Naar inhoud

Advies cookies en persoonsgegevens: lees wetten van achteren naar voren

EDE #crmday12 - Het verzamelen van klantdata wordt steeds verder aan banden gelegd door middel van wet- en regelgeving. Toch is het juridische doolhof dat Den Haag én Brussel voorhouden niet zo ingewikkeld als marketeers vaak denken. Mits de artikelen van achteren naar voren worden gelezen. Jurist meester Alexander Singewald legde tijdens de studiedag CRM in 1 Day in hoog tempo uit over het hoe en waarom.

Met de verkiezingen net één dag achter de rug, spreekt Alexander Singewald op studiedag CRM in 1 Day over de politieke beslissingen op het gebied van persoonsbescherming op het internet. “Ik ben net terug uit Brussel om aan juristen in Brussel uit te leggen wat direct marketing is”, begint Singewald. Het is opvallend hoe verwarrend de wetten zijn en hoe weinig politici eigenlijk weten over direct marketing. Aan de jurist de taak om driekwartier uit te leggen hoe het met het juridische landschap is gesteld.

Technische handeling

Singewald begint met een aantal basisbegrippen. Heel basaal gaat de telecomwet bijvoorbeeld niet in op de cookie an sich, maar voor het plaatsen of uitlezen daarvan, een technische handeling waar bedrijven toestemming voor moeten vragen. En dat geldt voor alles wat op de randapparatuur van een gebruiker of abonnee wordt vastgelegd. Daaronder vallen ook smartphones, stijlelementen en plaatjes met een unieke pixel per klant.

Er zijn uiteraard uitzonderingen, namelijk als de cookie noodzakelijk is voor communicatie of voor het leveren van de gevraagde dienst. Voorbeelden zijn winkelmandjes en taalinstellingen, maar ook voor het onthouden van een wachtwoord kan een bedrijf een cookie plaatsen zonder toestemming omdat de klant daarom vraagt door op het hokje ‘wachtwoord onthouden’ aan vinkt. Overigens wordt ook marktonderzoek uitgesloten van de telecomwet.

Deze wetten zijn juni 2012 in werking getreden, met uitzondering van de omgekeerde bewijslast voor het verzamelen van persoonsgegevens. Eerst moest de aanklager bewijzen dat het om persoonlijke gegevens gaat als er geen toestemming wordt gevraagd. Nu zal het bedrijf moeten aantonen dat het daar niet om gaat, als hij geen toestemming vraagt. In principe verandert er echter niets, alleen als een bedrijf wordt aangeklaagd op basis van de wet bescherming persoonsgegevens.

Achteren naar voren

Lees daarbij alle wetten van achteren naar voren, want alle uitzonderingen staan achteraan. En juist die uitzonderingen maken de wetten minder draconisch dan ze in eerste instantie lijken. Zo valt volgens Singewald waarschijnlijk tachtig procent van de gebruikte cookies onder communicatie en geleverde diensten. Voor de overige twintig procent zal toestemming moeten worden gevraagd aan gebruikers.

Ook de wet bescherming persoonsgegevens verlangt van bedrijven om toestemming te vragen aan gebruikers voor het verzamelen van informatie. De toestemming moet ondubbelzinnig zijn, wat betekent dat consumenten vrij zijn in hun keuze, goed geïnformeerd zijn en op basis van informatie een wilsuiting geven. Er moet een gerechtsvaardig belang zijn van een bedrijf om dit niet te doen. Hoe het bedrijf bewijs verzameld voor de toestemming verlening, laat de OPTA aan de organisaties zelf over.

Voor het binnenhalen van gegevens uit sociale media is toestemming vereist en alvorens telefoonnummers te gebruiken moet het bel-me-niet-register worden geraadpleegd. Toch is het laatste nog niet gezegd over het inzetten van de telecomwet en wet bescherming persoonsgegevens. Zelfs onder de handhavers heerst verwarring. Zo zegt waakhond OPTA dat organisaties die geen toestemming krijgen van een gebruiker de website op zwart mogen zetten. Volgens Singewald is dit op z’n minst raar te noemen.

Verwarring

Hoe Brussel en de Nationale overheden de wetten verder zullen uitwerken en toepassen is nog maar de vraag, zeker gezien de kennis die onder de politici aanwezig is. Zeker nu de formatie in volle gang is, blijft de vraag wie de ministerspositie voor Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, het verantwoordelijke departement, zal gaan innemen. Zelfs voor juristen en politici zijn de wetten verwarrend, laat staan voor marketeers; zeker als ze het lezen op de manier waarop ze opgeschreven zijn. Liever houden ze het wetboek op zijn kop en lezen ze van achteren naar voren.

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie