijn.”

Zeventien van de negentien FNV-organisaties hebben er daarom voor gekozen om een community op te zetten om beter te kunnen achterhalen waar leden een mening over hebben. Samen met onderzoeksbureau ADV Market Research is vanuit de FNV Vakcentrale een online gemeenschapsmodule geïnitieerd, waarbij het onderzoeksbureau de dagelijkse monitoring op zich heeft genomen. “ADV Market Research weet wat er technisch mogelijk is, kent, door jarenlange samenwerking, onze branche goed en kon ons daarom goed helpen”, vertelt Ten Wolde.

Silja ten Wolde heeft voor een campagne voor FNV Bondgenoten als eerste gebruik gemaakt van de online gemeenschap. Zij is verantwoordelijk voor de communicatie rondom de campagne die draait om Nederlandse bedrijven die zich misdragen in het buitenland. “Het opzetten van de community stond niet onder veel tijdsdruk. Ik wilde de tool echter inzetten voor mijn campagne, dus uiteindelijk is de online community nog redelijk snel opgezet.”

Wie maken zich ongerust?

Silja ten Wolde defTen Wolde wilde uitzoeken hoe betrokken de leden zijn, hoe ze ingezet kunnen worden voor de campagne en welke informatie ze nog nodig hebben. “Vervolgens kun je uitvinden bij wie het speelt; bij mannen of vrouwen, bij jong of oud, bij leden die al jaren lid zijn of nieuwe leden. Als je ziet dat voornamelijk vrouwen zich ongerust maken, dan kun je de communicatie daarop aansturen”, vertelt Ten Wolde.

“Eén van de eisen was dat het onderzoek representatief zou zijn, daarom hebben we eerst kwantitatief onderzoek gedaan. In de community kwam de discussie op gang. Ook was de survey belangrijk omdat, om mee te kunnen praten over dit onderwerp, voorkennis noodzakelijk is”, aldus Ten Wolde.

Uit het onderzoek in de online gemeenschap bleek dat FNV Bondgenoten niet gelijk ‘de straat’ op kon: er is nog te weinig bekend en dus is het belangrijk dat eerst een dialoog plaatsvindt en mensen geïnformeerd worden. Daarnaast bleek de aanname dat jonge gezinnen heftig zouden reageren, niet uit te komen. “Dat is het fijne aan deze onderzoeksmethode, we hoeven niet meer af te gaan op aannames. Dat scheelt ons veel geld en tijd.”

Als laatste heeft Ten Wolde geleerd dat mensen vooral ontstemd zijn over het feit dat bedrijven zeggen dat ze het goed doen, maar hun beloften vervolgens niet nakomen. “Daar waren we zelf niet achter gekomen. Het is echter belangrijk te weten dat hoewel de uitspraak ‘afspraak is afspraak’ vrij abstract is, mensen daar het meest gevoelig voor zijn. Het idee dat bedrijven het ene zeggen en het andere doen, spreekt veel mensen tegen.”

Een andere blik op dialoog

Ondanks dat Ten Wolde veel heeft geleerd van het onderzoek in de community, kan er wat haar betreft nog gewerkt worden aan de samenwerking tussen de verschillende bonden en disciplines. “Ik zou meerdere medewerkers uit andere vakbonden betrekken. Ze zouden zich meer kunnen mengen in het gesprek. Daarnaast zouden zij een andere blik op de dialoog kunnen hebben. Ik kijk vanuit mijn communicatiebril, terwijl we wellicht meer zouden kunnen achterhalen als mensen uit een andere discipline naar de discussie keken. We hebben dat nu niet gedaan omdat het te ingewikkeld was.”

Ook zou Ten Wolde meer leden bij de community willen betrekken. “Net als bij groepsbesprekingen of vergaderingen hoor je vooral de enthousiastelingen. Het gemiddelde lid is echter als de gemiddelde burger; ze hebben geen conflicten, geen reorganisatie, zijn eigenlijk wel tevreden. Als je ze iets vraagt, geven ze netjes hun mening, met de nadruk op netjes. Deze leden willen niet met de vuist op tafel als ze het ergens niet mee eens zijn.”

De online gemeenschap en het betrekken van gemiddelde leden zouden kunnen bijdragen aan het bewustzijn dat als je een brief neerlegt bij een werkgever met duizend handtekeningen, dat dat niet betekent dat de werkgever gelijk overstag gaat. “Er is een spanningsveld en daarbij is een dialoog nodig om bewustzijn te creëren. Je kunt niet van staken houden, maar moet je het daarom niet doen”, vraagt Ten Wolde zich hardop af. “De community kan de discussie op gang brengen. Het blijft echter een spanningsveld, niet iedereen zal het altijd met elkaar eens zijn.”

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie