Naar inhoud

Nauta Security wil overal klantinzicht door integratie erp en crm

Nauta Security Storage, fabrikant en distributeur van mechanische beveiligingsoplossingen, wil zijn klanten beter kunnen bedienen en beter leren kennen. Dat stelt algemeen directeur van Nauta Security Storage, Hans Bonsel. Om die klantenkennis op te slaan en toegankelijk te maken, koos de onderneming voor UNIT4 Mobile Sales van softwareleverancier UNIT4. Belangrijkste motivatie voor deze keus was de integratie met het erp-systeem Agresso Wholesale van UNIT4.

Zaken doen gaat niet alleen maar over het bieden van een goede prijs en product. Het is belangrijk dat je de klant goed kent zodat je weet hoe je hem of haar het best kan bedienen. Dat vertelt Hans Bonsel, algemeen directeur van Nauta Security Storage, fabrikant en distributeur van mechanische beveiligingsoplossingen. Nauta Security Storage is onderdeel van Nauta Group en binnen dit bedrijfsonderdeel wordt vooral gefocust op de verkoop van kluizen aan onder andere beveiligingsbedrijven, projectinrichters en kantoorvakhandel.

Als de medewerkers van Nauta Security klanten bezoeken, is het verkopen van een kluis echter niet het belangrijkste doel. In plaats van vertegenwoordigers worden ze daarom accountmanagers genoemd. Bonsel: “Onze accountmanagers bezoeken klanten meer in de rol als adviseur. De wensen op het gebied van beveiliging worden besproken en dan worden plannen gemaakt om die wensen zo goed mogelijk te realiseren.” Om het juiste advies te kunnen bieden, dienen de accountmanagers een zo goed mogelijk beeld van de klant te krijgen.

Een nieuw crm-systeem

Om een uitgebreid beeld van de klant te kunnen vormen zocht het bedrijf naar een nieuwe customer relationship management (crm-) oplossing. Het it-systeem dat draaide was sterk verouderd. Voorheen moesten accountmanagers voordat ze een klant gingen bezoeken eerst de beschikbare data uitprinten. Ze vertrokken dan vaak met een stapel papier onder de arm naar de klant.

In 2009 koos Nauta voor Agresso Wholesale van UNIT4. In deze enterprise resource planning (erp-) oplossing waren ook crm-functionaliteiten opgenomen, maar Bonsel was hier niet tevreden over. “Als de accountmanager naar een klant gaat, moet hij alle informatie over die klant tot zijn beschikking hebben. Ook financiële informatie en bijvoorbeeld gegevens over eerdere aankopen.” Nauta ging daarom op zoek naar een oplossing die erp en crm kon combineren.

Alle informatie over klant op tablet

Vorig jaar lanceerde softwareleverancier UNIT4 Mobile Sales en daar was Bonsel enthousiast over. De mobiele salesoplossing met crm-functionaliteiten is gekoppeld aan Agresso Wholesale en hierdoor moeten de accountmanagers van Nauta inzicht kunnen krijgen in onder andere de bestelhistorie, openstaande rekeningen en omzethistorie.

Volgens Bonsel verliep de uitrol van de oplossing goed. “Vaak hoor je negatieve verhalen over het uitrollen van een nieuw systeem, maar bij ons verliep alles prima. We waren bang dat er misschien angst was bij de accountmanagers, omdat hun werkzaamheden ineens gecontroleerd konden worden doordat alle gegevens direct in het systeem werden opgenomen, maar dit was allesbehalve het geval.”

De algemeen directeur heeft de eindgebruikers een tablet in de vorm van een iPad meegegeven en hen ‘hun gang laten gaan’. Ze waren volgens Bonsel direct enthousiast over de crm-oplossing. “Ze kunnen tijdens de afspraak met de klant alle gegevens inzien. Daarnaast kan ook de actuele voorraad worden ingezien en zijn er foto’s van producten beschikbaar. Hoewel het niet het doel is van de accountmanagers, kunnen er zelfs direct bestellingen voor kluizen geplaatst worden via de tablet.”

Marketingwensen voor toekomst

Voor reacties van klanten is het volgens Bonsel nog te vroeg. De oplossing draait nog niet zo lang, maar hij heeft ook nog geen negatieve reacties gehoord en verwacht ook niet dat die zullen komen. “Klanten verwachten dat bedrijven helemaal op de hoogte zijn over hun wensen, maar ook over aankopen die in het verleden gedaan zijn. Onze accountmanagers zijn daar nu volledig van op de hoogte, want die informatie staat realtime op hun tablet.”

De crm-oplossing draait, maar Bonsel heeft nog wensen genoeg. “We versturen nu al nieuwsbrieven, maar moeten daarvoor eerst data uit het crm-systeem halen om deze te kunnen versturen. Door marketingvelden toe te voegen in het crm-systeem kunnen we direct vanuit de oplossing onze relevante marketinguitingen sturen.”

De oplossing draait nu alleen in Nederland, maar moet binnenkort uitgerold worden naar België en Engeland. Volgens Bonsel wachten de accountmanagers daar met smart op de oplossing. “Ze willen niet meer met die stapel papier onder de arm naar de klant, maar met realtime gegevens op hun tablet.”

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie