Naar inhoud

Rapport: Invloed van mobiele apps op het leefritme van Nederland

Mobiele technologie is de laatste jaren natuurlijk vervlochten met ons leven. De smartphone is gemeengoed geworden. We zijn gewend om voor alles en nog wat een app te raadplegen: de weersvoorspelling bekijken, bioscoopje reserveren, geld overmaken, een spelletje doen en je sociale contacten onderhouden. Het zijn slechts enkele voorbeelden van hoe mobiele apps ons leven vergemakkelijken. Maar wat doen apps met ons? Welke behoeftes vervullen apps en is er een link te leggen tussen apps en geluksgevoel? En hoe zien de gebruikers de rol van apps in de toekomst?

In dit achtste onderzoek van Leefritme Kenniscentrum kijken we naar de huidige en toekomstige invloed van mobiele apps op het leefritme van Nederland. Doel van het onderzoek was het krijgen van inzicht in de gevolgen van het gebruik van mobiele applicaties op de vijf componenten van leefritme (taken en tijd, sociale omgeving, fysieke omgeving, lichaam en geest). Hierbij hebben we gekeken naar veranderingen in houding en gedrag.

Methodiek
De uitkomsten van dit rapport zijn gebaseerd op drie onderzoeksfases. De eerste fase bestond uit desk-research waarmee we de laatste ontwikkelingen op het gebied van (mobiele) apps in kaart hebben gebracht. In de tweede fase hebben we kwalitatief onderzoek verricht onder acht grootverbruikers van apps. De laatste fase bestond uit kwantitatief onderzoek waarin we middels een questionnaire onder 670 gebruikers de drijfveren, gebruik en verwachtingen van apps geanalyseerd hebben.

Videographic



App categorieën
Apps zijn onder te verdelen in drie groepen: entertainment, productiviteit en connectiviteit. Op dit moment is plezier nog de belangrijkste drijfveer om een app wel of niet aan te schaffen. Vooral beginnende app-gebruikers zijn hier erg gevoelig voor. Opvallend is verder dat bijna iedereen zijn apps heeft ingedeeld in mappen. Spelletjes zitten vrijwel altijd in een aparte map bij elkaar en ook de apps voor social media (Facebook, Hyves, LinkedIn, Twitter) zijn gezamenlijk opgeslagen.

Invloed van mobiele apps
Toch heeft het gebruik van mobiele apps een positieve invloed op ons sociale leven. Zo geeft bijna de helft (42%) van de respondenten aan dat zij met behulp van apps hun sociale contacten beter kunnen onderhouden. Bovendien vindt één op de vijf gebruikers dat ze nu méér vrienden hebben dan voordat ze apps gebruikten.

Een kanttekening bij deze verschuiving naar instant socializing is dat sommige respondenten het gevoel hebben ‘mensen in je leven binnen te laten’ en dat ze een stukje privacy moeten opgeven.

Zes op de tien respondenten menen dat apps het leven een stuk eenvoudiger maken. Tijdsverspilling gaat door apps meer en meer tot het verleden behoren, omdat momenten waarop voorheen ‘niks’ gedaan werd, nu benut wordt met het bijhouden van sociale contacten of het spelen van spelletjes. Apps blijken ideale ‘wachtverzachters’. Zo geeft een kwart van de app-gebruikers aan dat apps hen in staat stellen elke minuut van hun leven te benutten.

Tweederde is het eens met de stelling dat apps vooral leuke speeltjes zijn. Gaming wordt steeds meer mainstream en leidt tot een ‘gamification’ van de samenleving. Het spel Angry Birds, dat wereldwijd al meer dan 100 miljoen keer gedownload is, staat bij bijna de helft (46%) van de Nederlandse gebruikers op de tablet of smartphone.

App-afhankelijk
Dat apps je leven vergemakkelijken of soms zelf ‘fixen’ wordt al gauw voor lief genomen. App-gebruikers merken al snel niet meer hoezeer ze van apps afhankelijk zijn. Deze afhankelijkheid wordt pas opgemerkt zodra de app niet meer beschikbaar is. Enkele voorbeelden hiervan zijn navigatie, trein- en bustijden en recepten-apps.

Typen app-gebruikers
We hebben vier typen app-gebruikers kunnen definiëren die allen andere verwachtingen hebben van apps en er verschillend mee omgaan:
- De Explorers (28%): zijn altijd in voor nieuwe ervaringen, zoeken vaak naar nieuwe apps en hebben er dan ook veel op de mobiele telefoon of tablet staan.

- De Look@me (15%): vindt het vooral belangrijk om het nieuwste-van-het-nieuwste te hebben, wil trendy en hip zijn en zoekt vaak nieuwe apps om de kenniskring te informeren van de nieuwste snufjes op app-gebied.

- De Connectors (15%): willen graag bij een bepaalde groep horen, geven niks om het nieuwste-van-het-nieuwste en willen graag mensen met elkaar verbinden. Zij gebruiken juist die apps die anderen aanraden.

- De Solo slim (41%): houdt niet van te veel poespas, wil dingen gewoon goed geregeld hebben en gaat graag goed voorbereid op pad met de juiste apps.

Toekomst
Het vertrouwen in de toekomst van apps is groot. Een ruime meerderheid (90%) van de app-gebruikers denkt dat apps door steeds meer mensen gebruikt zullen worden. Ook denkt de meerderheid van de respondenten (70%) dat apps steeds belangrijker zullen worden voor het onderhouden van sociale contacten.
Toch is bijna de helft (44%) ook zo realistisch dat men inziet dat er na verloop van tijd wel weer iets nieuws zal komen in plaats van apps.

Klik hier om het hele rapport te bekijken

Bron: LRKC
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie