Naar inhoud

Uniek klantbeeld Van Gansewinkel moet sales verbeteren

ROTTERDAM #salesforceLIVE - Afvaldienstverlener Van Gansewinkel kan op meerdere manieren een relatie hebben met een klant. Daarom heeft het bedrijf in 2009, ondanks de op handen zijnde economische crisis, geïnvesteerd in een customer relationship management oplossing van crm-leverancier salesforce.com. “We zijn een stuk centraler gaan werken en uiteindelijk moet een uniek klantbeeld ontstaan als alle organisaties binnen de Van Gansewinkel groep over zijn”, vertelt Vincent de Pooter, marketingmanager bij Van Gansewinkel, tijdens het klantevenement van salesforce.com aan Customer Talk.

Afvaldienstverlener Van Gansewinkel is werkzaam in een markt die sterk beïnvloed wordt door de economische omstandigheden, zo vertelt Vincent de Pooter, marketingmanager bij het bedrijf. “De concurrentie is groot en bedrijven kijken kritisch naar facilitaire kosten, dus ook naar afvalkosten.” Toch wil Van Gansewinkel niet altijd mee in het prijsvechten, want het bedrijf wil zich juist op service en duurzaamheid kunnen onderscheiden.

Creatief meedenken met de klant

Van Gansewinkel wil met bedrijven op een creatieve manier meedenken over het besparen van afvalkosten en recycling. Daarom is het volgens De Pooter belangrijk dat de verschillende onderdelen van de bedrijvengroep beter gaan samenwerken en beschikken over een actueel en verrijkt klantbeeld. Om hierin stappen te zetten, heeft het bedrijf in 2009 het customer relationship management (crm-) systeem van crm-ontwikkelaar salesforce.com in gebruik genomen.

“Salesforce is de motor onder onze salesorganisatie. We hebben zevenhonderd salescollega’s en aan sales grenzende functies die werken met de oplossing. Naast salesfunctionaliteiten zetten we het in voor marketing, klantenservice en afvalspecifieke processen. Ook komen aanvragen via de website direct in de Salesforce oplossing”, aldus De Pooter.

Nog niet alle organisaties van de Van Gansewinkel groep werken al met de oplossing, maar uiteindelijk is het doel om groepsbreed een uniek klantbeeld op te zetten. “We willen alle onderdelen slimmer integreren om de diverse klantrelaties te verenigen. Om het klantbeeld specifiek voor salescollega’s van de afvalinzamelingtak, waarvoor Salesforce initieel is uitgerold, verder te verrijken hebben we de afgelopen jaren gewerkt aan datakwaliteit. Daarnaast is de buitendienst voorzien van een iPad met een mobiele oplossing en kunnen sinds kort contracten met klanten volledig digitaal worden afgesloten vanuit het crm-systeem”, vertelt De Pooter.

E-mailmarketing

Een ander belangrijk onderdeel binnen de crm-oplossing is de e-mailmarketingplug-in van het recent door salesforce.com overgenomen ExactTarget. De Pooter: “We hebben het e-mailadres van twee derde van onze klanten en daar kunnen we aanbiedingen op sturen, maar ook operationele berichten zoals wijzigingen in routes of aangepaste planningen bij vorst bijvoorbeeld.”

Een e-mailmarketingproject in België laat positieve resultaten zien, vertelt De Pooter: “In België is de wet ‘VLAREMA’ in werking getreden waarbij bedrijven verplicht worden om afval te scheiden en hiervoor een certificaat aan te vragen. Omdat het teveel werk is om persoonlijk elk bedrijf te vertellen wat de nieuwe wet inhoudt is een e-mailcampagne opgezet met een link naar een webportaal waar bedrijven vragen konden invullen om een certificaat te bemachtigen. Een kwart van de per e-mail benaderde klanten vroeg een certificaat via het webportaal en heeft daarnaast ofwel een contract verlengd of nieuwe diensten afgenomen. Dat was boven onze verwachting!”

Nieuwe ontwikkelingen liggen al op de plank: er wordt gekeken naar verdere integratie van de crm-oplossing met het erp-systeem van het bedrijf, er wordt gewerkt aan meer selfservice functionaliteiten, een koppeling met het contactcenter en meer uitgebreide toepassingen om de crm-oplossing mobiel te gebruiken. Alle activiteiten zijn gericht op het verrijken van het klantbeeld en het verbeteren van saleseffectiviteit. Ondanks de nog steeds moeilijke economische omstandigheden, moeten juist deze ontwikkelingen de positieve verandering versnellen.

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie