Naar inhoud

Monsterboard zet in op sociale media met online monstercoach

BUSSUM #somday12 – De carrièrewebsite Monsterboard wil van een job board veranderen in een carrièreportaal. Het is een uitdaging om een goede band met werkzoekenden en werknemers op te bouwen, want het bedrijf is alleen online te bereiken. Leonie Lindeboom, marketing manager bij Monsterboard, vertelt tijdens het evenement Social Media in 1 Day in Bussum, hoe ze die band proberen op te bouwen met behulp van sociale media.

Leonie Lindeboom Monsterboard“Toen we twee jaar geleden begonnen met sociale media, wilden we niet zomaar van start gaan. Er moest een goede aanpak ontwikkeld worden, waarbij we rekening moesten houden met een aantal punten. De arbeidsmarkt is namelijk erg veranderd de laatste jaren. Ook wilden we eerst bepalen of werkzoekenden überhaupt wel naar banen zochten via sociale media”, vertelde Leonie Lindeboom, marketingmanager bij Monsterboard tijdens het evenement Social Media in 1 Day.  

Veel emoties tijdens online solliciteren

Uit een eigen onderzoek bleek dat ruim tachtig procent van de werkzoekenden sociale media gebruikt bij de zoektocht naar een baan. Na het opdoen van deze kennis heeft het bedrijf paneldiscussies opgestart met werkzoekenden om te bepalen welke gevoelens een rol speelden bij het online solliciteren.

Lindeboom: “Uit die discussies, waar we soms bij zaten en waarbij we soms van achter een spiegelscherm konden meekijken, bleek dat emotie een grote rol speelde bij het online solliciteren. Mensen weten na het e-mailen van hun cv of motivatiebrief niet wat er mee gebeurt, ze hebben er totaal geen zicht op en dat wordt als niet prettig ervaren.”

Met deze kennis heeft het bedrijf een sociale media strategie opgezet. Belangrijk hierbij waren de uitgangspunten; persoonlijk, relevant en transparant. De organisatie startte met de sociale media kanalen, Facebook, Twitter, Hyves en Youtube. Dit moesten virtuele hoofdkantoren worden. Ook werkt Monsterboard al sinds juli 2011 met zijn eigen sociale netwerk, Beknown.

Om niet zomaar zonder idee content te posten op deze sociale media kanalen, zette Monsterboard een content strategie op. Lindeboom: “Het was belangrijk dat we duidelijk kregen waar we over zouden schrijven en wie dan die informatie naar buiten zou brengen. Daar heeft veel werk in gezeten en we hebben nu ook elke week redactieoverleg, zodat we op het goede spoor blijven.”

Advies van de monstercoach

“Omdat we meer wilden zijn dan alleen een job board en omdat we wisten dat mensen onzeker zijn tijdens hun sollicitatieproces, zijn we begonnen met de monstercoach, Freek Jordans. Een echt bestaande persoon die via een eigen Twitter en Facebookaccount mensen antwoord geeft op vragen over solliciteren of over hun werk. De coach is ons gezicht naar buiten geworden. Dit werkt heel goed, want hij is via al onze kanalen te bereiken, ook mengt hij zich in online discussies en is hij één á twee keer per week live bereikbaar via chat.”

Het carrièrebedrijf heeft ook meet-ups met de coach georganiseerd, omdat bleek dat mensen hem heel graag in het echt wilden ontmoeten. Jordans werd zelfs een beetje als een beroemdheid behandeld. Er kwamen volgens Lindeboom reacties zoals: “We hebben Freek eindelijk in het echt gezien!”

Inmiddels is bekend dat Freek Jordan sinds februari geen coach meer is bij het bedrijf en dat nu de hr-professionals van het bedrijf zelf reageren op vragen en discussies. Dit werkt volgens Lindeboom toch minder goed en binnenkort moeten er twee nieuwe coaches van start gaan die zich allebei op een andere doelgroep moeten gaan richten, werkgevers en werknemers.

Lindeboom sluit af door te zeggen dat een persoonlijke aanpak heel belangrijk is in sociale media. “We hebben gemerkt dat een commerciële aanpak zoals, tweets met: plaats je cv en win een laptop! niet werkt. Om niet te verliezen van onze concurrenten moeten we meer bieden dan alleen een job board en het gesprek aangaan met onze klanten.”

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie