Naar inhoud

Webshop uitdaging voor Mega Mindy

SinQel.com, onderdeel van Brandunit, is een nieuwe webshop voor kinderen en hun ouders, waarin speelgoed wordt aangeboden van onder andere Mega Mindy. Vooral content en de vele keuzes die bij zo'n project komen kijken waren een uitdaging voor Jeffrey Kuijsten, e-commerce manager bij SinQel. Het project duurde daarom iets langer dan hij wilde, maar de deadline, een maand voor Sinterklaas, werd gehaald. Komend jaar zal blijken of het de investeringen waard is geweest.

Brandunit, de officiële distributeur van Ajax, Feyenoord en PSV-artikelen, zoals sjaaltjes en caps, en Studio 100-artikelen, bekend van onder andere K3, Mega Mindy en Bumba, koopt vaak in grote aantallen in bij leveranciers. De distributeur bleef soms echter zitten met producten, waarbij zelfs het naar beneden brengen van de prijs niet bleek te helpen. Zeker omdat de marges in deze industrie beperkt zijn, zorgde het prijswapen niet voor extra omzet. Met andere woorden: Brandunit was op zoek naar een extra afzetkanaal.

Openen SinQel webshop is logische stap

"We hadden het afgelopen jaar ervaring opgedaan met de consumenten webwinkel waveboard.nl. Dit werd ondersteund door een ware hype onder kinderen in Nederland. De stap naar een brede speelgoed- en fanwebwinkel was voor ons een logische stap", aldus Jeffrey Kuijsten, e-commerce manager bij SinQel.com. Sinds afgelopen jaar is hij verantwoordelijk voor de webshops van SinQel.com en de officiële webshop van het Vlaamse Studio 100.

De nieuwe webshop moest een kwalitatief hoogwaardige online winkel worden, waarbij doorgroeimogelijkheden gefaciliteerd moesten kunnen worden. In de shop wordt speelgoed aangeboden van bekende televisiefiguren, zoals Mega Mindy, K3 en Bumba. De belangrijkste doelgroep zijn dan ook kinderen, maar ook de ouders van die kinderen moesten getrokken worden door de sfeer en beleving op de website.

Kuijsten heeft met zijn team goed nagedacht over de ervaringen van de bezoekers, waarbij werd gelet op gedrag, het gebruik van functionaliteiten en PinQels, de spaarpunten van de webshop. De website moest daarbij uniek zijn, aldus Kuijsten. "We wilden geen dertien in een dozijn webshop, die vaak open source zijn." De verwachtingen waren daardoor hooggespannen.

Om deze verwachtingen waar te maken is SinQel op zoek gegaan naar een e-commercepartner die hen aan de hand kon meenemen, adviseren en begeleiden in het traject. Uiteindelijk is de organisatie uitgekomen bij internetbureau De Nieuwe Zaak, die ook het e-commerceplatform ecManager implementeerden. De oplossing heeft voor Kuijsten de doorslag gegeven. "Er zitten veel functionaliteiten in. Er konden koppelingen gerealiseerd worden met de backoffice en het e-mailmarketingsysteem van Tripolis. Een eis was dat de webshop zoekmachinevriendelijk zou worden en maatwerk mogelijk zou zijn om bijvoorbeeld ons puntenspaarsysteem te koppelen."

Content was de uitdaging

Tijdens het project liep de e-commercemanager tegen een aantal uitdagingen aan, waardoor de oplevering van de webshop iets langer duurde dan verwacht. Kuijsten vertelt: "We hadden het enorm druk met de groei in de groothandel en de content was niet op tijd klaar, ondanks dat we daarvoor al voor gewaarschuwd waren. Goede content kost tijd en inzet." Daarom raadt Kuijsten ook aan om goed te kijken hoeveel tijd je uittrekt voor content. "Het is meer werk dan je denkt."

Ook het maken van keuzes bleek een uitdaging te zijn. "Je moet zoveel keuzes maken. Je moet kiezen welke koppelingen je maakt, hoe je navigatie eruit ziet, hoe het check-out proces verloopt, welke betaalmethoden je biedt, hoe de huisstijl eruit gaat zien, welke functionaliteiten je wilt ontwikkelen, welk assortiment je aanbiedt. We moeten keuzes maken over marketing en de invulling van de klantenservice." Daarom is het testen heel belangrijk, aldus Kuijsten. "Na de livegang kom je altijd wel punten tegen die in de praktijk toch iets anders werken dan in de testomgeving."

Daarbij had SinQel wel een strikte deadline. Kuijsten wilde vóór Sinterklaas live zijn met de online winkel, waar diverse marketingcampagnes aan vooraf zouden gaan. Zeker omdat dit de drukste weken van het jaar zijn moest alles goed lopen. "De staking bij TNT en de vertraging door de barre weersomstandigheden leggen direct meer druk op de logistiek en klantenservice, maar het is gelukt!" Ondanks dat Kuijsten geen harde cijfers kan geven over de kwantitatieve doelstellingen en uiteindelijke resultaten, lagen alle relevante variabelen enkele maanden na livegang hoger dan verwacht.

mega mindy kleinBinnen twee uur een aangepaste pagina

Toch is de webshop nog niet af. Het verbeteren van de processen, campagnes en website is volgens Kuijsten een ongoing proces. Vandaar dat Kuijsten blij is dat de webshop modulair is opgebouwd, zodat er per pagina direct aangepast en gewerkt kan worden. "We hebben bijvoorbeeld binnen twee uur de complete LEGO-landingspagina aangepast, waardoor we een betere doorstroom hebben gerealiseerd. De bouncerate is gedaald en de conversie gestegen."

2011 moet het jaar van SinQel worden, aldus Kuijsten. De Sint- en Kerstperiode van 2010 waren een goede graadmeter, maar dit jaar moet blijken of het de investering is waard geweest. SinQel zet dit jaar dan ook in op het verbreden van het assortiment, meer volume en meer marketingactiviteiten. "We zijn positief gestemd", aldus Kuijsten.

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie