Naar inhoud

Peter Langhout Reizen verhoogt omzet door e-mailmarketing

Peter Langhout Reizen wil met e-mailmarketing niet alleen de klant informeren, maar ook conversie realiseren. En dat lukt. De reisorganisatie kon dit echter pas goed sturen nadat de  hele e-mailmarketing opnieuw is opgezet, waarbij ze de hulp hebben ingeroepen van softwareleverancier Blinker. “Maar het kan altijd beter”, aldus Lisa Rops, marketing en communicatie medewerker bij Peter Langhout Reizen.

Peter Langhout Reizen, een zogenoemde direct seller, bestaat februari volgend jaar 25 jaar. De reisorganisatie werft zijn klanten niet zozeer via reisbureaus, maar vooral via internet en advertenties waarin onder andere een telefoonnummer van het contactcenter en de website staat vermeld. Door de opkomst van het internet in de jaren negentig is online marketing een grote rol gaan spelen, waarbij een belangrijke focus is gelegd op e-mailmarketing.

Niet voldoende gegevens

Peter Langhout Reizen richt zich met zijn verschillende reizen vooral op reizigers in de leeftijdsgroep vijftig plus en verkoopt aan hen vooral volledig verzorgde busreizen, waarbij excursies en vaak ook de maaltijden zijn inbegrepen. Adverteren via nieuwsbrieven blijkt een goede manier om deze doelgroep te bereiken, vertelt Lisa Rops, medewerker marketing en communicatie bij  Peter Langhout. “We bieden in onze nieuwsbrief ook andere producten aan, bijvoorbeeld auto- en vliegreizen, maar ik merk dat vooral de busvakanties en -excursies veel vanuit de nieuwsbrief worden geboekt.”

Tot augustus vorig jaar maakte Peter Langhout Reizen gebruik van een intern systeem voor het versturen van de nieuwsbrief. De organisatie verkreeg daarmee niet voldoende gegevens om goed te kunnen sturen op meer conversie. Het e-mailmarketingbeleid aanpassen was daarom lastig, zo niet onmogelijk.

Peter Langhout Reizen wilde een oplossing die meer informatie kon verschaffen over openingspercentage, klikgedrag, click through rate en conversie. Na gesprekken met verschillende aanbieders is vooral op basis van kosten en gebruikersgemak de keuze op de e-mailmarketingoplossing MailPlus van softwareleverancier Blinker gevallen. “Het werken met het nieuwe systeem is allemaal heel duidelijk”, vertelt Rops. “Dat is belangrijk, want is het best een technisch verhaal. In dit geval kunnen we zelf alles makkelijk opmaken en uitlezen. Hoewel we alles zoveel mogelijk zelf in de hand willen houden, worden we goed begeleid door Blinker. Als er vragen zijn, staan ze eigenlijk altijd klaar, dus dat is wel heel gunstig. Het is honderd procent meegevallen, boven verwachting eigenlijk en het scheelt gewoon veel tijd.”

Boeken naar aanleiding van nieuwsbrief

Sinds de invoering van het nieuwe systeem is duidelijk te zien dat vooral de busreizen voor vijftig plussers veel worden geboekt naar aanleiding van de nieuwsbrief. “Nu kunnen we exact zien hoe vaak er op welke link is geklikt, wat de exacte openingsratio's en doorklikratio's zijn en wat mensen uiteindelijk boeken; wij koppelen daar dan weer de codes uit ons intern systeem aan vast. Je kan eigenlijk alles meten en we kunnen het ook vergelijken met de respons op eerdere nieuwsbrieven. Ook zijn we gaan testen met verschillende onderwerpregels, verschillende content, verschillende verzenddagen, verzendtijden. Alles eigenlijk.”

Om de openingsratio van de nieuwsbrief extra te verhogen wordt bovendien sinds de invoering van het nieuwe systeem gebruik gemaakt van een Return Path certificering. Return Path biedt een dienst waarmee de aflevering van een e-mail wordt gegarandeerd, waarbij  e-mails bijvoorbeeld makkelijker bij bepaalde internetproviders binnenkomen. “Dat zorgt er ook voor dat  foto's en andere afbeeldingen in de nieuwsbrief meteen geladen worden. Inhoud moet direct zichtbaar zijn voor ontvangers wat ervoor moet zorgen dat de e-mails minder snel worden weggegooid en eerder worden gelezen”, aldus Rops. “Door dit soort maatregelen is de omzet uit onze nieuwsbrieven met bijna 25 procent gestegen.”

Maar het kan natuurlijk altijd beter. Op dit moment wordt de nieuwsbrief van Peter Langhout Reizen naar zo'n 135.000 abonnees verstuurd. Het bedrijf is druk bezig met het uitbreiden van het adressenbestand, onder meer via de aankoop van e-mailadressen. Rops: “Dit doen we wel zo dat er heel duidelijk gevraagd wordt of men onze nieuwsbrief wilt ontvangen. Dus het zijn kwalitatief goede adressen. Ook kan men zich bij ons op de site gratis aanmelden voor de nieuwsbrief. Klanten die boeken op peterlanghout.nl krijgen deze optie ook.”

Tijdelijk afmelden

Verder is de optie 'tijdelijk afmelden' ingevoerd, waarbij de klant de mogelijkheid heeft om tijdelijk geen nieuwsbrieven te ontvangen: “Stel dat mensen net op vakantie zijn geweest, geld of tijd hebben nu en ze gaan in januari weer op zoek naar een reisje, dan kunnen ze aangeven dat ze vanaf bijvoorbeeld januari de nieuwsbrief weer willen ontvangen.”

Het doel voor de toekomst is duidelijk: door gerichter content te plaatsen, dus naar de interesse van de abonnee, de openingsratio en de conversie van de nieuwsbrief verder verhogen en daarmee meer omzet genereren. Rops: “Het afgelopen jaar stond vooral in het teken van testen. Nu willen we een strategie gaan opzetten om deze doelstellingen te bereiken samen met Blinker. We hebben het afgelopen jaar al veel gedaan, maar nu kunnen we echt met een strategie aan de slag en dan kunnen we de resultaten daarvan later gaan vergelijken met het afgelopen jaar. Dat kon voorheen natuurlijk nog niet, omdat we voorgaande jaren afgezien van de algehele omzet, weinig konden meten.”

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie