Naar inhoud

Rapport: location based services anno 2011

Sociale media zijn zonder twijfel het buzzword van 2011: er worden marketingboeken vol over geschreven, seminars over georganiseerd en het ene na het artikel over geblogd. Sociale media marketingbureaus en zelfverklaard specialisten schieten als paddenstoelen uit de grond. Er wordt rondom sociale media vergaderd, geborreld en genetwerkt. Kortom, sociale media zijn hot! Dit rapport wordt u aangeboden door Media Intelligence Lab.

Als we zoeken naar kerncijfers over het gebruik van social media door mensen en bedrijven in Nederland, valt het aanbod vies tegen: uiteindelijk zijn er alleen gebruikscijfers voor Facebook beschikbaar en als het over bedrijven gaat, heeft men het altijd over grote merken en landelijk opererende bedrijven.

En dat is jammer: 99 procent van het totale bedrijfsleven wordt onder het MKB  gerekend, welke verantwoordelijk wordt gehouden voor bijna 60 procent van de omzet in het bedrijfsleven. Het lijkt – alle aandacht voor social media ten spijt – alsof er geen interesse is in wat de ‘ruggengraat’  van onze economie doet op dit gebied. Kerncijfers over het aantal actieve bedrijven, mediabestedingen en klanteninteractie ontbreken voor alsnog.

De lokale ondernemer

Steeds  meer sociale netwerken en zoekmachines richten zich met hun toepassingen en andere producten op een specifiek deel van de MKB’ers: de lokale ondernemer. Zo ontstaan er allerlei toepassingen waarbij de ondernemer zijn winkel of bedrijfspand onder de aandacht kan brengen en zelfs actief kan promoten. Onbekend is nog in hoeverre deze lokale ondernemer actief is met deze diensten en hoe hij ze effectief kan inzetten als marketinginstrument. Ook weten we niet veel over wat de overeenkomsten en verschillen zijn tussen de aangeboden netwerken.

Het rapport

Deze rapportage geeft inzicht in het speelveld tussen netwerken, lokale ondernemers en consumenten. Ten behoeve ervan bestudeerden we sociale media die zich volledig of gedeeltelijk richten op de locatie, ook wel Location Based Services genoemd (LBS). In dit rapport laten we aan de hand van feiten en analyses zien wat de stand van zaken is anno 2011.

Bronnen

Bronnen voor het rapport zijn onder andere twee onderzoeken die we hielden dit jaar: het ene vond plaats onder lokale  bedrijven (restaurants) in Nederland, het andere vond plaats onder gebruikers van LBS. Voor wie is dit rapport bedoeld? Uitgevers, marketeers, adviseurs: het mag duidelijk zijn dat dit rapport een must is voor iedereen die professioneel of vanuit interesse  betrokken is bij social media en het bedrijfsleven in Nederland. Het vormt het startpunt voor onderzoek naar Location Based Services in Nederland. 

Bekijk het hele rapport van Media Intelligence Lab hier

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie