Naar inhoud

Rapport: Het Nationale CRM Marktoverzicht 2012

Jaarlijks inventariseert het Platform voor Klantgericht Ondernemen (PvKO) het aanbod van crm-leveranciers: dienstverleners, softwareleveranciers en opleiders op het gebied van customer relationship management (crm) c.q. klantgericht Ondernemen. In maart 2012 is Het Nationale CRM Marktoverzicht weer verschenen:

In dit overzicht onderscheidt pvko globaal de volgende soorten crm-leveranciers: crm-dienstverleners, crm-softwareleveranciers en crm-opleiders

Crm-dienstverleners zijn voornamelijk adviesbureaus die in veel gevallen ook als software-implementatiepartner optreden voor de softwareleveranciers. De meeste van deze partijen hebben hun dienstverlening gekoppeld aan de implementatie van crm-software.

Een andere groep richt zich op crm-projectmanagement in bredere zin. Dat betekent over het algemeen dat zij het management adviseren bij de opzet en uitrol van een crm-programma en dan vaak ook een rol spelen bij de realisatie daarvan. Strategische advisering op het gebied van klantgericht ondernemen kan daarbij het startpunt zijn. Deze partijen bieden hun diensten veelal onafhankelijk van softwareleveranciers aan. Vanuit die onafhankelijke positie kunnen ze adviseren bij de selectie van de best passende crm-software voor hun klant.

Ook ziet het pvko crm-dienstverleners die gespecialiseerd zijn in analyse van klantgegevens; het leveren van diensten op het gebied van schonen en verrijken van klantenbestanden; het inrichten van contact centers; werving en selectie van crm-medewerkers. crm-softwareleveranciers zijn de ontwikkelaars van crm-software, die in sommige gevallen ook zelf de implementatie van de door hun ontwikkelde producten ter hand nemen.

U kunt het gehele rapport hier lezen

Bron: Customer Talk | PvKO
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie