Naar inhoud

Hunkemöller richt zich op meer winkelverkoop met mobiele business intelligence

MAASTRICHT #vnsg12 - Lingerieketen Hunkemöller streeft er naar om gezien te worden als een merk in plaats van een lingeriewinkel. Om dit te bereiken wil het bedrijf zorgen voor een zo’n goed mogelijke klantervaring in hun winkels door goede beslissingen te nemen aan de hand van beschikbare data. Waar voorheen data van verkoopresultaten één keer per week via Excelsheets werden verspreid bij de storemanagers, kunnen die managers rapportages nu dagelijks op hun iPad inzien.

Lingerieketen Hunkemöller wil van een lingeriewinkel veranderen in een merk. Een merk waarmee vrouwen zich overal en altijd goed moeten voelen. Dat vertelt Floris Padt tijdens het congres van de Vereniging Nederlandstalige SAP Gebruikers (VNSG) in Maastricht. Ondanks dat ze geen associatie willen met een winkelketen, zet het lingeriemerk toch in op groei. In vijf jaar tijd moeten er bijna negenhonderd winkels open zijn.

Om succes te behalen in hun winkels is het volgens Padt belangrijk dat storemanagers inzicht krijgen in een aantal belangrijke gegevens zoals het aantal bezoekers in de winkel, het aantal daadwerkelijke klanten, het gemiddelde aantal producten per klant en de prijs die elke klant gemiddeld betaalt. Door inzicht in deze gegevens, kan volgens Padt beter ingespeeld worden op de behoefte van hun klanten, door bijvoorbeeld bepaalde acties te verlengen.

De Excel-hel

In 2010 werkte de onderneming met Excel om inzicht te krijgen in de score van hun winkels. Padt vertelt: “We zaten toen letterlijk in de Excel-hel. Er waren slechts vier analisten die als enigen bij alle informatie konden komen. Zij voorzagen iedereen van de gegevens en in de winkels kon men daar niet zoveel mee. Mensen moesten zelf verbanden halen uit die gegevens, die vaak uit een heleboel Excelsheets kwamen en dat werkte niet.”

Omdat de organisatie vindt dat alles in de winkels om service moet draaien, wilde Hunkemöller geen computers in de winkels neerzetten. “Winkelmedewerkers zouden dan achter een computer zitten in plaats van klanten in de winkel te helpen”, aldus Padt. Wel moest er een vervanging komen van de Excelsheets. Dus er is gestart met een portal op de kassa’s. Hierop kwam wekelijks een rapportage binnen.

Volgens Padt is wekelijkse rapportage niet genoeg. Daarnaast moesten regiomanagers door dit systeem nog steeds met een stapel papier onder hun arm op bezoek bij de storemanagers. Padt: “Overal waren Excel- en pdf-bestanden. Daar wilden we echt van af. Voor alle managers moesten de rapportages online en overzichtelijk beschikbaar worden.”

Er werd getest om de huidige rapportages te tonen Blackberry’s maar, dat werkte volgens Padt niet omdat de schermpjes te klein zijn. Ook als ze wilden scrollen door de Excelsheets op hun mobiele apparaat, versprongen titels al heel snel. Er werd daarom gezocht naar een business intelligence (bi) oplossing die zou aansluiten bij hun huidige SAP-omgeving.

Dagelijks inzicht in winkelscores via iPad

Padt vertelt over de zoektocht naar een geschikte softwareoplossing die hun doelstelling moest kunnen ondersteunen: “We hebben verschillende softwareleveranciers en verschillende apparaten vergeleken. Ook de Magic Quadrant rapporten van onderzoeksbureau Gartner waren hier heel geschikt voor. Zo hebben we onder andere gekeken naar MicroStrategy, maar deze partij viel af omdat Flash niet werkt op iPads. Ook was er de wens voor een oplossing die zowel offline als online zou werken en daardoor vielen ook een aantal partijen af. Uiteindelijk hebben we gekozen voor de oplossing Roambi Flow in combinatie met SAP. Hierdoor hoefden we niet van ons SAP-landschap af te stappen.”

Met Roambi Flow worden rapportages op iPads getoond. Zo moeten alle managers bij Hunkemöller overal inzicht kunnen krijgen in scores van desbetreffende winkels. Naast data moet er nog meer informatie over de organisatie te zien zijn, zoals de nieuwste televisiecommercials, afbeeldingen van de nieuwste collecties en Hunkemöller nieuws.

Volgens Padt behalen ze met de rapportages via de iPad de gehoopte resultaten. “We willen dat de gemiddelde inhoud van een winkelmandje per klant met 0,03 procent stijgt, want storemanagers moeten dagelijks veel beter kunnen inspelen op ontwikkelingen in de desbetreffende winkel,” aldus Padt. Volgens hem zijn ook de gebruikers tevreden: “Medewerkers vinden het cool om met een iPad te werken.”

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie