Naar inhoud

Scrollen door kleuren: Histor helpt consument kiezen met mobiele applicatie

Verffabrikant Histor biedt 1.250 verschillende kleuren, want, zo beredeneert het bedrijf, kleur is een persoonlijke aangelegenheid. Om consumenten te helpen met het vinden van hun weg in de kleuren, heeft Histor, naast kleurwaaiers en advies in winkels en op de website, ook een mobiele applicatie ontwikkeld. Een app biedt volgens Sabine Schermerhorn, brandmanager bij Histor, een meerwaarde vanwege app-specifieke functionaliteiten, zoals het opslaan van kleuren en het samenstellen van een boodschappenlijst.

Eén keer in de vijf jaar zijn consumenten met verf bezig. Om bijvoorbeeld hun slaapkamer een nieuw likje verf te geven of meubels opnieuw te lakken. Histor is één van de spelers in de verfmarkt en onderkent dat kleur een persoonlijke aangelegenheid is. “Consumenten willen hun eigen persoonlijke leefomgeving creëren”, vertelt Sabine Schermerhorn, brandmanager bij verffabrikant Histor. Om hieraan tegemoet te komen worden alle producten, van muurverf tot lak en schoolbordverf, in alle 1.250 kleuren geleverd.

Mobiele applicatie voor de iPhone

Om klanten te helpen met het kiezen van de juiste kleur biedt Histor in grote en kleine bouwmarkten, alsmede in verfspeciaalzaken, kleurwaaiers en –combinaties aan. Uiteraard wordt een aantal kleuren kant en klaar aangeleverd aan de winkels, zoals bijvoorbeeld de zogenoemde hardlopers. Wit, bijvoorbeeld, en off-white tinten. De waaiers en de kleurmeubels op de winkelvloer met de verschillende kleuren worden op dezelfde manier weergegeven op de website.

Sinds twee jaar heeft Histor daaraan het mobiele kanaal toegevoegd door middel van een mobiele applicatie voor de iPhone.“We hadden net onze website vernieuwd”, vertelt Schermerhorn. “We wilden ook wel een mobiele applicatie, maar we hadden het te druk om daar actief mee bezig te zijn.” Toch is de app er gekomen, voornamelijk omdat Vincent Braam, eigenaar van adviesbureau Mobile Agency, proactief op Histor is afgestapt met een plan. “We dachten, als we het toch willen doen, dan moeten we het nu doen.”

Er is voor gekozen om de website door te vertalen naar de applicatie. “Het scheelde dat onze website goed in elkaar zit”, vertelt Schermerhorn. “De website biedt alle 1.250 kleuren van Histor, weergegeven zoals dat op de winkelvloer ook gebeurt. Per kleur worden harmonische kleuren getoond. De combinaties lopen uiteen van voorzichtig naar gewaagd, zodat we een breed publiek aanspreken.”

Kleuren kiezen per ruimte

De kleurcombinaties zijn in de applicatie geladen en op basis daarvan kunnen consumenten door de applicatie scrollen. Als er vervolgens een goede set kleuren is gevonden kunnen deze per ruimte, bijvoorbeeld slaap- of woonkamer, opgeslagen worden. In de applicatie worden verkooppunten genoemd en kan er automatisch een boodschappenlijstje worden samengesteld. Daarnaast maakt de applicatie het mogelijk om een kleur te kiezen op basis van een genomen foto.

De applicatie is uitgebreider dan Schermerhorn in eerste instantie voor ogen had, waarbij is ingezet op functionaliteiten die specifiek voor de applicatie geschikt zijn, zoals het opslaan van kleuren. De app is in eerste instantie alleen ontwikkeld voor de iPhone. Ook is er een mobiele website, maar die is een stuk platter dan de applicatie en biedt niet de meest optimale klantervaring omdat dat technisch ook niet mogelijk is, aldus de brandmanager.

De ontwikkeling van de applicatie verliep zonder grote problemen, vertelt Schermerhorn: “We hebben naderhand nog wat updates gedaan, maar dit waren kleine wijzigingen bijvoorbeeld op het gebied van tekst en trendbeelden.” Aan de goede ervaring van Schermerhorn heeft de heldere communicatie met Vincent Braam zeker bijgedragen, aldus de brandmanager. “We hebben op basis van de eerste ervaring nog een tweede applicatie laten ontwikkelen voor de bouwdivisie, waarbij de app voor consumenten als voorbeeld is gebruikt.”

Nieuw jasje voor app

Destijds heeft Histor veel pr-aandacht gekregen, vertelt Schermerhorn. “We waren in de doe-het-zelf-branche en van de verfmerken de eerste die een applicatie ontwikkelde. Dat heeft geleid tot veel aandacht van bijvoorbeeld woonbladen.” Daarnaast zag Histor vooral dat de app populair was vanwege het aantal downloads en actieve gebruikers. Daarnaast kwamen er geen klachten binnen op de customer service, afgezien van de vraag of de applicatie ook voor Android-apparaten beschikbaar is.

Voor de toekomst wordt er gekeken naar een update van de applicatie, aangezien ook de website net een nieuw jasje heeft gekregen. Nu wordt gekeken naar de bugs van de nieuwe website en wordt bepaald of de nieuwe website door vertaald moet worden naar een app. Ook wordt gekeken of er budget is voor de ontwikkeling van de applicatie voor de Android smartphones. “De basis staat er”, besluit Schermerhorn, “en het is goed geweest dat we als eerste met zo’n applicatie zijn gekomen.”

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie