Naar inhoud

Profactys duikt in content

Door alle focus op sociale media zou u bijna vergeten dat in traditionele media, zoals in de krant en op radio en televisie, nog veel geschreven en gezegd wordt over uiteenlopende onderwerpen. Profactys gaat op zoek naar die informatie, waarbij ze zich niet alleen focussen op actuele feiten, maar ook aanvullende informatie willen vinden. “Een mêlee aan gevalideerde informatie, waaruit we hapklare brokken moeten zien te maken ”, vertelt Peter Spijker, directeur van Profactys. Daarom ging het bedrijf op zoek naar een oplossing die hen daarbij kon helpen.

Profactys helpt bedrijven met het vinden van content in kranten, tijdschriften, radio, televisie en online. Het bedrijf bekijkt 2.200 uitgaven van de pers in Nederland, wat neer komt op dagelijks vijftigduizend artikelen. Daarnaast worden er zevenduizend websites bekeken en dertig televisie- en radiostations. Dat is een boel content waaruit Profactys zo snel mogelijk alle relevante informatie wil aanleveren aan de klant.

Vindmachine

“Profactys bestaat sinds 2009”, vertelt Peter Spijker, medeoprichter en directeur van Profactys. “Het bedrijf is ontstaan door een samenwerking met Antal Clipping, Knipsel Info Service, Euroclip en Reporterservice van directeur en eigenaar Mark Reisz.” Wat Profactys eigenlijk doet, is het leveren van een vindmachine, zegt Spijker. “We bieden zeker geen zoekmachine, zoals Google dat doet, want dat is alleen maar misleidend en gemanipuleerd.”

Om uit al deze content relevante informatie te halen voor hun klanten, wilde Spijker een oplossing die niet alleen informatie vindbaar maakt, maar ook de content opslaat. Ondanks dat de dienst al sinds 2009 bestaat, duurde het nog tot 2011 totdat een dergelijke oplossing werd aangeschaft. Spijker: "We willen nu alleen meer informatie bewaren dan voorheen. Nu hebben we het WIC media archief van Wegener bijvoorbeeld tot onze beschikking en dat gaat veertig jaar terug. Voor zo’n toegevoegde database heb je een machine nodig die dit beschikbaar kan maken.”

Wat Profactys namelijk extra wil bieden dan alleen de meest actuele vermelding van een bedrijf of persoon, is alle relevante informatie uit het verleden. “Als je op Connie van Breukhoven zoekt, dan willen we ook informatie kunnen bieden over Constance, de dochter van Connie, maar komt er ook informatie naar voren over meneer Van Breukhoven, de Free Record Shop en zelfs het helikopterplatform dat hij op zijn kantoor heeft laten bouwen”, vertelt Spijker.

De business case

Om deze gedetailleerde informatie beschikbaar te maken was er intelligente software nodig en voor Spijker was de business intelligence oplossing van Autonomy de aangewezen oplossing om deze klus te klaren. Dat betekende echter niet dat dit pakket zomaar werd aangeschaft, vertelt Spijker: “De oplossing van Autonomy is zeker niet de goedkoopste software. We hebben een business case opgezet waarin alle producten benoemd werden. Ook werd benadrukt dat we radio en televisie wilden meenemen, waarvoor we aan de slag wilden met Virage van Autonomy. Integratie werd als laatste meegenomen in de business case.”

De belangrijkste overweging om met de oplossing aan de slag te gaan was de behoefte om met één systeem alle producten te bedienen. Dat betekende dus dat meerdere soorten data in één oplossing behandeld zouden moeten kunnen worden. Spijker: “Dat gaat om platte tekst, pdf, radio en televisie, maar ook teksten van internet. Er zitten grote bestanden bij en het is allemaal ongestructureerde data, waaruit je hapklare brokken moet zien te maken. Niet alleen data, maar ook metadata is belangrijk en uiteindelijk moet je content op herkenningspunten vindbaar kunnen maken en gestructureerd neer kunnen zetten.”

De grootste uitdaging is volgens Spijker in de dagelijkse gang van zaken het bij elkaar brengen van gestroomlijnde processen en de klantbehoeften. De klanten willen namelijk specifieke en relevante informatie, wat meer vraagt van de processen. Spijker: “Het proces is een hele ingewikkelde keten. We krijgen content zelfs nog via de postduif binnen, maar natuurlijk ook digitaal. Je verbaast je soms hoe weinig uitgevers sommige processen hebben gestructureerd en gestandaardiseerd. Als je bijvoorbeeld kijkt naar pdf of jpeg. Wat is er standaard aan een pdf? Niets, het is bijna niet te verwerken, maar we doen het toch.”

Klantbehoeften

Om de klant beter te kunnen bedienen heeft Profactys als aanvulling op Autonomy een eigen oplossing ontwikkeld. Spijker: “Soms hebben we een bericht dat in 27 verschillende regiokranten is geplaatst. Als de klant al deze berichten los ontvangt, dan vindt de klant dat niet plezierig. We leveren zoveel mogelijk unieke content aan, maar waarbij we wel kunnen vermelden dat het bericht ook in andere kranten heeft gestaan.”

De grootste uitdaging in het project was de samenwerking tussen business en it, waarbij Profactys ervoor heeft gekozen om met een partner te werken, namelijk Knowlegde Plaza. “De it-afdeling kreeg een andere rol dan voorheen het geval was; ze moesten meer orkestreren, de samenwerking mogelijk maken. Ze moeten heel nadrukkelijk de opdracht formuleren voor andere partijen. Ze moesten de oplevering controleren en of de integratie wel goed was verlopen”, aldus Spijker.

Ondanks dat het project een goede afloop heeft, zou Spijker het de volgende keer het hele project buiten de deur zetten. Pas vanaf de integratie zou Spijker het binnen halen: “Je krijgt dan een andere rol als bedrijf, namelijk die van opdrachtgever. Je kunt dan aansturen op eindresultaat en niet op de tussenliggende stappen. Het draait allemaal om communicatie.”

De toekomst

De toekomst brengt voor Profactys ook nog genoeg uitdagingen. Het bedrijf heeft tijdens een strategische sessie bepaald dat het productportfolio tussen 2012 en 2015 wordt uitgebreid. “We willen ons meer toespitsen op de specifieke doelgroepen die we bedienen. We willen daarbij niet dat klanten alleen informatie krijgen, maar ook gelijk iets kunnen gaan doen met de content, bijvoorbeeld een nieuwsbrief of knipselkrant samenstellen, en content moet beter via mobiele apparaten benaderd kunnen worden”, vertelt Spijker.

De hoeveelheid content waar Profactys mee aan de slag wil, blijft groeien, aangezien het bedrijf ook informatie uit sociale media wil verwerken. Dat vraagt nog meer van het bedrijf dan alleen een oplossing van Autonomy, aldus Spijker: “We willen veel meer doen met sentiment, maar je hebt altijd mensen nodig om dit te kunnen doen. Ajax, de voetbalclub, en Ajax, het schoonmaakmiddel, kunnen door de oplossing niet onderscheiden worden van elkaar. Het is lastig om dit eruit te filteren, dus hebben we een aparte redactie die de ruis voor klanten eruit filtert.”

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie