Naar inhoud

Sociale Flights bedient op basis data en klantbehoefte, niet op infrastructuur

Niet infrastructuur, maar data en klantbehoeften centraal zetten; dat moet een ommezwaai betekenen voor de luchtvaarindustrie in de Verenigde Staten. Tenminste, als het ligt aan het bedrijf Social Flights. “Alle reizen verlopen via hubs, grote vliegvelden die als knooppunt dienen, maar het is belachelijk inefficiënt voor de reizigers”, aldus Dan Robles, chief innovation officer van Social Flights. “Wij doen het anders, brengen vraag en aanbod bij elkaar.”

Als je nagaat hoeveel vliegvelden er zijn in de Verenigde Staten (ongeveer vijfduizend vliegvelden waarvan slechts dertig als large hubs worden gecategoriseerd, dat is nog geen hub per staat – red.) en hoe vluchten zijn georganiseerd, dan is dat eigenlijk te gek voor woorden, aldus Dan Robles, chief innovation officer van de start-up Social Flights. Je vliegt van je lokale vliegveld naar een grote hub, denk bijvoorbeeld aan Seattle of Minneapolis, om vervolgens naar een andere hub te vliegen en van daar weer te vliegen naar een lokaal vliegveld. Misschien handig voor de vliegtuigen, maar hopeloos inefficiënt voor reizigers.

Flight to Miami aan de basis van Social Flights

Social Flights wil verandering brengen in het hoppen van vliegtuig naar vliegtuig en vliegveld naar vliegveld. Het gaat om het bij elkaar brengen van vraag en aanbod. Als hoeksteengebeurtenis die aan de basis staat van het bedrijf is een Nederlands voorbeeld, namelijk KLM’s Flight to Miami. Robles: “Er was een groep dj’s, feestgangers en journalisten die naar Miami wilden vliegen voor een dansfeest, KLM heeft daar op ingespeeld door hun vliegtuig aan te bieden. Dat is het idee waar we ons initiatief op gebaseerd hebben.”

Hoewel de prijs van rechtstreeks vliegen niet perse lager ligt, ziet Robles een verschuiving in de prijs versus tijd verhouding. In plaats van geld wordt tijd en gemak veel belangrijker. Denk bijvoorbeeld aan de hoeveelheid vrije dagen die je wilt opnemen; die zijn beperkt. Dus als je een weekend weg wilt, naar een football wedstrijd bijvoorbeeld, dan is dat met een gewone vlucht bijna niet te doen. Het kost gewoonweg te veel tijd. Rechtstreeks vliegen is efficiënter en geeft je de mogelijkheid om zonder een vrije dag op te nemen, een weekend weg te gaan.

Daarbij, zegt Robles, kan Social Flights een ander probleem oplossen waar lokale vliegers mee te maken hebben, namelijk lege terugvluchten. Jay Deragon, chief executive officer van Social Flights, dacht over dit probleem na met Alan Howell, eigenaar van Corporate Flight Management, een organisatie die hier vaak mee te maken heeft. Hoewel vaker naar een oplossing is gezocht, bleef het bij elkaar brengen van vraag en aanbod problematisch.

Football liefhebbers

Dan RoblesNu worden zowel lege terugvluchten als gehele vluchten ingevuld door middel van Social Flights. Sociale media spelen voor de organisatie een belangrijke rol, want door vluchten en initiatieven te delen vullen de vluchten steeds sneller. “Een football liefhebber wilde met wat vrienden naar een wedstrijd. Waar ze in eerste instantie met twintig mensen zouden gaan, zijn ze uiteindelijk door de vlucht op Facebook te delen met negentig man vertrokken”, vertelt Robles.

Het netwerk van Social Flights moet verder groeien, wil het initiatief autonoom moeten kunnen opereren, aldus Robles. Hij heeft uitgerekend dat er 2,5 miljoen mensen nodig zijn om het netwerk optimaal te laten draaien. Nu heeft Social Flights zo’n 13.000 leden. Daarom heeft de organisatie nu iemand in dienst die de beschikbare data van evenementen, communities en klantbehoeften bekijkt en probeert in te spelen op deze informatie.

Ook werkt Social Flights met partners, zoals organisatoren van evenementen, toeristische bedrijven, zoals hotels, en communitymanagers. Vooral voor evenementen kan een directe vlucht via Social Flights heel gunstig zijn, omdat de tickets naar die stad via reguliere luchtvaartmaatschappijen heel duur kunnen worden.

De waarheid over vluchtkosten

De communitymanagers spelen daarbij een steeds belangrijkere rol voor Social Flights. Daarmee worden niet alleen de managers bedoeld van de Travel Circles, de online communities die per regio zijn opgezet door het bedrijf, maar ook lokale communitymanagers. “Je ziet nu dat slimme mensen zonder werk komen te zitten. Door lokaal een gemeenschap op te zetten kun je communitymanager worden en voor mensen uit jouw omgeving de vluchten gaan opzetten. Daar zit een incentive aan vast voor de managers en dat kan zeer lucratief zijn”, aldus Robles.

Naast het bij elkaar brengen van vraag en aanbod, is Social Flights volgens Robles ook nog op een andere manier innovatief: de organisatie biedt een machine waarmee de kosten van de vlucht direct berekend kunnen worden, genaamd “Create a Flight”. “Je ziet hoe duur het vliegtuig is, hoe duur de brandstof is, hoeveel je voor de piloot moeten betalen. Bij grote airlines kun je daar als consument niet achter komen. Wij vertellen de waarheid. Dat is nog een reden waarom ons systeem het verschil gaat maken.”

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie