Naar inhoud

Modecommunity Fashiolista verhoogt betrokkenheid met gamification

Fashiolista, een modecommunity actief in honderdvijftig landen, bedient modeliefhebbers die hun passie willen delen met soortgelijken. Om de activiteit van de leden te stimuleren zet Fashiolista spelelementen, oftewel game mechanics in. Hun doelgroep, vrouwen, willen daarbij niet alleen punten verzamelen, het moet ook ergens toe leiden.

Plezier is één van de belangrijkste doelstellingen van Fashiolista. Niet alleen moet het een online ontmoetingsplek zijn voor modeliefhebbers, plezier vertaalt zich ook in actieve leden die items online zoeken, ‘loven’ (aangeven dat ze een product leuk vinden door op het Fashiolista hartje te klikken) en die vervolgens delen met andere leden. Om deze activiteiten te stimuleren zitten er in de community verschillende game mechanics, spelelementen, die de betrokkenheid te verhogen.

Meer items ‘loven’

Al vanaf de start zetten Joost Nauta en Thijs Goos, oprichters van de modecommunity, gamification in door gebruikers andere leden te laten volgen, één van de meest basis spelelementen, aldus Nauta. Ondanks dat de community al vanaf het begin enthousiast was, wilde Fashiolista een volgende stap zetten om verdere groei van de community te waarborgen.

Om het project op te zetten zijn ze op zoek gegaan naar een partij die gespecialiseerd is in gamification. Via via kwamen ze uit bij adviesbureau Fanminds. “Ze hebben als één van de weinigen een pure focus op gamification. Het klikte erg goed, ze snapten precies wat we wilden en kwamen met goede ideeën”, vertelt Goos.

Nauta en Goos stelden een business case op, waarbij het activeren van de community centraal stond. Niet alleen moesten leden meer pagina’s bekijken, langer in de community blijven, meer items plaatsen en ‘loven’, maar ook moesten leden vriendinnen uitnodigen om lid te worden van de community.

Van registratie tot volledig actief lid

Het project is van start gegaan met het in kaart brengen van de customer journey. “Toen we begonnen met de community hebben we hier helemaal niet naar gekeken. We hebben nu de reis van registratie tot volledig actief lid in kaart gebracht. Die bleek een stuk uitgebreider dan we eerst dachten”, vertelt Nauta.

Het identificeren van de customer journey is belangrijk om haakjes aan te wijzen waar spelelementen aangehangen kunnen worden. Vervolgens heeft Fashiolista samen met Fanminds een brainstorm opgezet om relevante game mechanics te bedenken. De initiatieven werden vervolgens onder verdeeld in snel realiseerbare projecten en projecten die veel energie nodig hadden.

Bij het inzetten van de juiste spelelementen is goed gelet op de doelgroep van Fashiolista, die voor 99 procent vrouw is. Naast feedback uit de community zijn ook de fashiolista’s van het bedrijf zelf om hun mening gevraagd. Volgens Goos was dat heel leerzaam: “Opvallend is bijvoorbeeld dat vrouwen vaker op zoek zijn naar meer dan alleen het pure spelelement, het verzamelen van punten. Vrouwen willen dat het ergens toe leidt.”

Een gevuld hart

Eén van de ontwikkelingen is de progress bar, waarbij een volledig lid een gevuld hartje krijgt te zien. Om het hartje verder te vullen, worden suggesties gegevens over waar de leden nog mee aan de slag kunnen. Een onderdeel waarvan de activiteit is verhoogd door de ingebruikname van de progress bar is de feature ‘list it’. Hiermee kunnen gebruikers items bij elkaar voegen om zo hun ‘loves’ te sorteren.

De doelstellingen heeft Fashiolista met dit project weten te behalen. Zo zag de community een stijging van tien procent bij het aantal items dat iemand leuk vindt direct na registratie. Gebruikers volgen daarnaast 33 procent meer mensen. Het gebruik van de functionaliteit ‘list it’ is verdubbeld.

Ondanks de positieve resultaten is Fashiolista verre van klaar met het ontwikkelen van game mechanics; eind 2011 gaat Fashiolista weer aan de slag met Fanminds om de customer journey opnieuw in kaart te brengen. Goos en Nauta letten er daarbij wel op dat de community niet in een spelletje veranderd. De leden moeten er plezier aan beleven, maar het moet wel fashionable blijven.

Profiel Fashiolista

  • Modecommunity opgericht in 2010
  • 300.000 leden in 150 landen
  • 1,5 miljoen bezoekers per maand
  • 20 miljoen pageviews per maand
Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie