Naar inhoud

iPad-app voor DJBroadcast de toekomst van uitgeven

Hoe kunnen we onze content voor de internationale markt beter presenteren? Met die vraag ging het Nederlandse mediaplatform voor muziek, kunst en lifestyle DJBroadcast aan de slag voor de lancering van het wereldwijde platform. Het antwoord kwam in de vorm van een iPad-app. “De app is een combinatie van bewegende beelden, muziek en tekst. Wat ons betreft is dit echt de toekomst van uitgeven”, aldus Eric van den Bogaard, head of content bij Blueprint Media, het bedrijf achter het magazine.

DJBroadcast is een Nederlands mediaplatform voor muziek, kunst en lifestyle. De doelgroep zijn early adopters en innovators, met andere woorden: een jong publiek met een focus op innovatie op het gebied van techniek en creativiteit. Het bedient geen mainstream, maar het is een nicheplatform. Het plafond in Nederland is door deze focus bijna gehaald en in combinatie met de moeilijke advertentiemarkt wordt de uitgever voor een uitdaging gesteld. Daarom is het bedrijf op zoek is gegaan naar groeimogelijkheden.

Uitbreiding naar Berlijn

Deze groei denkt het bedrijf achter DJBroadcast, Blueprint Media, te vinden in de rest van de wereld. Er werd een redactie opgezet in de Duitse stad Berlijn, een plek waar creativiteit, het underground en alternatieve circuit floreert. Ondanks dat er bakken met content zijn, zoals head of content Eric van den Bogaard het omschrijft, is het een groot risico om zomaar een internationaal tijdschrift te lanceren.

Om de risico’s beperkt te houden, zonder daar innovatie en hoogwaardige kwaliteit voor op te geven, is ervoor gekozen om in eerste instantie het internationale platform, DJbroadcast.net, geheel online neer te zetten naast het Nederlandse DJBroadcast.nl. Daarnaast is ervoor gekozen om een iPad-applicatie te ontwikkelen op basis van de Digital Publishing Suite van softwareleverancier Adobe.

Het is voor het bedrijf nog niet zeker of de app uiteindelijk een toevoeging wordt voor een fysiek blad, maar de voordelen van de app zijn duidelijk voor Van den Bogaard: “Het is een visueel magazine geworden en daar hebben we veel energie in gestoken. Alleen in fysiek opzicht is de iPad-app voor de lezer al een hele andere ervaring, omdat je met je tablet lekker op de bank kan zitten. Beter dan met de laptop.”

Uitkomst beter dan verwachtingen

“Door de applicatie word je meegenomen in onze wereld. We hebben lang gewerkt om de eerste editie van deze uitgave zo goed mogelijk te ontwikkelen, zowel op het gebied van techniek, design en content. Het is heel indrukwekkend geworden, veel beter dan we voor ogen hadden, maar het was hard werken”, vertelt Van den Boogaard.

Het is voor de head of content bijna niet uit te leggen hoe cool hij de app vindt geworden: “Je moet het eigenlijk zien. Je hebt bewegend beeld, gifs en videoanimatie. Het is deels een videomagazine geworden. Sommigen duren een paar minuten, andere wel driekwartier. Ze zijn verwerkt in de artikelen. Zo hebben we ook een wereldkaart, waarop verschillende plaatsen, zoals bij São Paulo, een video te zien is van wat daar te beleven is.”

Naast de videomogelijkheden en de grote illustraties die soms ook bewegen, is bij elk artikel een eigen soundtrack geplaatst. “Het is spannend om dit soort nieuwe dingen uit te proberen. Ik denk overigens wel dat print altijd zal blijven, je kunt het vergelijken met platen versus mp3’s. Print wordt echt een niche ding, de rest gaat digitaal of op een tablet”, vertelt Van den Bogaard.

Adverteerders denken mee

Ook adverteerders hebben actief nagedacht over hoe ze een multimediale advertenties konden maken voor het tabletmagazine, waarbij het team van Blueprint Media heeft meegedacht. Volgens Eric van den Bogaard ergeren lezers zich helemaal niet aan advertenties, mits er iets wordt toegevoegd: “Onze lezers zijn heel kritisch, maar bij festivals en feesten is het logisch dat een merk een rol speelt. Als een merk dat goed aanpakt en authentiek blijft, dan zijn er geen problemen. Je moet geen bullshit verkopen, maar iets origineels bedenken wat waarde heeft voor de lezer en bezoeker.”

Het belevingscomponent wordt steeds belangrijker en heftiger, aldus Van den Bogaard. “De technologie gaat natuurlijk met sprongen vooruit, dus elke keer zullen er nieuwe creatieve haakjes bijkomen waaraan we content kunnen hangen.” Zeker met de innovatieve doelgroep van DJBroadcast blijft vernieuwen met daarbij een realistische inschatting van risico’s noodzakelijk. Van den Bogaard kijkt met een positieve blik naar de toekomst: “We zijn nu heel tevreden, maar het wordt alleen nog maar kleurrijker.”

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie