Naar inhoud

2theloo winkels: customer experience op de wc

DEN HAAG #MIE13 - 2theloo is een retailconcept met openbare zogenoemde toiletwinkels die consumenten tijdens het winkelen of reizen een plezierige ervaring en goede service moeten bieden. Elk toilet heeft zijn eigen design, maar ook is er in elke vestiging een winkeldeel met toilet gerelateerde producten. Eric Treurniet, bedenker en oprichter van 2theloo, vertelt tijdens het Marketing Insights Event (MIE) dat er wereldwijd inmiddels 79 van deze toiletwinkels zijn.

In februari 2011 openden Eric Treurniet en Almar Holtz de eerste 2theloo zogenoemde toiletwinkel in Nederland. Het idee om een bedrijf in toiletwinkels te beginnen ontstond tijdens een dagje winkelen, vertelt Treurniet tijdens het Marketing Insights Event (MIE) 2013 in Den Haag. “Ik was met mijn vrouw en twee dochters aan het winkelen en we konden nergens een toilet vinden. Deze zijn bijna altijd diep in warenhuizen of horecagelegenheden verstopt. Er stonden in de winkelstraat genoeg panden leeg waarvan ik dacht, daar zou prima een openbaar toilet kunnen komen.”

Treurniet wist zeker dat er markt voor zou zijn: “Iedereen bezoekt gemiddeld zes tot acht keer per dag een toilet. Dat er daardoor niet eerder iemand op mijn idee is gekomen, vind ik bijzonder.” Hij bedacht samen met medeoprichter Almar Holtz de merknaam 2theloo. Er waren direct al internationale ambities dus hier is bij stil gestaan tijdens de ontwikkeling van het logo.

Eigen identiteit voor elke wc

De toiletten moeten comfort bieden op drukke locaties. Unique selling points (usp’s) zijn onder andere service, comfort, exclusiviteit en een plezierige experience. In de toiletten moet overal dezelfde stijl herkend kunnen worden, maar elk hokje heeft wel een unieke en bijzondere uitstraling. “Er is bijvoorbeeld een wc bij de dames met een levensgrote afbeelding van een man die een grote boodschap doet, of een hokje dat zo is ingericht dat het lijkt alsof je je behoefte doet op het gras van het witte huis. Dat levert vaak leuke reacties op.”

Naast de bijzondere uitstraling van de wc’s zijn er ook familietoiletten en toiletten voor minder validen. “Om de klantervaring zo compleet mogelijk te maken hebben we ook familiehokjes ontwikkeld. Als ik met mijn dochter mee naar de wc ga, is er altijd hetzelfde herkenbare probleem. Ga ik met haar mee naar de damestoiletten of neem ik haar mee naar de herentoiletten? Natuurlijk willen we allebei wat anders. Met de familiehokjes waar twee wc’s naast elkaar staan in één ruimte, is dit probleem opgelost.”

Hygiëne wil Treurniet geen usp noemen, want dit is volgens hem gewoon een vereiste. “Toiletten horen schoon te zijn, dit moet niet bijzonder zijn. Bij ons zijn alle apparaten bijvoorbeeld non-touch en ook heeft elke wc een rand achter de wc met een beugel waar mensen hun tas neer kunnen zetten. Niemand wil zijn tas op de grond zetten en met deze speciale ruimte voor de tas, hoeft dit ook niet.”

Boven de verschoningstafel voor baby’s hangt een discobal. “De aandacht van de baby’s wordt altijd naar deze bal getrokken. Hierdoor liggen ze lekker stil naar boven te kijken en kunnen ouders in alle rust de luier verschonen”, aldus Treurniet.

Korting met toiletticket

Consumenten betalen voor een bezoek aan het toilet en de achterkant van hun ticket is direct een kortingsbon. Deze korting kunnen ze inwisselen in het winkelgedeelte van de toiletten. Hier verkoopt de organisatie allerlei toilet gerelateerde producten zoals wc-papier, flosdraad en maandverband, maar ook is er in sommige toiletwinkels een klein koffiebarretje waar consumenten terecht kunnen. Daarnaast kan ook korting worden geboden op producten in omliggende winkels.

De bedenkers van het toiletwinkelconcept zijn vooral gefocust op winkelcentra. Daarbij willen ze niet concurreren, maar eerder iets toevoegen aan het huidige aanbod. “In een vestiging die bijvoorbeeld in of naast een koffietentje zit, gaan we echt geen koffie verkopen.” Ook vertelt Treurniet dat goede toiletfaciliteiten ervoor zorgen dat consumenten langer blijven in een winkelcentrum of warenhuis.

2theloo heeft een partnership met oliemaatschappij Shell gesloten. Mede hierdoor verloopt de internationale groei snel. De onderneming stemt samen met Shell per 2theloo locatie het winkelaanbod af. “We verkopen er bijvoorbeeld speciale 2theloo raamstickers van onze iconen voor kinderen, Loois en Looisa.”

Op dit moment heeft 2theloo wereldwijd 79 winkels  en in 2013 moeten er 200 nieuwe toiletwinkels geopend worden over de hele wereld. Treurniet: “Ongeveer twintig miljoen mensen hebben nu wel eens gebruik gemaakt van een 2theloo toilet. Dat lijkt veel, maar als je het aantal mensen op de wereld vermenigvuldigd met zes of acht toiletbezoeken per dag, kan dit aantal nog flink groeien.”

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie